Website zorgverzekeraar voor patiënt vaak nog zoekplaatje

Patiënten vinden op de website van hun zorgverzekeraar lang niet alle informatie waar ze naar op zoek zijn. En vijftien procent van de mensen vindt helemaal geen informatie.

Dat blijkt uit een onderzoek dat Patiëntenfederatie Nederland in december deed. De federatie liet ruim zevenhonderd patiënten gericht naar informatie zoeken op de websites van zorgverzekeraars.

Vier op de tien zoekers kon geen informatie vinden over het persoonsgebonden budget. En over het inkoopbeleid van de zorgverzekeraar werd vaak geen informatie gevonden.
Vijftien procent vond ook geen eenvoudige informatie, bijvoorbeeld over de vraag welk ziekenhuis is ingekocht.

De zorgverzekeringskaart kon door bijna een derde van de ervaren zoekers op internet niet worden gevonden. Die kaart geeft (aankomende) verzekerden op eenvoudige wijze informatie over de verzekering.

De Patiëntenfederatie roept zorgverzekeraars op hun websites beter toegankelijk te maken en gebruikers te betrekken bij verbeteringen van de sites.