Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Verzekeraar moet klant wijzen op wachtlijsthulp

Verzekeraar moet klant wijzen op wachtlijsthulp

 

 

Zorgverzekeraars moeten hun klanten veel actiever wijzen op de mogelijkheid van wachtlijsthulp. Patienten hebben vaak geen idee dat een operatie in een ander ziekenhuis veel sneller gedaan kan worden dan in hun “eigen” ziekenhuis om de hoek. Maar zorgverzekeraars weten dat wel en moeten hun klanten daarbij helpen. “Zet op de website: “Moet u wachten, wij kunnen helpen”, zegt directeur Dianda Veldman van Patientenfederatie Nederland.

Dianda Veldman reageerde op BNR op een onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit. Die vindt dat er teveel wachtlijsten zijn voor zorg.

Uit een analyse van ZorgkaartNederland blijkt ook dat de wachtlijsten voor veel ingrepen op tal van plaatsen langer zijn dan de norm. Patienten moeten voor veel ingrepen binnen vier weken geholpen kunnen worden, maar soms gebeurt dat pas naar zeven tot acht weken.
Dianda Veldman daarover: “Dat betekent dat er niet goed is ingekocht door de zorgverzekeraars. Als je weet dat het ene ziekenhuis heel populair is voor een bepaalde ingreep dan moet je daar meer inkopen.”

De directeur van de Patientenfederatie roept zorgverzekeraars op hun klanten veel beter te bedienen. “Aan het eind van het jaar, als de polis moet worden verkocht hoor je ze wel. Maar over wachtlijsthulp hoor ik ze nooit. En als je niet weet waar je het op de website moet zoeken, kom je het vaak ook niet tegen. Uitzonderingen daargelaten.”

 

 

In de media

Medicijntekorten door softwarestoring bij leverancier
Skipr
16 juni 2017

Verdwaald tussen de zorgloketten
Trouw
16 juni 2017

Softwareproblemen leiden tot lege schappen bij de apotheek
De Volkskrant
15 juni 2017

Dianda Veldman over leveringsproblemen apotheken
BNR Radio
15 juni 2017

Zoraya (22) wil niet gereanimeerd worden: 'De dood zou een soort cadeautje zijn'
RTL Nieuws
15 juni 2017

Stand.nl: ‘Naming en shaming’ van artsen die een fout maken, is doorgeslagen
Radio 1
14 juni 2017

Dianda Veldman over transparatie berisping artsen
NOS (vanaf 8.35 minuten)
14 juni 2017

Dianda Veldman over transparantie berisping artsen
BNR Radio
14 juni 2017

Artsen willen af van 'naming and shaming'
Telegraaf
13 juni 2017

Geen reanimatie voor Ria: 'Jaren van hulpeloosheid, ik moet er niet aan denken'
RTL Nieuws
13 juni 2017

MedMij in Groningen: veilig gezondheidsgegevens uitwisselen tussen patiënt en praktijk
SmarthHealth
8 juni 2017

De lange weg naar transparantie in de zorg

Skipr
7 juni 2017

Neutrale niet-reanimerenpenning beschikbaar

NOS
7 juni 2017

Patiëntenfederatie neemt uitgifte niet-reanimerenpenning over

Skipr
7 juni 2017

Patiënt moet uitslagen niet te snel kunnen inzien
Medisch Contact
1 juni 2017

MedMij geeft patiënt meer regie
Computable
31 mei 2017

Meer herstelbedden gewenst: vraag naar tijdelijke zorg voor ouderen stijgt snel

Volkskrant
23 mei 2017

In het 'herstelhotel' kunnen ouderen tijdelijk terecht
Volkskrant
23 mei 2017

Zorgverzekeraar om wachtlijstbemiddeling vragen loont
Nationale Zorggids
22 mei 2017

1 op de 2 ouderen en naasten ervaart knelpunten
De Taalstaat, NPO Radio 1
20 mei 2017

Ouderenzorg tergend traag
Telegraaf (voorpagina en pagina 4)
20 mei 2017

Ouderen hebben meer zorg nodig
Skipr
20 mei 2017

Patiëntenfederatie: Ouderen hebben meer zorg nodig
Algemeen Dagblad
20 mei 2017