Twee nieuwe leden voor de Raad van Toezicht

Patiëntenfederatie Nederland verwelkomt twee nieuwe leden in haar Raad van Toezicht. Het zijn prof. dr. Maria van den Muijsenbergh en prof. dr. Marieke Schuurmans.

Maria van den Muijsenbergh werkt sinds 1984 als huisarts en is hoogleraar gezondheidsverschillen en persoonsgerichte integrale eerstelijns zorg aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Daarnaast werkt zij als senior-adviseur bij Pharos Expertisecentrum Gezondheidsverschillen.

“Versterking van de positie van patiënten / gebruikers van gezondheidszorg en voorzieningen vind ik belangrijk. In de spreekkamer, in wetenschappelijk onderzoek maar ook in onderwijs en nascholing vind ik deelname van patiënten belangrijk: zij kunnen ons leren wat persoonsgerichte zorg is, hoe belangrijk het is om goed te luisteren naar de ervaringen en wensen van de patiënt, begrijpelijk te communiceren en te checken of men elkaar begrijpt en dan samen tot een plan te komen.
Binnen de Raad van Toezicht wil ik een bijdrage te leveren aan het versterken van de positie van patiënten op al deze terreinen, waarbij mijn specifieke expertise ligt op het gebied van (eerstelijns-)zorg voor sociaal kwetsbare groepen”.

Marieke Schuurmans is hoogleraar verplegingswetenschappen en directeur van het opleidingscentrum van het UMCU. Ze begon haar carrière als verpleegkundige en heeft binnen dit vakgebied een rijke loopbaan van praktijk naar management, onderzoek en bestuurswerk doorlopen.
“Ik ben ervan overtuigd dat een krachtige patiëntenbeweging randvoorwaardelijk is voor de beweging die nodig is om onze gezondheidszorg duurzaam vorm te geven, waarbij de principes van kwaliteit en betaalbaarheid blijvend samengaan met solidariteit en toegankelijkheid. Waarbij kwaliteit niet enkel gaat over professionele standaarden maar vooral over de vraag hoe de zorg bijdraagt aan het levensperspectief van de patiënt.
Graag zou ik mijn expertise, ervaring en energie willen inzetten door bij te dragen aan het versterken van de stem van patiënten, hun bijdrage aan de ontwikkeling van de gezondheidszorg in Nederland en het faciliteren van ‘meer mens, minder patiënt’.“

De Raad van Toezicht van de Patiëntenfederatie bestaat per 1 april 2019 uit 5 leden. Naast de nieuwe leden maken Dick van Dijk, Katherina Martin Abello en Wim Goot deel uit van de RVT. Otwin van Dijk is voorzitter.

De Raad van Toezicht neemt afscheid van Meta Jacobs na een zittingsduur van 4 jaar. En dankt Meta Jacobs voor wat zij heeft betekend voor de Patientenfederatie.

> Kijk hier voor alle leden van onze Raad van Toezicht