Patiëntenfederatie wijst politieke partijen op vijf patiëntenwensen

Patiëntenfederatie NPCF wil dat de politieke partijen in hun verkiezingsprogramma’s voor 2017 meer rekening houden met de patiëntenwensen. Daarom brengt de Patientenfederatie de vijf belangrijkste wensen onder de aandacht van de politiek.

De vijf wensen zijn:

1. Vernieuw, en organiseer de zorg klantgericht. Onder andere met digitale zorg.
  2. Bied maatwerk zodat wij zelfstandig kunnen blijven wonen.
  3. Maak regelingen betaalbaar en eenvoudig
  4. Bied meer keuzevrijheid in het basispakket, met name voor hulpmiddelen.
  5. Maak informatie over de kwaliteit van zorg beschikbaar

In het pamflet maakt Patiëntenfederatie NPCF met cijfers duidelijk waarom deze wensen dringend zijn. Ook illustreren uitspraken van mensen de noodzaak om deze zaken in de zorg beter te organiseren. Zo zegt Wanda: “Ik heb af en toe een vraag omdat het niet altijd even goed gaat. Dan is het juist heel fijn als ik die vragen niet op hoef te sparen, maar deze direct kan stellen. In plaats van een rit naar het ziekenhuis. Ik kan soms mijn huis niet uit en heb dan ook behoefte aan contact met mijn artsen. Ik wil dan vragen kunnen stellen en antwoorden krijgen.”