Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

Zorg voor goede nazorg na spoedsituatie

 

Spoedzorg houdt niet op nadat de patiënt in eerste aanleg is geholpen. Ook na de eerste zorgverlening is het nodig dat zorgverleners goed met elkaar overleggen en overdragen over de patiënt. Dat is de strekking van een brief van Patiëntenfederatie Nederland aan de Tweede Kamer. Die praat op 3 april over spoedzorg.

AcuteZorgklDe Patiëntenfederatie vindt het belangrijk dat alle hulpverleners in de keten op de hoogte zijn van de medische situatie van de patiënt. En dat belemmeringen bij gegevensuitwisseling in spoedsituaties opgelost worden. Zodat, bij patiënten die dat willen, actuele medische gegevens kunnen worden uitgewisseld tussen hulpverleners. Het kan voor patiënten letterlijk van levensbelang zijn.

Uit de brief: “Patiënten in de acute zorg hebben met veel zorgverleners te maken: zowel in de acute zorg (HAP, SEH, ambulance), als in het voortraject en in vervolgzorg na de spoedzorg. Belangrijk is dat patiënten snel bij de juiste schakel in de spoedzorgketen terechtkomen. Zodat patiënten de ‘juiste zorg op de juiste plek’ en op het juiste moment krijgen. Bijvoorbeeld door inrichting van één loket aan de voorkant.

Maar ook de achterkant is belangrijk: de vervolgzorg na de spoedzorg. Vooral bij de groep kwetsbare ouderen is dit van belang. Kan iemand naar huis? Is er eerstelijnsverblijf of opname in het ziekenhuis nodig? Is er thuiszorg nodig? En zo ja, welke thuiszorgorganisatie kent deze patiënt al of levert al regulier zorg?” Belangrijk voor patiënten is dat er herkenbare coördinatie is voor de zorg in de hele keten en de overdracht tussen de verschillende schakels.

> Lees hier de brief aan de Kamer

In de media

CBS: Vaker online herhaalrecept of consult aangevraagd 
ICT&Health, 19 april

Bezettingsnorm blijft struikelblok bij kwaliteitskader spoedzorg
Zorgvisie, 19 april

Nieuwe opzet subsidieaanvragen bepleit
ZorgKrant, 15 april

Premie reden overstap zorgverzekering
Plusonline, 12 april

NIVEL brengt informatiebehoefte over medicatie in kaart
ICT&Health, 12 april

Artsen willen af van willekeur in tuchtrechtArtsen willen af van willekeur in tuchtrecht
Skipr.nl, 11 april

‘Verbied commerciële handel in medische data’‘Verbied commerciële handel in medische data’
AD, 11 april

Minister Bruins laat haalbaarheid Patiëntgeheim onderzoeken 
ICT&Health, 11 april 

Klare taal over zorgpolis
ZorgKrant, 5 april

Na spoedsituatie goede nazorg noodzakelijk
ZorgKrant, 1 april

Inspectie: AMC had onderzoek naar galwegkanker niet eerder hoeven staken
NU.nl, 28 maart

Brief aan Kamer: 'zorg voor een goede uitvoering abonnementstarief'
NationaleZorgGids, 27 maart

Zorg voor goede uitvoering Wmo-abonnementstarief
ZorgKrant, 27 maart

Tandartsen verminderen regeldruk
Skipr, 27 maart

Regel op tijd je gemachtigden over je zorg
ZorgKrant, 27 maart

De Ochtend van 4 - met Dianda Veldman
NPO-Radio, 26 maart

Consultkaart handig hulpmiddel bij ‘samen beslissen’ 
Zorg&Z, 22 maart

‘Inzicht in eigen zorg is hard nodig’ 
Zorgvisie, 15 maart

Amsterdam UMC verstrekt verkeerd medicijn: één patiënt mogelijk daardoor overleden 
AD, 15 maart

Zorgveld start met Twiin voor uitwisseling van medische gegevens 
Emerce, 14 maart

Zorgsector wil gegevensuitwisseling met Twiin versnellen 
ICT&Health, 14 maart

Verplichte medicijnvoorraad moet tekorten voorkomen 
MaxVandaag, 13 maart

Over parkeertarieven van en bij ziekenhuizen 
BNR, 11 maart – vanaf 06:06 uur

Steeds meer online consultkaarten beschikbaar als keuzehulp
ICT&Health, 8 maart