Verzekeraar moet klant wijzen op wachtlijsthulp

Zorgverzekeraars moeten hun klanten veel actiever wijzen op de mogelijkheid van wachtlijsthulp. Patienten hebben vaak geen idee dat een operatie in een ander ziekenhuis veel sneller gedaan kan worden dan in hun “eigen” ziekenhuis om de hoek. Maar zorgverzekeraars weten dat wel en moeten hun klanten daarbij helpen. “Zet op de website: “Moet u wachten, wij kunnen helpen”, zegt directeur Dianda Veldman van Patientenfederatie Nederland.

Dianda Veldman reageerde op BNR op een onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit. Die vindt dat er teveel wachtlijsten zijn voor zorg.

Uit een analyse van ZorgkaartNederland blijkt ook dat de wachtlijsten voor veel ingrepen op tal van plaatsen langer zijn dan de norm. Patienten moeten voor veel ingrepen binnen vier weken geholpen kunnen worden, maar soms gebeurt dat pas naar zeven tot acht weken.
Dianda Veldman daarover: “Dat betekent dat er niet goed is ingekocht door de zorgverzekeraars. Als je weet dat het ene ziekenhuis heel populair is voor een bepaalde ingreep dan moet je daar meer inkopen.”

De directeur van de Patientenfederatie roept zorgverzekeraars op hun klanten veel beter te bedienen. “Aan het eind van het jaar, als de polis moet worden verkocht hoor je ze wel. Maar over wachtlijsthulp hoor ik ze nooit. En als je niet weet waar je het op de website moet zoeken, kom je het vaak ook niet tegen. Uitzonderingen daargelaten.”

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!