Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Patiënten willen klare taal over zorgpolis

Patiënten willen klare taal over zorgpolis

 

Patiënten en cliënten in de zorg willen af van onduidelijke namen voor zorgpolissen. Op dit moment kunnen verzekerden kiezen uit drie soorten polissen: natura, restitutie en combinatiepolis.

Patient tipspaginaCampagneMaar bijna niemand begrijpt waar die polissen voor staan. De naam is te ingewikkeld en de inhoud van de polis vaak ook. Dat schrijven Patiëntenfederatie Nederland en het LOC (Landelijk Overleg Cliëntenraden) aan de Tweede Kamer. Die spreekt half april over de zorgverzekeringswet.

Volgens de brief zijn de namen van de polissen voor veel mensen een hinderpaal bij het kiezen van een zorg verzekering. “Wat opvalt is dat de begrippen ‘natura’, ‘restitutie’ en ‘combinatiepolis’ een hinderpaal blijven voor het maken van een afweging. Dat geldt voor veel mensen, niet alleen voor de 2,5 miljoen mensen die laaggeletterd zijn.” Vaak is ook onduidelijk met welke zorgaanbieders de zorgverzekeraar een contract heeft. Mensen hebben daardoor onvoldoende informatie om te kiezen voor een passende verzekering.

De organisaties staan niet alleen. Ook de Autoriteit Consument en Markt en de Nederlandse Zorgautoriteit vinden de terminologie onduidelijk. Zij vinden dat de termen ‘naturapolis’, ‘restitutiepolis’ en ‘combinatiepolis’ een duidelijkere en intuïtievere benaming moeten krijgen die door alle partijen op de zorgverzekeringsmarkt op dezelfde manier zou moeten worden gebruikt en uitgelegd.

Patiëntenfederatie en LOC willen dat de minister in samenspraak met hen en de zorgverzekeraars begrijpelijke namen kiest voor de zorgpolissen. En dat zorgverzekeraars in de maand november bekend maken welke zorgverleners gecontracteerd zijn vanaf januari.

> Lees hier de brief aan de Tweede Kamer

In de media

CBS: Vaker online herhaalrecept of consult aangevraagd 
ICT&Health, 19 april

Bezettingsnorm blijft struikelblok bij kwaliteitskader spoedzorg
Zorgvisie, 19 april

Nieuwe opzet subsidieaanvragen bepleit
ZorgKrant, 15 april

Premie reden overstap zorgverzekering
Plusonline, 12 april

NIVEL brengt informatiebehoefte over medicatie in kaart
ICT&Health, 12 april

Artsen willen af van willekeur in tuchtrechtArtsen willen af van willekeur in tuchtrecht
Skipr.nl, 11 april

‘Verbied commerciële handel in medische data’‘Verbied commerciële handel in medische data’
AD, 11 april

Minister Bruins laat haalbaarheid Patiëntgeheim onderzoeken 
ICT&Health, 11 april 

Klare taal over zorgpolis
ZorgKrant, 5 april

Na spoedsituatie goede nazorg noodzakelijk
ZorgKrant, 1 april

Inspectie: AMC had onderzoek naar galwegkanker niet eerder hoeven staken
NU.nl, 28 maart

Brief aan Kamer: 'zorg voor een goede uitvoering abonnementstarief'
NationaleZorgGids, 27 maart

Zorg voor goede uitvoering Wmo-abonnementstarief
ZorgKrant, 27 maart

Tandartsen verminderen regeldruk
Skipr, 27 maart

Regel op tijd je gemachtigden over je zorg
ZorgKrant, 27 maart

De Ochtend van 4 - met Dianda Veldman
NPO-Radio, 26 maart

Consultkaart handig hulpmiddel bij ‘samen beslissen’ 
Zorg&Z, 22 maart

‘Inzicht in eigen zorg is hard nodig’ 
Zorgvisie, 15 maart

Amsterdam UMC verstrekt verkeerd medicijn: één patiënt mogelijk daardoor overleden 
AD, 15 maart

Zorgveld start met Twiin voor uitwisseling van medische gegevens 
Emerce, 14 maart

Zorgsector wil gegevensuitwisseling met Twiin versnellen 
ICT&Health, 14 maart

Verplichte medicijnvoorraad moet tekorten voorkomen 
MaxVandaag, 13 maart

Over parkeertarieven van en bij ziekenhuizen 
BNR, 11 maart – vanaf 06:06 uur

Steeds meer online consultkaarten beschikbaar als keuzehulp
ICT&Health, 8 maart