eTeam

Digitale zorg

Allerlei digitale hulpmiddelen (zoals e-mail, apps en websites) kunnen u ondersteunen als u zorg nodig heeft. Met digitale zorg bent u actief betrokken bij uw gezondheid en behandeling. Ontdek hier meer over digitale zorg.

eTeam

Tijdens de eHealthweek 2017 vloggen 5 patiënten over digitale zorg. Wat is het en hoe werkt het? Zij bezoeken evenementen, proberen digitale zorg uit en vertellen wat zij er van vinden.

Steeds meer ziekenhuizen en dokters bieden digitale zorg aan, maar nog lang niet allemaal. Daarnaast zijn patiënten zich vaak niet bewust van wat er allemaal mogelijk is. Jammer, want digitale zorg kan veel voor mensen betekenen. Gemak bijvoorbeeld. Omdat ze niet meer voor elk contact met hun arts de deur uit hoeven. Of rust, omdat ze mee kunnen kijken met wat een arts in hun dossier schrijft. Of plezier, omdat ze op hun smartphone kunnen zien dat hun conditie vooruit gaat. Patiëntenfederatie Nederland vindt het belangrijk dat digitale zorg beschikbaar komt voor iedereen die er gebruik van wil maken.


eteam


Het eTeam van Patiëntenfederatie Nederland is opgezet om mensen bewust te maken van digitale zorg. Onze vloggers laten zien wat de mogelijkheden zijn en praten ook over wat zij belangrijk vinden aan digitale zorg.

Meer weten over digitale zorg? Kijk op www.digitalezorggids.nl
Meer weten over de eHealthweek? Kijk op www.ehealthweek.net

En volg ons op Facebook

 

De vloggers

Carine

Leeftijd: 37 jaar

carine klOpleiding/werk: Ik heb verpleging, maatschappelijk werk en dienstverlening en psychologie gestudeerd. Ik ben werkzaam geweest op een revalidatie afdeling, de psychiatrie en in de kunsteducatie. Momenteel werk ik in het Suykerbuykhuys, een kaartenwinkel tevens dagbesteding voor mensen met autisme en ben ik net moeder geworden van Quintin Gerard, mijn 4 maanden oude zoontje. Door hem ben ik gaan bloggen en redacteur social media geworden voor de website ikbenzwanger.com.

Aandoening: Ik ben nierpatiënt. In 2003 heb ik mijn tweede niertransplantatie gehad en sindsdien gaat het gelukkig goed. Wel is het bij mijn aandoening zo dat het op elk moment alsnog mis kan gaan, dus ik moet er rekening mee blijven houden dat ik in de toekomst wellicht weer een nieuwe nier nodig zal hebben.

Karakter: Ik ben nieuwsgierig, leergierig en telkens bezig om mezelf verder te ontwikkelen.

Ervaring met digitale zorg: Toen het Radboudumc een paar jaar geleden startte met het digitale zorgdossier, was ik een van de eersten die daar ook gebruik van ging maken. Via die online omgeving kun je vragen stellen aan je arts, recepten voor medicijnen aanvragen en ook je bloeddrukmetingen opsturen. Ik ben er zeer tevreden over. Een andere ervaring was iets minder goed: ik ging het nieuwe digitale zorgdossier van mijn gynaecoloog gebruiken. Ik vulde in die digitale omgeving allemaal gegevens in, maar kreeg geen enkele reactie. Waarschijnlijk omdat de behandelaars zelf nog aan het systeem moesten wennen. Ik ben daar toen maar mee gestopt.

Over het eTeam: Ik stap er vooral open in. Ik wil graag weten wat voor nieuwe dingen er verschijnen op het gebied van digitale zorg. Ook ben ik benieuwd in hoeverre de nieuwe digitale producten gegevens met veel zorgaanbieders kunnen delen. Wat mij betreft geldt: hoe meer artsen van mijn medische geschiedenis weten, hoe beter. Ik ben namelijk een keer met hoge koorts opgenomen in het ziekenhuis. Daar wisten ze echter niet van mijn nierklachten en daardoor waren ze veel te afwachtend. Dat had nare gevolgen voor me kunnen hebben en daarom hoop ik dat er snel een betrouwbaar online gezondheidsdossier komt voor alle behandelaars.

 

Ben

Leeftijd: 62 jaar

ben klOpleiding/werk: Ik heb HEAO gedaan en ook een aantal jaren de opleiding tot accountant gevolgd. Ik heb ook als assistent-accountant gewerkt. Later in mijn carrière heb ik op de Administratieve Organisatie en Interne Controle van een ziekenhuis gewerkt. In de eerste jaren heb ik met name controlewerkzaamheden gedaan in overleg met de externe accountant ten behoeve van de accountantscontrole. De laatste jaren heb ik in het kader van DBC’s de controle op de declaraties die het ziekenhuis naar de zorgverzekeraars stuurt gecontroleerd op juistheid met het medisch dossier. Inmiddels ben ik gestopt met werken en kan ik me richten op andere leuke zaken, zoals onder andere het vloggen over digitale zorg. En ik vlieg de hele wereld over als internationaal lijnrechter badminton.

Karakter: Ik ben in het begin wat gereserveerd, maar wel heel nieuwsgierig. Als ik iets interessant vind, dan doe ik ook erg mijn best om er alles over te weten te komen.

Aandoening: Ik ben longemboliepatiënt. Juist op dat gebied heb ik ervaringen met digitale zorg.

Ervaring met digitale zorg: Ik kan met een speciaal apparaat mijn INR-waarde berekenen. Dat is een waarde die aangeeft hoe snel mijn bloed stolt. Ook mag ik zelf bepalen hoeveel medicijnen ik moet nemen. Dit alles voer ik in de computer in in een speciaal programma en dit komt ook bij de trombosedienst terecht. Als het goed is, hoor ik verder niets. Is het niet in orde, dan krijg ik van de Trombosedienst een mailtje. Toen bleek dat ik langdurig onder controle van de trombosedienst zou blijven kreeg ik het aanbod om dit te gaan gebruiken. Voor mij is het een ideale oplossing, omdat ik heel vaak in het buitenland ben. Ik hoef nu niet naar het ziekenhuis in bijvoorbeeld Maleisië of China voor het controleren van mijn bloed en dat is een groot voordeel voor mij.

Over het eTeam: In de eerste plaats ben ik natuurlijk heel benieuwd wat voor digitale diensten er momenteel zijn. Maar ik ben er vooral ook benieuwd naar of de nieuwe diensten ook voor iedereen begrijpelijk zijn. Het zijn vaak juist ouderen die veel zorg nodig hebben en dus naar mijn idee veel aan de digitale diensten hebben en bij hen is het natuurlijk wel heel belangrijk dat ze ook snappen hoe ze bijvoorbeeld hun gegevens in moeten voeren. Daarnaast wil ik ook graag bekijken hoe het zit met de beveiliging en de privacy bij nieuwe digitale diensten. Als een mooie digitale omgeving niet veilig is, dan kun je ‘m alsnog niet gebruiken.

 

Rien

Leeftijd: 71 jaar

rien klOpleiding/werk: Ik ben nu 6 jaar gepensioneerd. Ik heb een opleiding op HBO niveau en ben in diverse functies werkzaam geweest. Ik heb bijvoorbeeld op een scholengemeenschap gewerkt. Ook heb ik met criminele jongeren gewerkt, die een alternatieve straf hadden gekregen. Ik heb de laatste tien jaar van mijn werkzame leven bij de gemeente Borssele gewerkt.

Karakter: Ik ben nieuwsgierig en stap ook op mensen af als ik iets interessants zie. Ook vind ik mezelf jong van geest, want ik heb heel bewust een iPhone en een iPad genomen. Zodat ik goed weet wat er speelt in de moderne samenleving.

Aandoening: Ik heb al 20 jaar last van jicht en daar slik ik elke dag een pilletje voor.

Ervaring met digitale zorg: Momenteel bestaat die ervaring vooral uit het online bestellingen plaatsen bij de apotheek via www.herhaalgemak.nl. Via deze site worden elk kwartaal mijn medicijnen aangeboden. Verder heb ik via een digitale omgeving contact gehad met de hoofdarts van een kliniek. Dat was de enige keer dat ik actief werd benaderd om gebruik te maken van een online omgeving voor zorgvragen. Ik vind echter dat er toch vooral veel weerstand is tegen digitale zorg. Ik heb mijn huisarts bijvoorbeeld gezegd dat elke dag een half uur of een uur videoconsult wel een goed idee zou zijn voor eenvoudige vragen van patiënten. Ik kreeg echter te horen dat het lastig was om zoiets op te starten en dat videospreekuur is er dan ook nog niet. Jammer...

Over het eTeam: Ik ben heel benieuwd wat ik kan verwachten op die evenementen. Ik zal er dus met een open blik naartoe gaan. Hopelijk leer ik veel nieuwe digitale diensten kennen die een meerwaarde kunnen zijn voor me.

 

Marloes



Leeftijd: 23 jaar

marloes klOpleiding/werk: Ik heb op het VMBO gezeten en ik werk nu vier dagen per week in een optiekzaak. Daarnaast volg ik nog één dag per week de studie opticiënmanagement.

Karakter: Ik ben vrolijk, positief en stap graag op mensen af.

Aandoening: Sinds mijn derde heb ik last van reuma. Daardoor heb ik pijn in mijn spieren en gewrichten. Ook ben ik vaak moe door de reuma.

Ervaring met digitale zorg: Bij mijn ziekenhuis heb ik een elektronisch patiëntendossier. Verder heb ik een online training zelfmanagement voor reumapatiënten gevolgd bij het UMC. Die training vond plaats op zes avonden. Elke avond had een thema en we bespraken dan ook de opdrachten die we thuis hadden gemaakt. Ik heb heel veel aan die training gehad en heb er ook contact met andere reumapatiënten door gekregen.

Over het eTeam: Ik heb nog niet echt een bepaalde insteek bedacht. Ik ben heel benieuwd wat ik te zien ga krijgen en zal daar enthousiast mijn vlogs over maken.

 

Lydia

Leeftijd: 29 jaar

ludia klOpleiding/werk: Ik heb een DTP-opleiding gedaan. Daarna heb ik als inbound callcentermedewerkster gewerkt. Momenteel ben ik op social media actief onder de naam Lydiabetes.

Karakter: Nieuwsgierig, open. Verder ben ik ook erg sportief.

Aandoening: Diabetes type I. Mensen maken wel eens de fout om Diabetes type I en type II op één hoop te gooien, maar er zit toch wel erg veel verschil tussen beide types diabetes.

Ervaring met digitale zorg: Ik heb een activity tracker gekoppeld aan een app. Verder heb ik lotgenotencontact via social media apps. De gegevens uit mijn insulinepomp kan ik uploaden naar het internet (Carelink) en die gegevens kan het ziekenhuis ook direct bekijken. Het ziekenhuis geeft aan de hand van die informatie adviezen.

Over het eTeam: Ik ga me richten op het gebruiksgemak van de digitale diensten die ik te zien krijg. Zit het logisch of onlogisch in elkaar? Als de doelgroep niet overweg kan met de app/online omgeving haken ze al snel af en schieten de makers hun doel voorbij. Ik ga minder naar beveiliging kijken, want een app komt volgens mij niet op de markt als de beveiliging niet in orde is.

 

 

De videos

Vlog 2 Carine, 06/02/2017 -- In de laatste vlog van ons eTeam ontmoet Carine een zorgrobot en een robotzeehond. “Het is helemaal niet mechanisch. Robotica en virtual reality kunnen juist menselijkheid brengen in het leven van een patiënt.”

 

Vlog 2 Lydia, 03/02/2017 -- Lydia laat zien dat het met digitale zorg leuk is om met je gezondheid bezig te zijn. Door apps en devices te koppelen kun je centraal je sportieve acties bijhouden. Als extra motivatie kun je met Healthcoin waardepunten sparen.

 

Vlog 2 Rien, 02/02/2017 -- Rien had 'een zeer geslaagde dag' bij Zorg&ICT en zag hoe virtuele omgevingen steeds belangrijker worden. Een stukje thuis voor zieke kinderen of een VR-omgeving voor alle zintuigen die helpt met herinneren.

 

Vlog 2 Marloes, 31/01/2017 -- Onze vlogger Marloes had er plezier in tijdens de eHealthweek. Super enthousiast vlogt ze over drie digitale zorg producten: VRiendje, de GroeiApp en Healthcoin. Kijk met haar mee!

 

Vlog Rien, 29/01/2017 -- Rien is 71 maar nooit te oud om te leren. In deze vlog laat hij zich verrassen door digitale zorg. Rien test o.a. een VR-bril en een patiëntenportaal. Jammer dat het portaal geen landelijke online omgeving is, vindt Rien: “Huppakee, iedereen een online dossier!”

 

Vlog 2 Ben, 27/01/2017 -- Ben gaat deze keer naar Focuscura, die zich veel met digitale zorg bezighoudt. Mooi om te zien wat er allemaal al mogelijk is en welke ontwikkelingen er aan komen. Ben heeft wel een kanttekening: "Voor de koppeling tussen de systemen ligt er nog een flinke uitdaging."

 

Vlog Marloes, 26/01/2017 -- Marloes probeert verschillende vormen van digitale zorg uit. Op het eind komt ze tot een belangrijke conclusie: "Aan alle appmakers: koppel de apps! Als je ze koppelt met mijn specialist dan ga ik ze gebruiken. Maar anders waarschijnlijk niet."

 

Vlog Ben, 25/01/2017 -- Ben gaat kijken bij de Zorginnovatiewinkel. "Ik heb een aantal interessante toepassingen gezien in de digitale zorg voor ouderen en de ontwikkelingen gaan steeds sneller." Ben wijst wel op het gebruiksgemak. "Er mag best meer naar de gebruiksvriendelijkheid worden gekeken, vooral voor de oudere gebruikers."

 

Vlog Carine, 23/01/2017 -- Carine ziet wel wat in een online zorgdossier. “Als je in een ander of buitenlands ziekenhuis komt, dan kan je daar je medische achtergrond laten zien.” Zij roept zorgverleners op medische dossiers veilig online toegankelijk te maken. “Niet elk ziekenhuis doet dit en dat is jammer.”

 

Vlog Lydia, 22/01/2017 -- Zelf bloedwaarden meten en die met een app naar je arts sturen. Het kan! Vlogger Lydia ontdekte gisteren apps voor diabetespatiënten. Zij roept andere patiënten op actief op zoek te gaan naar digitale zorg. “Het is leuk, praktisch en tijdbesparend.”

 

Introductievlog, 10/01/2017

 

 

Panellid worden

Word nu ook lid van ons panel. Uw mening draagt bij aan een betere zorg. Deelname is gratis en nooit verplicht.

Aanmelden Inloggen

Vragen of klachten?

Neem contact op met het Nationale Zorgnummer. Bel 0900 2356780 (20ct/gesprek) of mail. Wij geven u onafhankelijk advies en betrouwbare informatie.

Zoek op trefwoord of thema in de Kennisbank. De meest uitgebreide Kennisbank van de zorg.

Zoek in de kennisbank