Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

Zorg voor goede nazorg na spoedsituatie

 

Spoedzorg houdt niet op nadat de patiënt in eerste aanleg is geholpen. Ook na de eerste zorgverlening is het nodig dat zorgverleners goed met elkaar overleggen en overdragen over de patiënt. Dat is de strekking van een brief van Patiëntenfederatie Nederland aan de Tweede Kamer. Die praat op 3 april over spoedzorg.

AcuteZorgklDe Patiëntenfederatie vindt het belangrijk dat alle hulpverleners in de keten op de hoogte zijn van de medische situatie van de patiënt. En dat belemmeringen bij gegevensuitwisseling in spoedsituaties opgelost worden. Zodat, bij patiënten die dat willen, actuele medische gegevens kunnen worden uitgewisseld tussen hulpverleners. Het kan voor patiënten letterlijk van levensbelang zijn.

Uit de brief: “Patiënten in de acute zorg hebben met veel zorgverleners te maken: zowel in de acute zorg (HAP, SEH, ambulance), als in het voortraject en in vervolgzorg na de spoedzorg. Belangrijk is dat patiënten snel bij de juiste schakel in de spoedzorgketen terechtkomen. Zodat patiënten de ‘juiste zorg op de juiste plek’ en op het juiste moment krijgen. Bijvoorbeeld door inrichting van één loket aan de voorkant.

Maar ook de achterkant is belangrijk: de vervolgzorg na de spoedzorg. Vooral bij de groep kwetsbare ouderen is dit van belang. Kan iemand naar huis? Is er eerstelijnsverblijf of opname in het ziekenhuis nodig? Is er thuiszorg nodig? En zo ja, welke thuiszorgorganisatie kent deze patiënt al of levert al regulier zorg?” Belangrijk voor patiënten is dat er herkenbare coördinatie is voor de zorg in de hele keten en de overdracht tussen de verschillende schakels.

> Lees hier de brief aan de Kamer

In de media

De ochtend op 4 - Dianda Veldman over o.a. Dementie
NPO-Radio4, 22 oktober

Persoonsgegevens arts op Zorgkaart niet in strijd met AVG
Medisch Contact, 21 oktober

Gesprekswijzer biedt reumapatiënten houvast tijdens afspraken
Gezondheidsplein.nl, 18 oktober

Patiëntenorganisaties eisen landelijke aanpak problemen hulpmiddelen 
Skipr, 18 oktober

Personeel HMC Westeinde staakt: 'Er wordt niet geluisterd, dus landelijke actie volgt'
Omroep West, 17 oktober  

Landelijke ziekenhuisstaking op 20 november, minimaal helft van alle ziekenhuizen doet naar verwachting mee
De Gooi- en Eemlander, 17 oktober

Kennisagenda ‘Onderzoek voor en door patiënten’ ontwikkeld 
ZorgKrant, 17 oktober

Patiëntenfederatie sombert niet over staking
Skipr, 17 oktober

Patiëntenfederatie wil dat verzekerden meer invloed krijgen
Skipr, 16 oktober

Chronisch zieken hebben nog steeds problemen met zorgkosten
ZorgKrant, 16 oktober

Steeds meer mensen laten met een ketting zien: reanimeer mij alsjeblieft niet
RTL-Nieuws, 12 oktober

Torenhoge en onverwachte tandartskosten: dit kan je als patiënt er tegen doen
De Stentor, 12 oktober 

Divers pleidooi voor betere, snellere uitwisseling en bescherming data
ICT&Health, 10 oktober

Patiëntenfederatie: Uitwisseling gegevens acute zorg moet beter 
ICT & Health, 3 oktober

Bruins: Geen wettelijke verankering Patiëntgeheim nodig 
ICT & Health, 3 oktober

Spoedzorg in gevaar door gebrekkige gegevensuitwisseling 
ZorgKrant, 2 oktober

Slimme technologie voor betere communicatie tussen zorgverlener en oudere
ICT&Health, 25 september

Eerste ziekenhuizen gestart met geverifieerde beoordelingen op ZorgkaartNederland via BeterDichtbij
Emerce, 24 september

Slechte communicatie zorgverleners

Zorgkrant, 24 september

'Europa moet zelf medicijnen produceren'

BNR, 23 september