Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Tevreden patiënt mist soms informatie en betrokkenheid fysiotherapeut

Tevreden patiënt mist soms informatie en betrokkenheid fysiotherapeut

 

Patiënten zijn in het algemeen tevreden over hun fysio- en oefentherapeut. Zij waarderen hun behandelaar gemiddeld met een 8,5. Wel zegt een kwart van de patiënten beter geïnformeerd te willen worden over de kosten en het aantal behandelingen voorafgaand aan het behandeltraject. 15% van de ondervraagden mist betrokkenheid van hun behandelaar bij het behandelproces.

Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland naar oefen- en fysiotherapeuten. Aan het onderzoek deden bijna achtduizend mensen mee die nagenoeg allemaal in het afgelopen jaar een behandeling ondergingen. Van de deelnemers, met een gemiddelde leeftijd van 61 jaar, heeft 84% één of meer chronische aandoeningen.

Informatie
FysioVan de ondervraagden zegt 45 procent dat de oefen- of fysiotherapeut voor de behandeling begon niet heeft gezegd hoeveel het zou gaan kosten. Ook over de duur van de behandeling is vaak vooraf geen informatie gegeven. Bijna de helft van de mensen zegt dat ze vooraf niet wisten hoe lang de behandeling zou gaan duren. Dianda Veldman, directeur van Patiëntenfederatie Nederland: “Een kwart van de patiënten wil beter geïnformeerd worden over de kosten en het aantal behandelingen. Dat is niet in alle gevallen exact te voorspellen omdat het vaak gaat om maatwerk. Maar we willen wel dat een therapeut vooraf de patiënt altijd goed informeert over wat hij kan verwachten, ook ten aanzien van het effect van de behandeling.”

Tevreden, soms ontevreden
Dat patiënten over het algemeen tevreden zijn over de fysio- of oefentherapeut, komt met name door de deskundigheid van de therapeut, het effect van de behandeling en de persoonlijke aandacht voor de patiënt. De ondervraagden zeggen onder meer: “Zeer deskundig en grondig”, “verbluffend resultaat van de behandeling” of “goede uitleg en diagnose”.

Toch geeft vijftien procent van de totale groep deelnemers aan dat de therapeut geen betrokkenheid toont bij het behandelproces. Ook zegt 15% dat zij (nagenoeg) geen inspraak hadden bij de keuze voor een behandeling. “Ik vind dat de fysio- en oefentherapeuten zich dit aan moeten trekken”, zegt Dianda Veldman. “Het is belangrijk voor het resultaat van de behandeling dat de therapeut zich betrokken en belangstellend opstelt. En we willen ook dat hij/zij altijd met de patiënt de behandelopties bespreekt zodat ze samen kunnen beslissen wat het beste is.”

Verbeteren
Patiëntenfederatie Nederland pleit voor betere informatievoorziening en voor duidelijke richtlijnen. Hiervoor zijn zowel zorgverzekeraars als de therapeuten aan zet. Dianda Veldman: “Voor de korte termijn roepen wij beide partijen op om hun informatievoorziening op orde te brengen. Informeer patiënten/verzekerden altijd goed en tijdig over kosten en vergoedingen. Hierover hebben we kort geleden nog formele afspraken gemaakt.” Op ZorgkaartNederland.nl is nu al enige informatie te vinden over zorgaanbod van fysio- en oefentherapeuten, en delen patiënten hun ervaringen met elkaar. Patiëntenfederatie Nederland wil samen met de beroepsorganisaties van therapeuten ZorgkaartNederland uitbreiden met meer relevante keuze-informatie. Dianda Veldman: “Voor de lange termijn hameren wij op duidelijke richtlijnen zodat behandelaar en patiënt vooraf de criteria kennen voor het starten en stoppen met een behandeling. Dat neemt niet weg dat als patiënten maatwerk nodig hebben, ze dit nog steeds moeten krijgen. Wij gaan daarover graag in gesprek met de therapeuten.”

Lees hier het volledige rapport

In de media

Prinsjesdagontbijt: Minister Schippers complimenteert medisch specialisten
De Medisch Specialist
21 september 2017

Prinsjesdag 2017: dit verandert er voor de zorg
AvroTros
19 september 2017

Patiëntenfederatie tegen hoger eigen risico
ANP
19 september 2017

Verlenging voor ‘Vliegwiel Coalitie eHealth’
Zorgvisie
19 september 2017

Sterftecijfers ziekenhuizen 'wel degelijk waardevol': zo zit het
RTL Nieuws
14 september 2017

E-book helpt arts en patiënt om tijdig te praten over het levenseinde
KNMG
13 september 2017

'Patiëntenstop bij een op vijf thuiszorgaanbieders'
Skipr
12 september 2017

Thuiszorg weigert in het geheim patiënten
BNR
12 september 2017

Gerdi Verbeet vertrekt als voorzitter rvt Patiëntenfederatie
Skipr
8 september 2017

Vliegwiel Coalitie zet alle eHealth stakeholders aan een tafel
Smarthealth
7 september 2017

'Vliegwiel-coalitie' jaagt digitale opschaling aan
Skipr
7 september 2017

NH Peilt: Eigen risico en zorgpremie volgend jaar weer omhoog

NH Nieuws
6 september 2017

Dianda Veldman over verhogen eigen risico

NPO Radio1
6 september 2017

Het eigen risico en de zorgpremie gaan waarschijnlijk flink omhoog
Trouw
6 september 2017

'Verhogen eigen risico is onaanvaardbaar'
AD
6 september 2017

Eigen risico naar 400 euro, onderhandelaars zwijgen
Skipr
6 september 2017

Eigen risico in de zorg gaat onder Rutte III verder omhoog
AD
6 september 2017

'Verplicht eigen risico gaat komende jaren verder omhoog'

NU.nl
6 september 2017

Dianda Veldman over onnodige zorgkosten
Kanniewaarzijn (vanaf 15:40)
5 september 2017

Ongezonde strijd rond het ziekbed van de werknemer

Volkskrant
1 september 2017