Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Patiëntenfederatie: meld medische fout altijd

Patiëntenfederatie: meld medische fout altijd

 

Ziekenhuizen moeten medische fouten altijd melden bij de Inspectie, ook als het niet gaat om calamiteiten, maar om (ernstige) complicaties na een ingreep.


Dat zegt de Patiëntenfederatie naar aanleiding van een zaak in het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam. Daar verliep een operatie aan het strottenhoofd van een baby niet goed. Het ziekenhuis meldde dat niet aan de inspectie omdat het van mening was dat het niet ging om een ernstige fout, maar om een complicatie. Inmiddels erkent het ziekenhuis dat het de zaak toch had moeten melden bij de inspectie.

HartbewakingKLFouten altijd melden
De Patiëntenfederatie is het daar mee eens. “Wij vinden dat medische fouten moeten worden gemeld. Alleen zo kunnen andere dokters en ziekenhuizen leren van de fouten van anderen. Het gaat ons er niet om dat ziekenhuizen of artsen aan de schandpaal worden genageld. Maar het gaat ons er wel om dat iedereen patiëntveiligheid hoog in het vaandel heeft staan. Openheid over medische fouten helpt daarbij”, zegt directeur Dianda Veldman.

Weg met de angstcultuur
Veldman toont zich bezorgd over berichten van Zembla en de NOS dat in het KNO-opleidingscentrum van het AMC een angstcultuur zou heersen. Zembla baseert zich op een rapport van de Registratiecommissie Geneeskundige Specialisten (RGS) van maart vorig jaar. Daarin staat dat er "geen sprake meer is van een gunstig en veilig opleidingsklimaat" in het ziekenhuis. Volgens het AMC wordt inmiddels gewerkt aan een cultuurverandering.

Dianda Veldman constateert dat het de tweede keer in korte tijd is dat er bij een universitair KNO-opleidingscentrum sprake is van een angstcultuur. Eerder kwam het UMC Utrecht om dezelfde reden in opspraak.

Maak fouten bespreekbaar
De directeur van de Patiëntenfederatie “Bij een goede opleiding hoort ook dat fouten bespreekbaar zijn. Als de cultuur daar niet naar is omdat mensen bang zijn fouten toe te geven, komt uiteindelijk de veiligheid van de patiënt in het geding. Artsen (al dan niet in opleiding) kunnen leren van elkaars fouten. Wij roepen ziekenhuizen op fouten ruimhartig te melden en niet te verdoezelen.

Het gaat erom dat de patiënt in een veilige omgeving een arts ziet die zich ook veilig voelt in zijn werk. Mensen die werken maken fouten, dat is helaas onvermijdelijk. Maar laten we er dan wel eerlijk en open over praten. En registreer die fouten, zodat ook anderen zien wat er is misgegaan en daar lering uit kunnen trekken.”

Meer weten?
Kijk dan in ons thema over het voorkomen van fouten, bekijk de ervaringen en gebruik de tips!

In de media

De ochtend op 4 - Dianda Veldman over o.a. Dementie
NPO-Radio4, 22 oktober

Persoonsgegevens arts op Zorgkaart niet in strijd met AVG
Medisch Contact, 21 oktober

Gesprekswijzer biedt reumapatiënten houvast tijdens afspraken
Gezondheidsplein.nl, 18 oktober

Patiëntenorganisaties eisen landelijke aanpak problemen hulpmiddelen 
Skipr, 18 oktober

Personeel HMC Westeinde staakt: 'Er wordt niet geluisterd, dus landelijke actie volgt'
Omroep West, 17 oktober  

Landelijke ziekenhuisstaking op 20 november, minimaal helft van alle ziekenhuizen doet naar verwachting mee
De Gooi- en Eemlander, 17 oktober

Kennisagenda ‘Onderzoek voor en door patiënten’ ontwikkeld 
ZorgKrant, 17 oktober

Patiëntenfederatie sombert niet over staking
Skipr, 17 oktober

Patiëntenfederatie wil dat verzekerden meer invloed krijgen
Skipr, 16 oktober

Chronisch zieken hebben nog steeds problemen met zorgkosten
ZorgKrant, 16 oktober

Steeds meer mensen laten met een ketting zien: reanimeer mij alsjeblieft niet
RTL-Nieuws, 12 oktober

Torenhoge en onverwachte tandartskosten: dit kan je als patiënt er tegen doen
De Stentor, 12 oktober 

Divers pleidooi voor betere, snellere uitwisseling en bescherming data
ICT&Health, 10 oktober

Patiëntenfederatie: Uitwisseling gegevens acute zorg moet beter 
ICT & Health, 3 oktober

Bruins: Geen wettelijke verankering Patiëntgeheim nodig 
ICT & Health, 3 oktober

Spoedzorg in gevaar door gebrekkige gegevensuitwisseling 
ZorgKrant, 2 oktober

Slimme technologie voor betere communicatie tussen zorgverlener en oudere
ICT&Health, 25 september

Eerste ziekenhuizen gestart met geverifieerde beoordelingen op ZorgkaartNederland via BeterDichtbij
Emerce, 24 september

Slechte communicatie zorgverleners

Zorgkrant, 24 september

'Europa moet zelf medicijnen produceren'

BNR, 23 september