Verzekeraars en fysiotherapeuten hebben flinke dot peper nodig

Verzekeraars en fysiotherapeuten hebben een flinke dot peper nodig. Alleen dan kunnen ze er eindelijk toe komen om goede werkafspraken te maken, waarvan de patiënt niet de dupe is.

Dat zegt directeur Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland in een reactie op berichten van televisieprogramma Zorg.nu. Dat meldde deze week dat fysiotherapeuten soms klanten de deur wijzen. Niet omdat die klanten geen aanvullende zorgverzekering hebben waarin fysiotherapie is gedekt, maar juist omdat ze wel zo’n polis hebben. Het kan namelijk zijn dat een fysiotherapeut teveel klanten heeft en dan wordt hij gekort op de vergoeding die de zorgverzekeraar hem betaalt.

Dianda Veldman noemt dat een hoogst ongewenste situatie. “Mensen nemen een aanvullende verzekering omdat ze de kosten van de fysiotherapeut gedekt willen hebben. Dan kan het niet zo zijn dat ze geen behandeling kunnen krijgen omdat werkafspraken van zorgverzekeraars en fysiotherapeuten dat onmogelijk maken.”

De Patiëntenfederatie wil snel met zorgverzekeraars en fysiotherapeuten om de tafel gaan zitten om dit probleem uit de wereld te helpen. Dianda Veldman: “We praten hier al jaren over. Ik denk dat beide partijen een flinke dot peper nodig hebben. Daar gaan wij voor zorgen.”

> Bekijk ook de uitzending van Zorg.nu van gisterenavond > item start op 16:25