Handig

Patiëntenrechten

Wanneer er met uw gezondheid iets aan de hand is, heeft u de hulp van een arts of een andere deskundige nodig. U vertrouwt zich toe aan zijn zorg. Zowel u als de hulpverlener hebben rechten en plichten. Het is belangrijk dat u deze kent.

Handig

Opnemen van het gesprek met uw arts

OpnemengesprekmetartsHet opnemen van een gesprek met uw arts in de spreekkamer kan u helpen een betere keuze te maken voor uw behandeling. Vooral wanneer het een emotioneel beladen gesprek is, is de kans groot dat u niet alles onthoudt. Daarom kan het opnemen van een gesprek u helpen om later uw gedachten op een rij te zetten en een overwogen besluit te nemen. 

Een patiënt mag een gesprek met een arts voor privégebruik opnemen. Het is niet verplicht de arts vooraf in te lichten over de geluidsopname. Toch raden wij u aan dit wel te doen. Het is beter voor de verstandhouding als uw arts weet dat u het gesprek opneemt en ook waarom u deze behoefte heeft. Zo kan hij u namelijk beter helpen. Openbaarmaking van deze opname mag alleen als de arts hiermee heeft ingestemd. 

Het maken van beeldopnamen moet u overigens sowieso wel van tevoren melden. En als een arts zelf beeld- of geluidsopnames wil maken, dan moet hij daarvoor in beide gevallen toestemming vragen aan u als patiënt. Zie ook de handreiking hieronder.

Handreiking Opnemen van het gesprek met uw arts


Nationale Zorgnummer

Heeft u een vraag of klacht over patiëntenrechten? Neem dan contact op met het Nationale Zorgnummer via telefoonnummer 0900 2356780 (€ 0,20 per gesprek) of e-mail.

 

Panellid worden

Word nu ook lid van ons panel. Uw mening draagt bij aan een betere zorg. Deelname is gratis en nooit verplicht.

Aanmelden Inloggen

Vragen of klachten?

Neem contact op met het Nationale Zorgnummer. Bel 0900 2356780 (20ct/gesprek) of mail. Wij geven u onafhankelijk advies en betrouwbare informatie.

Zoek op trefwoord of thema in de Kennisbank. De meest uitgebreide Kennisbank van de zorg.

Zoek in de kennisbank