Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Patiënten willen klare taal over zorgpolis

Patiënten willen klare taal over zorgpolis

 

Patiënten en cliënten in de zorg willen af van onduidelijke namen voor zorgpolissen. Op dit moment kunnen verzekerden kiezen uit drie soorten polissen: natura, restitutie en combinatiepolis.

Patient tipspaginaCampagneMaar bijna niemand begrijpt waar die polissen voor staan. De naam is te ingewikkeld en de inhoud van de polis vaak ook. Dat schrijven Patiëntenfederatie Nederland en het LOC (Landelijk Overleg Cliëntenraden) aan de Tweede Kamer. Die spreekt half april over de zorgverzekeringswet.

Volgens de brief zijn de namen van de polissen voor veel mensen een hinderpaal bij het kiezen van een zorg verzekering. “Wat opvalt is dat de begrippen ‘natura’, ‘restitutie’ en ‘combinatiepolis’ een hinderpaal blijven voor het maken van een afweging. Dat geldt voor veel mensen, niet alleen voor de 2,5 miljoen mensen die laaggeletterd zijn.” Vaak is ook onduidelijk met welke zorgaanbieders de zorgverzekeraar een contract heeft. Mensen hebben daardoor onvoldoende informatie om te kiezen voor een passende verzekering.

De organisaties staan niet alleen. Ook de Autoriteit Consument en Markt en de Nederlandse Zorgautoriteit vinden de terminologie onduidelijk. Zij vinden dat de termen ‘naturapolis’, ‘restitutiepolis’ en ‘combinatiepolis’ een duidelijkere en intuïtievere benaming moeten krijgen die door alle partijen op de zorgverzekeringsmarkt op dezelfde manier zou moeten worden gebruikt en uitgelegd.

Patiëntenfederatie en LOC willen dat de minister in samenspraak met hen en de zorgverzekeraars begrijpelijke namen kiest voor de zorgpolissen. En dat zorgverzekeraars in de maand november bekend maken welke zorgverleners gecontracteerd zijn vanaf januari.

> Lees hier de brief aan de Tweede Kamer

In de media

De ochtend op 4 - Dianda Veldman over o.a. Dementie
NPO-Radio4, 22 oktober

Persoonsgegevens arts op Zorgkaart niet in strijd met AVG
Medisch Contact, 21 oktober

Gesprekswijzer biedt reumapatiënten houvast tijdens afspraken
Gezondheidsplein.nl, 18 oktober

Patiëntenorganisaties eisen landelijke aanpak problemen hulpmiddelen 
Skipr, 18 oktober

Personeel HMC Westeinde staakt: 'Er wordt niet geluisterd, dus landelijke actie volgt'
Omroep West, 17 oktober  

Landelijke ziekenhuisstaking op 20 november, minimaal helft van alle ziekenhuizen doet naar verwachting mee
De Gooi- en Eemlander, 17 oktober

Kennisagenda ‘Onderzoek voor en door patiënten’ ontwikkeld 
ZorgKrant, 17 oktober

Patiëntenfederatie sombert niet over staking
Skipr, 17 oktober

Patiëntenfederatie wil dat verzekerden meer invloed krijgen
Skipr, 16 oktober

Chronisch zieken hebben nog steeds problemen met zorgkosten
ZorgKrant, 16 oktober

Steeds meer mensen laten met een ketting zien: reanimeer mij alsjeblieft niet
RTL-Nieuws, 12 oktober

Torenhoge en onverwachte tandartskosten: dit kan je als patiënt er tegen doen
De Stentor, 12 oktober 

Divers pleidooi voor betere, snellere uitwisseling en bescherming data
ICT&Health, 10 oktober

Patiëntenfederatie: Uitwisseling gegevens acute zorg moet beter 
ICT & Health, 3 oktober

Bruins: Geen wettelijke verankering Patiëntgeheim nodig 
ICT & Health, 3 oktober

Spoedzorg in gevaar door gebrekkige gegevensuitwisseling 
ZorgKrant, 2 oktober

Slimme technologie voor betere communicatie tussen zorgverlener en oudere
ICT&Health, 25 september

Eerste ziekenhuizen gestart met geverifieerde beoordelingen op ZorgkaartNederland via BeterDichtbij
Emerce, 24 september

Slechte communicatie zorgverleners

Zorgkrant, 24 september

'Europa moet zelf medicijnen produceren'

BNR, 23 september