Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Patiëntenfederatie NPCF start meldactie naar verstrekking medicijnen

Patiëntenfederatie NPCF start meldactie naar verstrekking medicijnen

 

Patiëntenfederatie NPCF start vandaag een meldactie naar ervaringen van patiënten met de verstrekking van medicijnen. Een van de onderwerpen waarover mensen bevraagd worden, is hun ervaring met het preferentiebeleid. Dit is het beleid waarbij verzekeraars alleen bepaalde –door hen vastgestelde- , maar vergelijkbare medicijnen vergoeden.

 

Signalen voor meldactie
De patiëntenfederatie wil in beeld brengen waar mensen die medicijnen gebruiken met het voorkeursbeleid (preferentiebeleid) tegenaan lopen, hoe het contact met de apotheek is en of ze goed begeleid worden.
Directeur Wilna Wind vindt een meldactie hard nodig: "We krijgen signalen dat patiënten van het kastje naar de muur worden gestuurd. Bijvoorbeeld als het medicijn dat ze altijd gebruikten, niet meer wordt vergoed. Het komt voor dat mensen niet goed reageren op het nieuw voorgeschreven (preferente) medicijn.

 

Dan moeten er alternatieven gezocht worden, maar dat blijkt soms erg lastig vanwege de bijwerkingen. Als er sprake is van 'medische noodzaak' kunnen patiënten alsnog hun 'oude' medicijn gebruiken. Maar daar gaat het mis. De arts verwijst naar de apotheek, die vervolgens naar de zorgverzekeraar wijst en die wijst weer terug. De patiënt staat daar hulpeloos tussenin: hij krijgt geen goedwerkend medicijn of de vergoeding stuit op veel problemen. Of bepaalde medicijnen zijn soms tijdelijk niet beschikbaar. Daarom willen we nu onderzoeken hoe patiënten die in de praktijk ervaren. hoe groot de problemen zijn."

 

Aanpassing nodig
In een brief aan de Tweede Kamer pleitte patiëntenfederatie NPCF onlangs al voor aanpassing van het preferentiebeleid. 'Onnodige wisselingen, onduidelijkheden met betrekking tot het hanteren en opvolgen van het begrip 'medische noodzaak' leidt tot veel frustratie en last voor patiënten. Maar ook tot gezondheidsschade, bijvoorbeeld door een slechtere therapietrouw vanwege onnodige wisselingen van medicijnen of het überhaupt wisselen bij kwetsbare patiënten'.


Wilna Wind: "Patiënten mogen geen last van het preferentiebeleid hebben. Ze moeten medicijnen krijgen die ze nodig hebben en die bij hen goed werken. Goedkoop waar het kan, duurder waar het moet is ons motto."

 

Wilt u meedoen met de meldactie? Hier komt u bij de vragenlijst.

 

> Zie ook onze Brief aan de Tweede Kamer over dit onderwerp

> Voor meer info kunt u hier naar het dossier Medicijnen
> Zie ook het artikel in De Telegraaf over deze meldactie

In de media

Medicijntekorten door softwarestoring bij leverancier
Skipr
16 juni 2017

Verdwaald tussen de zorgloketten
Trouw
16 juni 2017

Softwareproblemen leiden tot lege schappen bij de apotheek
De Volkskrant
15 juni 2017

Dianda Veldman over leveringsproblemen apotheken
BNR Radio
15 juni 2017

Zoraya (22) wil niet gereanimeerd worden: 'De dood zou een soort cadeautje zijn'
RTL Nieuws
15 juni 2017

Stand.nl: ‘Naming en shaming’ van artsen die een fout maken, is doorgeslagen
Radio 1
14 juni 2017

Dianda Veldman over transparatie berisping artsen
NOS (vanaf 8.35 minuten)
14 juni 2017

Dianda Veldman over transparantie berisping artsen
BNR Radio
14 juni 2017

Artsen willen af van 'naming and shaming'
Telegraaf
13 juni 2017

Geen reanimatie voor Ria: 'Jaren van hulpeloosheid, ik moet er niet aan denken'
RTL Nieuws
13 juni 2017

MedMij in Groningen: veilig gezondheidsgegevens uitwisselen tussen patiënt en praktijk
SmarthHealth
8 juni 2017

De lange weg naar transparantie in de zorg

Skipr
7 juni 2017

Neutrale niet-reanimerenpenning beschikbaar

NOS
7 juni 2017

Patiëntenfederatie neemt uitgifte niet-reanimerenpenning over

Skipr
7 juni 2017

Patiënt moet uitslagen niet te snel kunnen inzien
Medisch Contact
1 juni 2017

MedMij geeft patiënt meer regie
Computable
31 mei 2017

Meer herstelbedden gewenst: vraag naar tijdelijke zorg voor ouderen stijgt snel

Volkskrant
23 mei 2017

In het 'herstelhotel' kunnen ouderen tijdelijk terecht
Volkskrant
23 mei 2017

Zorgverzekeraar om wachtlijstbemiddeling vragen loont
Nationale Zorggids
22 mei 2017

1 op de 2 ouderen en naasten ervaart knelpunten
De Taalstaat, NPO Radio 1
20 mei 2017

Ouderenzorg tergend traag
Telegraaf (voorpagina en pagina 4)
20 mei 2017

Ouderen hebben meer zorg nodig
Skipr
20 mei 2017

Patiëntenfederatie: Ouderen hebben meer zorg nodig
Algemeen Dagblad
20 mei 2017