Patiëntenfederatie in brief aan Tweede Kamer: 'Laat mensen sterven waar zij dat willen'

Mensen moeten stervensbegeleiding kunnen krijgen waar zij dat willen, liefst zo dicht mogelijk bij het eigen huis. Dat schrijft Patiëntenfederatie NPCF in een per email verzonden brief aan de Tweede Kamer. Die praat donderdag over stervensbegeleiding.

In de mail zegt de Patiëntenfederatie dat ziekenhuizen, verpleeghuizen, artsen en naasten tijdig met patiënten moeten praten over het naderende levenseinde.

Ook moet er duidelijkheid zijn over de toegang tot hospices. Kosten mogen niet leidend zijn bij de keuze waar mensen sterven. De Patiëntenfederatie pleit daarom voor het afschaffen van eigen bijdragen in de stervensbegeleiding in hospices en elders.

> Zie ook ons thema over de Wilsverklaring