Patiëntenfederatie onthutst over berichtgeving rond UMC Utrecht

“Verschrikkelijk. Dit had nooit mogen gebeuren. Een patiënt die planbare zorg krijgt, moet altijd vooraf zijn gezien door de dokter die hem of haar opereert.” Dat zegt Dianda Veldman, directeur van de Patiëntenfederatie in reactie op de berichtgeving van Zembla over fouten in het UMC Utrecht. Veldman vindt met de Raad van Bestuur van het ziekenhuis dat de zaak tot op de bodem moet worden uitgezocht.

Dokter ziet patiënt niet voor ingreep
Volgens Zembla waren negen patiënten die een inwendig gehoorapparaat nodig hadden door het Erasmus MC in Rotterdam doorverwezen naar het UMC Utrecht. Dat gebeurde omdat het Erasmus het maximale aantal implantaten voor dat jaar al had gebruikt. In Utrecht konden nog wel implantaten worden ingebracht. Daarop werden de patiënten, kinderen tussen de vijf en achttien jaar naar Utrecht doorverwezen. Daar werd de operatie gedaan zonder dat de patiënten vooraf door de behandelend arts waren gezien. De nazorg werd weer in het Erasmus gedaan omdat daarvoor in Utrecht geen capaciteit was. Bij vijf van de operaties ging het niet goed en moest de operatie later alsnog door het Erasmus worden overgedaan.

Systeem werkt niet
Dianda Veldman zegt dat dit het zoveelste bewijs is dat het systeem met maximale vergoedingen per ziekenhuis niet werkt. “Het geld voor de zorg moet de patiënt volgen. Het moet niet zo zijn dat de patiënt naar een ander ziekenhuis moet omdat in het eigen ziekenhuis het plafond van een behandeling is bereikt. Ziekenhuizen en verzekeraars moeten dat onderling regelen. De patiënt mag nooit een speelbal worden die heen en weer wordt geschoven omdat een plafond is bereikt.”

Betalen moet toch
Veldman wijst er op dat het feitelijk voor de verzekeraar ook niet uitmaakt. Want de operatie heeft toch plaats en de rekening komt toch bij de zorgverzekeraar. “Waarom moet de patiënt dan van ziekenhuis veranderen? Laat het geld de patiënt volgen in plaats van dat de patiënt het geld moet volgen. Ik roep de zorgverzekeraars op dat nu eens te gaan regelen.”