Richtlijnen voor dokters worden beter als patiënten er over meedenken

Als patiënten meedenken, worden richtlijnen voor dokters beter. Richtlijnen zijn afspraken over hoe dokters werken. Dat stelt Patientenfederatie Nederland in Medisch Contact.

Dokters kijken bij hun werk vooral of ze medisch goed handelen. Is de operatie gelukt? Patiënten kijken vaak verder. Die willen bijvoorbeeld ook weten hoeveel pijn ze na de operatie hebben en wat daaraan kan worden gedaan. Als die vragen worden gesteld voordat de beroepsgroep afspraken maakt over hoe te werken, dan worden die afspraken beter. Want meer patiëntgericht.

Om die reden werkt Patiëntenfederatie Nederland met haar leden graag mee aan de totstandkoming van medische richtlijnen. 'Patiënten hebben hun eigen expertise. Daarom willen wij graag meedenken over de manier hoe dokters werken. Zo maken we de zorg beter', zegt directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie.

> Lees hier het artikel in Medisch Contact