Tips

Spoedzorg

Als u spoedzorg nodig heeft, gaat u dan direct naar het ziekenhuis of belt u eerst 112? Er heerst veel onduidelijkheid over. Hier leest u wat spoedzorg is, waar u terecht kunt voor spoedzorg en wat u moet doen bij spoedeisende gevallen.

Tips

Wat kunt u zelf doen bij spoedzorg? Hier onze tips:

1. Weet wie u moet bellen

Voor de meeste medische spoedgevallen kunt u terecht bij uw huisarts. Buiten kantooruren belt u eerst de huisartsenpost (HAP). De huisarts of HAP bepaalt op basis van uw klacht wat voor u de juiste behandeling is. Bel bij echt levensbedreigende situaties direct 112. Bijvoorbeeld bij acute benauwdheid, ernstig bloedverlies, pijn op de borst of hartinfarct, bewusteloosheid of ongevallen. Het is handig om alle nummers in uw telefoon te zetten, zodat u in geval van spoed snel kunt bellen.

2. Wees duidelijk in uw hulpvraag en geef volledige informatie

Als u contact opneemt, dan stelt de centralist u veel vragen. Deze informatie is nodig om de ernst van uw situatie goed in te kunnen schatten. Geef alle belangrijke informatie over uw klachten of ziekten. Bent u ergens allergisch voor? Gebruikt u medicatie? Neem zo nodig een lijstje mee met de medicijnen die u gebruikt. Het is belangrijk om uw zorgverlener te vertellen over uw persoonlijke situatie.

3. Een actueel Persoonlijke Gezondheids Omgeving (PGO)

In een PGO verzamelt u zelf al uw medische gegevens die nu versnipperd bij verschillende dokters liggen: van diagnose tot inentingen en van onderzoeksuitslagen tot behandelingen. Zo heeft u een volledig overzicht van uw eigen dossier. Bij spoed kan het handig zijn als u de informatie paraat heeft voor uw arts. Zorg er wel voor dat de informatie in uw PGO actueel is. Lees meer in het thema Persoonlijke Gezondheids Omgeving.

4. Toestemming voor uitwisselen medische gegevens

In spoedsituaties kunt u bij een onbekende arts terechtkomen. Het kan dan van belang zijn dat deze arts inzicht heeft in uw actuele medische gegevens. Als u toestemming heeft gegeven voor het uitwisselen van uw medische gegevens, dan hebben zij direct toegang tot uw actuele medische gegevens.

Naar Handig >>

Panellid worden

Word nu ook lid van ons panel. Uw mening draagt bij aan een betere zorg. Deelname is gratis en nooit verplicht.

Aanmelden Inloggen

Vragen of klachten?

Neem contact op met het Nationale Zorgnummer. Bel 0900 2356780 (20ct/gesprek) of mail. Wij geven u onafhankelijk advies en betrouwbare informatie.

Zoek op trefwoord of thema in de Kennisbank. De meest uitgebreide Kennisbank van de zorg.

Zoek in de kennisbank