Volgens ons

Eerste terhandstellingsgesprek

Als u een nieuw medicijn voorgeschreven krijgt, dan heeft u een eerste terhandstellingsgesprek. Dit is onderdeel van de eerste uitgifte van medicijnen.

Volgens ons

Wij vinden het van groot belang dat de apotheker een eerste terhandstellingsgesprek voert met patiënten die een nieuw medicijn gaan gebruiken, of na een jaar weer starten. Het hoort bij de zorgverlening van apothekers om goede begeleiding te geven en ongelukken te voorkomen.

Gesprek over medicijnen is belangrijk

Uit onze meldactie blijkt dat het eerste terhandstellingsgesprek lang niet altijd plaatsvindt. Meer dan de helft van de mensen die in 2013 en 2014 een nieuw medicijn kregen, hadden geen of geen volledig gesprek over de werking, bijwerkingen en het medicatieoverzicht. Patiëntenfederatie NPCF vindt dit zeer zorgelijk. Wij willen dat hier snel verbetering in komt. Ook moeten mensen die medicijnen krijgen, zich er van bewust zijn dat een eerste terhandstellingsgesprek belangrijk is voor een veilig medicijngebruik.

Panellid worden

Word nu ook lid van ons panel. Uw mening draagt bij aan een betere zorg. Deelname is gratis en nooit verplicht.

Aanmelden Inloggen

Vragen of klachten?

Neem contact op met het Nationale Zorgnummer. Bel 0900 2356780 (20ct/gesprek) of mail. Wij geven u onafhankelijk advies en betrouwbare informatie.

Zoek op trefwoord of thema in de Kennisbank. De meest uitgebreide Kennisbank van de zorg.

Zoek in de kennisbank