Handig

Klachten over de zorg

Als u ontevreden bent over uw ziekenhuis of over uw behandeling, dan kunt u een klacht indienen. Dat is uw recht als patiënt. Hier leest u waarover u kunt klagen, hoe u een klacht indient en waar u terecht kunt met uw klacht.

Handig

Waar kunt u terecht met uw klacht?

Instanties voor klachtenopvang

Instanties voor (eerste) klachtenopvang kunnen allerlei namen en vormen hebben. Het kan een bureau zijn, maar ook een persoon. Bij de klachtenopvang kunt u allereerst uw verhaal kwijt. U kunt zelf kiezen of u dat mondeling of schriftelijk doet. Men bekijkt wat u wilt en hoe u verder werk kunt maken van de klacht. U krijgt algemene informatie over de mogelijkheden en als u dat wilt ook een advies.

Klachtenbemiddeling

Wilt u weer in gesprek komen met uw hulpverlener of een probleem oplossen? Dan kan het een goed idee zijn om een bemiddelaar in te schakelen. De bemiddelaar is onpartijdig. Hij spreekt geen oordeel uit over de klacht. Hij probeert vooral klager en aangeklaagde weer met elkaar in gesprek te brengen.

Klachtencommissie

Elke instelling of hulpverlener moet ervoor zorgen dat er een klach­tencommissie is waar ‘zijn’ cliënten een klacht kunnen indienen. Dat is bij wet geregeld. Deze commissie is onpartijdig. De klachtencom­missie onderzoekt de klacht, geeft een oordeel en doet eventueel aan­bevelingen. Deze kunnen bijvoorbeeld bestaan uit een advies aan de hulpverlener of aan de directie om bepaalde maatregelen te nemen.

Belangrijke adressen

Nationale Zorgnummer

Heeft u een vraag of klacht? Neem dan contact op met het Nationale Zorgnummer via telefoonnummer 0900 2356780 (€ 0,20 cent per gesprek) of e-mail.

Inspectie voor de Gezondheidszorg

www.igz.nl

Stichting Patiëntenvertrouwenspersoon Geestelijke Gezondheidszorg

www.pvp.nl

Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg

Zie: www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl voor gegevens van de vijf regionale tuchtcolleges.

Zorgbelang Nederland

Zie: www.zorgbelang-nederland.nl voor alle gegevens van een zorgbelangorganisatie bij u in de buurt. Deze beschikken over een Adviespunt waar u terecht kunt voor steun en advies.

Civiele rechtbanken

Op de website www.rechtspraak.nl vindt u gegevens over de rechtbank in uw regio.

De Consumentenbond

www.consumentenbond.nl

De SKGZ

www.skgz.nl/

De Geschillencommissie Zorginstellingen

www.geschillencommissie.nl


Lees onze visie over klachten over de zorg>>

 

Panellid worden

Word nu ook lid van ons panel. Uw mening draagt bij aan een betere zorg. Deelname is gratis en nooit verplicht.

Aanmelden Inloggen

Vragen of klachten?

Neem contact op met het Nationale Zorgnummer. Bel 0900 2356780 (20ct/gesprek) of mail. Wij geven u onafhankelijk advies en betrouwbare informatie.

Zoek op trefwoord of thema in de Kennisbank. De meest uitgebreide Kennisbank van de zorg.

Zoek in de kennisbank