Patiëntenfederatie: plan voor verpleeghuizen geen garantie tot betere zorg voor bewoners

Het Kwaliteitskader Verpleegzorg van het Zorginstituut is een stap richting betere verpleegzorg. Patiëntenfederatie Nederland vindt echter dat het nog onvoldoende garanties biedt dat de verpleegzorg ook echt verbetert.

Patiëntenfederatie Nederland is blij dat de wil er is om de verpleegzorg te blijven verbeteren. Het Kwaliteitskader Verpleegzorg, dat het Zorginstituut in de loop van 2017 presenteert, kan daar zeker bij helpen. Want niemand hoort terecht te komen in een instelling waar de kwaliteit niet goed is.

Te weinig verbetering
Toch is Patiëntenfederatie Nederland van mening dat het Kwaliteitskader Verpleegzorg in de huidige vorm te weinig voor verbetering zorgt.
Patiëntenfederatie Nederland vindt vooral dat in het Kwaliteitskader Verpleegzorg te weinig staat over de cliënt en zijn naasten. Juist door naar die mensen te luisteren, kan de kwaliteit van leven van de cliënt flink verbeteren.
Verder beschouwt het Kwaliteitskader Verpleegzorg leren als een belangrijk middel om de verpleegzorg te verbeteren. Patiëntenfederatie Nederland vindt leren ook belangrijk, maar denkt niet dat dit ook zorgt voor de benodigde verbetering van verpleegzorg.

Verbeterpunten
Patiëntenfederatie Nederland vindt dat het Kwaliteitskader Verpleegzorg voor meer verbeteringen gaat zorgen als het Zorginstituut de volgende punten toevoegt:

Patiëntenfederatie Nederland vertrouwt erop dat het Zorginstituut Nederland deze verbeterpunten doorvoert in het Kwaliteitskader Verpleegzorg. We dragen namelijk graag bij aan een betere kwaliteit van leven voor de cliënten die in een verpleeghuis wonen.