Volgens ons

Gesprek met uw huisarts

Als u naar de huisarts gaat, heeft u meestal maar kort de tijd om duidelijk te maken wat u wilt. Dat is een hele kunst. Bereid u daarom goed voor op zo'n gesprek. Hier leest u hoe u dat doet.

Volgens ons

Wij vinden dat patiënten beter betrokken moeten worden bij de beslissingen over hun behandeling. Uit onderzoek blijkt namelijk dat patiënten trouwer zijn aan hun behandeling en dat de resultaten beter zijn als patiënten worden betrokken bij de beslissing. Ook uit onze meldactie ‘Samen beslissen’ bleek dat 70 procent van de deelnemers altijd samen met de dokter een keuze wil maken. Bovendien heeft u recht op informatie over uw behandeling. En is het uw recht dat u samen met de arts over de voorgestelde behandeling beslist. Patiëntenfederatie NPCF wil dat ‘Samen beslissen’ een gewoonte wordt in de spreekkamer.

Verbetering kwaliteit consult

Wij willen dat de kwaliteit van het consult bij uw arts zo goed mogelijk is. Dat het effect van het consult zo hoog mogelijk is. Daarom willen we dat de communicatie tussen patiënt en arts verbetert en dat de fasen die voor 'Samen beslissen' nodig zijn, doorlopen worden. De arts moet u informatie geven over de verschillende behandelopties die er voor u zijn. Vervolgen kunt samen een keuze maken voor uw behandeling. Als patiënt heeft u daarbij een belangrijke rol. Om samen te kunnen beslissen, dient u goed geïnformeerd te zijn. Wij adviseren u daarom om tijdens het gesprek in ieder geval de volgende vragen te stellen:

  1. Wat zijn mijn mogelijkheden?
  2. Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden?
  3. Wat betekent dat in mijn situatie?

Hoe proberen wij dat te bereiken?

Patiëntenfederatie NPCF werkt samen met de Federatie van Medisch Specialisten (FMS) om 'Samen beslissen' een gewoonte te laten worden in elke spreekkamer. Onder andere door de campagne 3 goede vragen.
Ook hebben we met FMS de Tweede Kamer opgeroepen maatregelen te nemen om het gesprek tussen arts en patiënt te stimuleren. Artikel: Beloning gesprek tussen arts en patiënt van belang.

Panellid worden

Word nu ook lid van ons panel. Uw mening draagt bij aan een betere zorg. Deelname is gratis en nooit verplicht.

Aanmelden Inloggen

Vragen of klachten?

Neem contact op met het Nationale Zorgnummer. Bel 0900 2356780 (20ct/gesprek) of mail. Wij geven u onafhankelijk advies en betrouwbare informatie.

Zoek op trefwoord of thema in de Kennisbank. De meest uitgebreide Kennisbank van de zorg.

Zoek in de kennisbank