Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Patiëntenfederatie: meld medische fout altijd

Patiëntenfederatie: meld medische fout altijd

 

Ziekenhuizen moeten medische fouten altijd melden bij de Inspectie, ook als het niet gaat om calamiteiten, maar om (ernstige) complicaties na een ingreep.


Dat zegt de Patiëntenfederatie naar aanleiding van een zaak in het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam. Daar verliep een operatie aan het strottenhoofd van een baby niet goed. Het ziekenhuis meldde dat niet aan de inspectie omdat het van mening was dat het niet ging om een ernstige fout, maar om een complicatie. Inmiddels erkent het ziekenhuis dat het de zaak toch had moeten melden bij de inspectie.

HartbewakingKLFouten altijd melden
De Patiëntenfederatie is het daar mee eens. “Wij vinden dat medische fouten moeten worden gemeld. Alleen zo kunnen andere dokters en ziekenhuizen leren van de fouten van anderen. Het gaat ons er niet om dat ziekenhuizen of artsen aan de schandpaal worden genageld. Maar het gaat ons er wel om dat iedereen patiëntveiligheid hoog in het vaandel heeft staan. Openheid over medische fouten helpt daarbij”, zegt directeur Dianda Veldman.

Weg met de angstcultuur
Veldman toont zich bezorgd over berichten van Zembla en de NOS dat in het KNO-opleidingscentrum van het AMC een angstcultuur zou heersen. Zembla baseert zich op een rapport van de Registratiecommissie Geneeskundige Specialisten (RGS) van maart vorig jaar. Daarin staat dat er "geen sprake meer is van een gunstig en veilig opleidingsklimaat" in het ziekenhuis. Volgens het AMC wordt inmiddels gewerkt aan een cultuurverandering.

Dianda Veldman constateert dat het de tweede keer in korte tijd is dat er bij een universitair KNO-opleidingscentrum sprake is van een angstcultuur. Eerder kwam het UMC Utrecht om dezelfde reden in opspraak.

Maak fouten bespreekbaar
De directeur van de Patiëntenfederatie “Bij een goede opleiding hoort ook dat fouten bespreekbaar zijn. Als de cultuur daar niet naar is omdat mensen bang zijn fouten toe te geven, komt uiteindelijk de veiligheid van de patiënt in het geding. Artsen (al dan niet in opleiding) kunnen leren van elkaars fouten. Wij roepen ziekenhuizen op fouten ruimhartig te melden en niet te verdoezelen.

Het gaat erom dat de patiënt in een veilige omgeving een arts ziet die zich ook veilig voelt in zijn werk. Mensen die werken maken fouten, dat is helaas onvermijdelijk. Maar laten we er dan wel eerlijk en open over praten. En registreer die fouten, zodat ook anderen zien wat er is misgegaan en daar lering uit kunnen trekken.”

Meer weten?
Kijk dan in ons thema over het voorkomen van fouten, bekijk de ervaringen en gebruik de tips!

In de media

CBS: Vaker online herhaalrecept of consult aangevraagd 
ICT&Health, 19 april

Bezettingsnorm blijft struikelblok bij kwaliteitskader spoedzorg
Zorgvisie, 19 april

Nieuwe opzet subsidieaanvragen bepleit
ZorgKrant, 15 april

Premie reden overstap zorgverzekering
Plusonline, 12 april

NIVEL brengt informatiebehoefte over medicatie in kaart
ICT&Health, 12 april

Artsen willen af van willekeur in tuchtrechtArtsen willen af van willekeur in tuchtrecht
Skipr.nl, 11 april

‘Verbied commerciële handel in medische data’‘Verbied commerciële handel in medische data’
AD, 11 april

Minister Bruins laat haalbaarheid Patiëntgeheim onderzoeken 
ICT&Health, 11 april 

Klare taal over zorgpolis
ZorgKrant, 5 april

Na spoedsituatie goede nazorg noodzakelijk
ZorgKrant, 1 april

Inspectie: AMC had onderzoek naar galwegkanker niet eerder hoeven staken
NU.nl, 28 maart

Brief aan Kamer: 'zorg voor een goede uitvoering abonnementstarief'
NationaleZorgGids, 27 maart

Zorg voor goede uitvoering Wmo-abonnementstarief
ZorgKrant, 27 maart

Tandartsen verminderen regeldruk
Skipr, 27 maart

Regel op tijd je gemachtigden over je zorg
ZorgKrant, 27 maart

De Ochtend van 4 - met Dianda Veldman
NPO-Radio, 26 maart

Consultkaart handig hulpmiddel bij ‘samen beslissen’ 
Zorg&Z, 22 maart

‘Inzicht in eigen zorg is hard nodig’ 
Zorgvisie, 15 maart

Amsterdam UMC verstrekt verkeerd medicijn: één patiënt mogelijk daardoor overleden 
AD, 15 maart

Zorgveld start met Twiin voor uitwisseling van medische gegevens 
Emerce, 14 maart

Zorgsector wil gegevensuitwisseling met Twiin versnellen 
ICT&Health, 14 maart

Verplichte medicijnvoorraad moet tekorten voorkomen 
MaxVandaag, 13 maart

Over parkeertarieven van en bij ziekenhuizen 
BNR, 11 maart – vanaf 06:06 uur

Steeds meer online consultkaarten beschikbaar als keuzehulp
ICT&Health, 8 maart