Woede om prijsverhoging geneesmiddel

Cliëntenorganisaties WijzijnMind en PlusMinus en artsen zijn kwaad op het Britse bedrijf Essential Pharma. Dat heeft per 1 juli de prijs van het geneesmiddel Priadel bijna verviervoudigd. Het middel wordt veel gebruikt door mensen met een bipolaire stoornis. Voor honderd pillen moest tot gisteren 4,76 euro worden betaald. Sinds gisteren is de prijs 15,58 euro.

De prijsverhoging heeft tot gevolg dat patiënten voor het geneesmiddel moeten gaan bijbetalen in de apotheek. Gemiddeld gaat het om 11 euro per maand. Patiëntenfederatie Nederland zegt dat kwetsbare mensen nu moeten gaan opdraaien voor de winsten van het bedrijf.

Het is niet de eerste keer dat Essential Pharma op deze manier in het nieuws komt. Twee jaar geleden verhoogde het bedrijf ook al de prijs van een aantal middelen. Ook dat gebeurde nadat het bedrijf de rechten had gekocht.

VIG wil uitleg

De Vereniging Innovatie Geneesmiddelen (VIG), een brancheorganisatie van farmaceutische bedrijven in Nederland, stelt dat het Engelse bedrijf moet uitleggen waarom de prijs ineens omhoog schiet. De VIG geeft aan dat geneesmiddelenbedrijven een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben en moeten zorgen voor betaalbare en toegankelijke medicijnen.

Patiëntenfederatie is het eens met de VIG dat geneesmiddelen toegankelijk en betaalbaar moeten zijn. Maar vindt dat de VIG zelf ook iets heeft uit te leggen. Het Britse bedrijf is zelf geen lid van de VIG, maar het heeft wel de rechten gekocht van bedrijven die wel lid zijn van de VIG, waardoor die Essential Pharma in de gelegenheid hebben gesteld een monopoliepositie te creëren. De Patiëntenfederatie roept de VIG op om met haar leden afspraken te maken dat ze bij verkoop van rechten vastleggen dat de rekening niet bij de patiënt terechtkomt in de vorm van een prijsverhoging voor hetzelfde middel.