Zorg dat verpleeghuis voelt als thuis

Een verpleeghuis moet voor de bewoners en mantelzorgers voelen als een thuis. Daarom is het nodig dat mensen die een verpleeghuis kiezen goede informatie hebben over dat verpleeghuis en wat daar de mogelijkheden zijn voor cliënten. Daarbij kunnen de ervaringen van mensen die er al wonen een rol spelen.

Dat is de strekking van een brief van Patiëntenfederatie Nederland aan de Tweede Kamer. Die spreekt volgende week over verpleeghuiszorg en langdurige zorg aan huis. Patiëntenfederatie Nederland vindt het belangrijk dat blijvend ingezet wordt op het verbeteren van de kwaliteit van verpleeghuiszorg. Zodat mensen nu en in de toekomst kunnen rekenen op kwalitatief goede en passende verpleeghuiszorg, aldus de brief.

Zorgen over capaciteit

Maar er zijn zorgen over de beschikbare capaciteit, de verwachtingen van de vraag naar verpleeghuiszorg en of het kader voor de inkoop van zorg wel helpt. “Er ligt nog steeds een uitdaging om persoonsgerichte zorg met bewoner, mantelzorger(s) en naasten verder te ontwikkelen zodat ‘thuis in het verpleeghuis’ overal in Nederland praktijk is. In de samenwerking met veldpartijen rondom kwaliteit gaan ook wij die uitdaging aan en maken we stappen. Daarbij zijn waarderingen en ervaringen van cliënten en hun naasten een goed bruikbare bron van informatie. Niet alleen om kwaliteit te verbeteren en te vernieuwen, maar ook om mensen te helpen bij het kiezen van een verpleeghuis.”

Hoe verder na corona

Op dit moment zijn leegstand en tegelijk lange wachtlijsten tekenend voor de situatie in de verpleeghuizen. Die leegstand komt ook door de corona-epidemie. Het zou kunnen dat als de epidemie voorbij is relatief veel mensen weer opgenomen worden in een verpleeghuis. Het is belangrijk dat mensen dan informatie hebben om te kunnen ‘kiezen’ voor een passend verpleeghuis en weten waar ze op kunnen letten. Met de door Corona uitgestelde vraag is het extra belangrijk dat mensen zich wel op die keuze voorbereiden en dat zorgkantoren hun rol hierin goed vervullen, schrijft de Patiëntenfederatie.