Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

Zorg voor goede nazorg na spoedsituatie

 

Spoedzorg houdt niet op nadat de patiënt in eerste aanleg is geholpen. Ook na de eerste zorgverlening is het nodig dat zorgverleners goed met elkaar overleggen en overdragen over de patiënt. Dat is de strekking van een brief van Patiëntenfederatie Nederland aan de Tweede Kamer. Die praat op 3 april over spoedzorg.

AcuteZorgklDe Patiëntenfederatie vindt het belangrijk dat alle hulpverleners in de keten op de hoogte zijn van de medische situatie van de patiënt. En dat belemmeringen bij gegevensuitwisseling in spoedsituaties opgelost worden. Zodat, bij patiënten die dat willen, actuele medische gegevens kunnen worden uitgewisseld tussen hulpverleners. Het kan voor patiënten letterlijk van levensbelang zijn.

Uit de brief: “Patiënten in de acute zorg hebben met veel zorgverleners te maken: zowel in de acute zorg (HAP, SEH, ambulance), als in het voortraject en in vervolgzorg na de spoedzorg. Belangrijk is dat patiënten snel bij de juiste schakel in de spoedzorgketen terechtkomen. Zodat patiënten de ‘juiste zorg op de juiste plek’ en op het juiste moment krijgen. Bijvoorbeeld door inrichting van één loket aan de voorkant.

Maar ook de achterkant is belangrijk: de vervolgzorg na de spoedzorg. Vooral bij de groep kwetsbare ouderen is dit van belang. Kan iemand naar huis? Is er eerstelijnsverblijf of opname in het ziekenhuis nodig? Is er thuiszorg nodig? En zo ja, welke thuiszorgorganisatie kent deze patiënt al of levert al regulier zorg?” Belangrijk voor patiënten is dat er herkenbare coördinatie is voor de zorg in de hele keten en de overdracht tussen de verschillende schakels.

> Lees hier de brief aan de Kamer

In de media

Zorgen bij patiënten om afzeggen onderzoek en behandeling 
De Ochtend van 4 – NPO-radio, 25 maart

Patiënten hebben zorgen over uitgestelde behandelingen
Skipr.nl, 24 maart

Patiënten hebben zorgen over uitgestelde behandelingen
Noordhollands Dagblad, 24 maart 

Zorgen om uitstel van operaties
Voorburgs Dagblad, 24 maart

Patiënten hebben zorgen over uitgestelde behandelingen
Nieuws.nl, 24 maart

Begrip bij patiënt voor afzeggen afspraak, maar zorgen om gevolgen gezondheid 
NOS, 21 maart

Zorgen over uitstel niet-corona zorg 
NOS/Nieuwsuur – 21 maart

Zorg voor coronapatiënten in ziekenhuizen gaat ten koste van de reguliere patiënten 
Met het Oog op Morgen; Radio 1 – item start op 14:50 , 21 maart

Kunnen apps je slaapkwaliteit meten?
EOSwetenschap.eu, 18 maart

Implementatieagenda Gepast Gebruik Zorg nu online 
ICT&Health, 13 maart 

Patiëntgegevens moeten straks digitaal uitgewisseld kunnen worden
Zorgkrant, 13 maart

Van verpleging tot huishoudelijke hulp: alles wat je wilt weten over thuiszorg in Nederland
Margriet.nl, 12 maart

Vaste ambulance blijft op Urk
Het Urkerland, 12 maart

Vind maar eens een huisarts in Alkmaar. Bijna alle praktijken zijn gesloten voor nieuwe inschrijvingen
Noordhollands Dagblad, 11 maart

Zorgfraude aanpakken met Fair Care App 
ICT & Health, 9 maart

Over Corona en de samenhang met de productie van medicijnen in China 
NPO Radio 4 – De ochtend van 4, 9 maart

Wonen, een mensenrecht, en wel zo normaal mogelijk
Platform31.nl, 5 maart

Au Pays-Bas, un système d'urgences efficace; hoe het werkt in de spoedzorg in Nederland
TV-France; Public Senat, 4 maart

Het is kunst- en vliegwerk voor Imre Damsma om de juiste medicatie te bemachtigen
FrieschDagblad.nl, 24 februari

Fabrikanten opereren onbevoegd op de OK
Argos, 22 februari

Patiënt niet over het hoofd zien bij financiering wijkverpleging
Zorgkrant, 21 februari

Flinke stap achteruit door wetsvoorstel ‘resultaatgericht beschikken’
Zorgkrant, 21 februari

Tekort aan dokters en assistenten: 'Je wordt er soms gewoon verdrietig van'
Radio1, 20 februari

Waarom is mijn ziekenhuisrekening zo hoog?
MAX, 21 februari