Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Tevreden patiënt mist soms informatie en betrokkenheid fysiotherapeut

Tevreden patiënt mist soms informatie en betrokkenheid fysiotherapeut

 

Patiënten zijn in het algemeen tevreden over hun fysio- en oefentherapeut. Zij waarderen hun behandelaar gemiddeld met een 8,5. Wel zegt een kwart van de patiënten beter geïnformeerd te willen worden over de kosten en het aantal behandelingen voorafgaand aan het behandeltraject. 15% van de ondervraagden mist betrokkenheid van hun behandelaar bij het behandelproces.

Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland naar oefen- en fysiotherapeuten. Aan het onderzoek deden bijna achtduizend mensen mee die nagenoeg allemaal in het afgelopen jaar een behandeling ondergingen. Van de deelnemers, met een gemiddelde leeftijd van 61 jaar, heeft 84% één of meer chronische aandoeningen.

Informatie
FysioVan de ondervraagden zegt 45 procent dat de oefen- of fysiotherapeut voor de behandeling begon niet heeft gezegd hoeveel het zou gaan kosten. Ook over de duur van de behandeling is vaak vooraf geen informatie gegeven. Bijna de helft van de mensen zegt dat ze vooraf niet wisten hoe lang de behandeling zou gaan duren. Dianda Veldman, directeur van Patiëntenfederatie Nederland: “Een kwart van de patiënten wil beter geïnformeerd worden over de kosten en het aantal behandelingen. Dat is niet in alle gevallen exact te voorspellen omdat het vaak gaat om maatwerk. Maar we willen wel dat een therapeut vooraf de patiënt altijd goed informeert over wat hij kan verwachten, ook ten aanzien van het effect van de behandeling.”

Tevreden, soms ontevreden
Dat patiënten over het algemeen tevreden zijn over de fysio- of oefentherapeut, komt met name door de deskundigheid van de therapeut, het effect van de behandeling en de persoonlijke aandacht voor de patiënt. De ondervraagden zeggen onder meer: “Zeer deskundig en grondig”, “verbluffend resultaat van de behandeling” of “goede uitleg en diagnose”.

Toch geeft vijftien procent van de totale groep deelnemers aan dat de therapeut geen betrokkenheid toont bij het behandelproces. Ook zegt 15% dat zij (nagenoeg) geen inspraak hadden bij de keuze voor een behandeling. “Ik vind dat de fysio- en oefentherapeuten zich dit aan moeten trekken”, zegt Dianda Veldman. “Het is belangrijk voor het resultaat van de behandeling dat de therapeut zich betrokken en belangstellend opstelt. En we willen ook dat hij/zij altijd met de patiënt de behandelopties bespreekt zodat ze samen kunnen beslissen wat het beste is.”

Verbeteren
Patiëntenfederatie Nederland pleit voor betere informatievoorziening en voor duidelijke richtlijnen. Hiervoor zijn zowel zorgverzekeraars als de therapeuten aan zet. Dianda Veldman: “Voor de korte termijn roepen wij beide partijen op om hun informatievoorziening op orde te brengen. Informeer patiënten/verzekerden altijd goed en tijdig over kosten en vergoedingen. Hierover hebben we kort geleden nog formele afspraken gemaakt.” Op ZorgkaartNederland.nl is nu al enige informatie te vinden over zorgaanbod van fysio- en oefentherapeuten, en delen patiënten hun ervaringen met elkaar. Patiëntenfederatie Nederland wil samen met de beroepsorganisaties van therapeuten ZorgkaartNederland uitbreiden met meer relevante keuze-informatie. Dianda Veldman: “Voor de lange termijn hameren wij op duidelijke richtlijnen zodat behandelaar en patiënt vooraf de criteria kennen voor het starten en stoppen met een behandeling. Dat neemt niet weg dat als patiënten maatwerk nodig hebben, ze dit nog steeds moeten krijgen. Wij gaan daarover graag in gesprek met de therapeuten.”

Lees hier het volledige rapport

In de media

Aandacht voor sociale gevolgen van ziekte en beperking
Zorg+Welzijn
7 juli 2017

Dianda Veldman over wachtlijsten in de zorg
BNR Radio
6 juli 2017

Wachtlijsten zijn terug in de zorg: voor 8 van 24 specialismen wordt norm overschreden
De Volkskrant
6 juli 2017

Cliëntondersteuning vaak onvindbaar
Skipr
3 juli 2017

Veel mensen met thuiszorg weten niet af van gratis ondersteuning
nu.nl
30 juni 2017

Steun voor zieke mensen thuis weinig bekend
Telegraaf
30 juni 2017

‘Ik schaam me niet voor mijn alzheimer’
Nederlands Dagblad
29 juni 2017

Meer geld beschikbaar voor wijkverpleging
Skipr
28 juni 2017

VWS: 170 miljoen euro extra voor wijkverpleging
Zorgvisie
28 juni 2017

Dianda Veldman over onderzoek Radboudumc naar duur medicijn
Radio 4 (De Ochtend van 4, vanaf 15.00 minuten)
26 juni 2017

Clara Wichmann mag beroep aantekenen tegen integrale geboortezorg

Skipr
23 juni 2017

Medicijntekorten door softwarestoring bij leverancier
Skipr
16 juni 2017

Verdwaald tussen de zorgloketten
Trouw
16 juni 2017

Softwareproblemen leiden tot lege schappen bij de apotheek
De Volkskrant
15 juni 2017

Dianda Veldman over leveringsproblemen apotheken
BNR Radio
15 juni 2017

Zoraya (22) wil niet gereanimeerd worden: 'De dood zou een soort cadeautje zijn'
RTL Nieuws
15 juni 2017

Stand.nl: ‘Naming en shaming’ van artsen die een fout maken, is doorgeslagen
Radio 1
14 juni 2017

Dianda Veldman over transparatie berisping artsen
NOS (vanaf 8.35 minuten)
14 juni 2017

Dianda Veldman over transparantie berisping artsen
BNR Radio
14 juni 2017

Artsen willen af van 'naming and shaming'
Telegraaf
13 juni 2017

Geen reanimatie voor Ria: 'Jaren van hulpeloosheid, ik moet er niet aan denken'
RTL Nieuws
13 juni 2017

MedMij in Groningen: veilig gezondheidsgegevens uitwisselen tussen patiënt en praktijk
SmarthHealth
8 juni 2017

De lange weg naar transparantie in de zorg

Skipr
7 juni 2017

Neutrale niet-reanimerenpenning beschikbaar

NOS
7 juni 2017

Patiëntenfederatie neemt uitgifte niet-reanimerenpenning over

Skipr
7 juni 2017

Patiënt moet uitslagen niet te snel kunnen inzien
Medisch Contact
1 juni 2017

MedMij geeft patiënt meer regie
Computable
31 mei 2017

Meer herstelbedden gewenst: vraag naar tijdelijke zorg voor ouderen stijgt snel

Volkskrant
23 mei 2017

In het 'herstelhotel' kunnen ouderen tijdelijk terecht
Volkskrant
23 mei 2017

Zorgverzekeraar om wachtlijstbemiddeling vragen loont
Nationale Zorggids
22 mei 2017

1 op de 2 ouderen en naasten ervaart knelpunten
De Taalstaat, NPO Radio 1
20 mei 2017

Ouderenzorg tergend traag
Telegraaf (voorpagina en pagina 4)
20 mei 2017

Ouderen hebben meer zorg nodig
Skipr
20 mei 2017

Patiëntenfederatie: Ouderen hebben meer zorg nodig
Algemeen Dagblad
20 mei 2017