Ziekenhuizen hebben openheid nog niet op orde

Driekwart van alle ziekenhuizen heeft nog geen elektronisch patiëntenportaal. Met zo’n portaal kunnen patiënten zelf afspraken maken, rekeningen inzien of hun medisch dossier bekijken. Van de 82 ziekenhuizen hebben er 22 een portaal voor de patiënt. Dat blijkt uit onderzoek van Nictiz, de ict-specialist voor de zorg. Academische ziekenhuizen doen het iets beter dan gewone ziekenhuizen. Daar heeft de grote meerderheid al wel een patiëntenportaal.

Directeur Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland constateert dat ziekenhuizen nog een lange weg hebben te gaan. “Het is goed dat ziekenhuizen er steeds meer toe overgaan om de patiënt online toegang te geven tot zijn gegevens, maar het gaat wel langzaam. Wij weten uit onderzoek dat patiënten dat heel graag willen kunnen. Er is dus nog een wereld te winnen voor de ziekenhuizen.”

Volgens Dianda Veldman geldt dat zeker voor de provincies Groningen, Zeeland en Limburg. Daar heeft volgens Nictiz geen enkel ziekenhuis een patiëntenportaal. Veldman: “Juist in provincies waar de patiënt toch al relatief weinig keuze heeft uit ziekenhuizen is het nodig dat ziekenhuizen er alles aan doen om het voor de patiënt zo eenvoudig mogelijk te maken.”

Uit het onderzoek blijkt dat er nog grote verschillen zijn in wat een patiënt kan doen met het portaal. Bij de één kun je alleen afspraken maken. Bij een ander kan de patiënt ook met de arts overleggen en bij sommige portalen kunnen patiënten ook informatie toevoegen aan het dossier.

Patiëntenfederatie Nederland ziet graag dat daar meer eenduidigheid in komt. Dianda Veldman: “Veel patiënten komen bij meer dan één ziekenhuis over de vloer. Het zou fijn zijn als de portalen eenduidig zijn. En natuurlijk moeten we met zijn allen stevig doorwerken om ook de eigen persoonlijke gezondheidsomgeving voor de patiënt in te voeren. Als elke patiënt die dat wil, kan beschikken over zijn of haar gegevens en die ook zelf kan beheren, zijn de patiënten veel minder afhankelijk van de mogelijkheden die het ziekenhuis hen biedt.”

> Kijk op DigitaleZorgGids.nl hoe een online dossier via een patiëntenportaal werkt en lees het ervaringsverhaal van Ernst Johannes.

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!