Patiëntenorganisaties pleiten voor nieuwe opzet subsidieaanvragen

Een kwart van de patiëntenorganisaties is ontevreden over de manier waarop zij subsidie kunnen aanvragen bij VWS en ZonMW. Dit blijkt uit een enquête uitgezet onder 300 patiëntenorganisaties. De procedures zijn ingewikkeld en kosten veel tijd. Digitale systemen zijn klantonvriendelijk. Er is weinig ondersteuning, geen prettige bejegening, geen goede antwoorden en organisaties zijn slecht bereikbaar. Het is zo ingewikkeld dat er trainingen nodig zijn om te leren hoe subsidies moeten worden aangevraagd.

De door VWS ingestelde subsidie op het samenvoegen van de back-offices van patiëntenorganisaties is onderwerp van kritiek. De subsidie voor deze werkwijze is onduidelijk, slecht opgezet en knellend.

PGOsupport, Ieder(in), Patiëntenfederatie Nederland en MIND kregen de afgelopen maanden signalen van patiëntenorganisaties die problemen hadden met het aanvragen van hun instellingssubsidie (DUS-I) en de subsidie binnen het programma ‘Voor Elkaar!’ (ZonMw). 75 van de 300 patiëntenorganisaties hebben gereageerd.

De conclusies zijn duidelijk. ‘Dit moet beter’, zegt Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland. ‘Patiëntenorganisaties hebben meer financiële ruimte nodig. Een subsidieregeling die mogelijk maakt dat patiëntenorganisaties op professionele wijze hun werk kunnen doen. Nu blijkt dat de beperkte middelen die er zijn ook nog buitengewoon lastig verkrijgbaar zijn, trekken we aan de bel.’

VWS en ZonMW hebben de resultaten van het onderzoek inmiddels ontvangen. Binnenkort wordt hierover met hen gesproken.

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!