Ervaringen

Gesprek met uw huisarts

Als u naar de huisarts gaat, heeft u meestal maar kort de tijd om duidelijk te maken wat u wilt. Dat is een hele kunst. Bereid u daarom goed voor op zo'n gesprek. Hier leest u hoe u dat doet.

Ervaringen

Patiënten aan het woord

 'Je laat je heel makkelijk overtuigen'
Een goede voorbereiding is belangrijk, merkte Anita van Hoorn. Toen ze de eerste keer met keelklachten naar de huisarts ging, stond ze binnen een paar minuten weer buiten. Zonder resultaat. Dat wilde ze niet meer en daarom besloot ze de volgende afspraak beter voor te bereiden en dat leverde veel op.

'Op internet vond ik een beter middel'
Bob Newmark, COPD-patiënt en gebruikt al jarenlang dezelfde medicijnen. Hij heeft veel eigen inbreng in de gesprekken met zijn huisarts. “Ik vond op internet informatie over een beter middel. En deze info nam ik mee naar het gesprek met mijn huisarts. Hij schreef meteen een recept voor dit nieuwe middel uit.”

'Het is belangrijk je klachten goed aan te geven'
Hartpatiënte Willy Meuldijk komt regelmatig bij haar cardioloog. Deze vertelt uit zichzelf weinig. Daarom bereidt Willy altijd vragen voor het gesprek voor. “Ik krijg daarop goede antwoorden en verlaat altijd met een tevreden gevoel de spreekkamer."

'Ik heb geleerd mij goed voor te bereiden'
Bram van Eijk heeft parkinson en daardoor veel te maken met specialisten. Hij weet voor een consult altijd goed wat hij wil weten. Hij merkt dat dat prettiger werken is voor hemzelf én voor de neuroloog. "Het consult is veel effectiever."

Ga naar Tips>>

Panellid worden

Word nu ook lid van ons panel. Uw mening draagt bij aan een betere zorg. Deelname is gratis en nooit verplicht.

Aanmelden Inloggen

Vragen of klachten?

Neem contact op met het Nationale Zorgnummer. Bel 0900 2356780 (20ct/gesprek) of mail. Wij geven u onafhankelijk advies en betrouwbare informatie.

Zoek op trefwoord of thema in de Kennisbank. De meest uitgebreide Kennisbank van de zorg.

Zoek in de kennisbank