Patiëntenstop is geen oplossing voor geldgebrek ziekenhuizen

Ziekenhuizen en zorgverzekeraars moeten eindelijk eens goede afspraken maken over zorg aan patiënten als het geld op is. Het kan niet zo zijn dat patiënten niet meer in het ziekenhuis van hun keuze terecht kunnen omdat het geld dat het ziekenhuis krijgt van de zorgverzekeraar op is. “Laat ze dat onderling uitvechten, maar zorg er wel voor dat de patiënt niet het kind van de rekening wordt. Een patiëntenstop is in ieder geval geen oplossing. ”

Dat zegt directeur Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland in een reactie op problemen in Twente en Friesland. Daar lieten ziekenhuizen weten dat ze een patiëntenstop zouden invoeren omdat het geld voor dit jaar op is.

Dianda Veldman: “Het is elk jaar hetzelfde. Tegen het einde van het jaar krijgen patiënten steeds vaker te horen dat het ziekenhuis geen plaats meer heeft voor nieuwe patiënten. Operaties die kunnen wachten, worden dan pas ingeboekt in januari. Dat komt dan niet omdat het ziekenhuis vol zit, maar omdat het contract met een zorgverzekeraar op is. Patiënten kunnen dan vaak wel nog terecht in een ander ziekenhuis.”

De Patiëntenfederatie vindt dit een rare gang van zaken. “Als een patiënt noodgedwongen naar een ander ziekenhuis gaat, moet de zorgverzekeraar de rekening ook gewoon betalen. Het moet dus niet uitmaken in welk ziekenhuis de patiënt wordt geholpen. Wij vinden dat het geld de patiënt moet volgen, in plaats van wat nu gebeurt. Nu moet de patiënt naar een ziekenhuis waar nog wel geld van de zorgverzekeraar is. Ik zou zeggen: hevel dat geld dan gewoon over. Dan hebben patiënten geen last van afspraken tussen zorgverzekeraars en ziekenhuizen. Patiënten hebben daar niets mee te doen gehad en hoeven dus ook niet de gevolgen daarvan te voelen”, zegt Dianda Veldman.

> Beluister ook het radio-item uit Wekker Wakker over patiëntenstops in ziekenhuizen