Volgens ons

Spoedzorg

Als u spoedzorg nodig heeft, gaat u dan direct naar het ziekenhuis of belt u eerst 112? Er heerst veel onduidelijkheid over. Hier leest u wat spoedzorg is, waar u terecht kunt voor spoedzorg en wat u moet doen bij spoedeisende gevallen.

Volgens ons

Mensen weten niet altijd wat ze kunnen verwachten van spoedzorg, en van welke kwaliteit die zorg is, zo blijkt uit onze meldacties Spoedzorg. Dat moet veranderen. Daarnaast vinden wij dat spoedposten zo georganiseerd moeten zijn dat er niet meer onnodig een beroep wordt gedaan op dure zorg, waar een huisarts kan volstaan. Het moet voor patiënten glashelder zijn waar ze terecht kunnen met een verstuikte enkel en waar ze naartoe moeten als ze een beroerte hebben.

Kwaliteitseisen voor spoedzorg

Wij willen dat er strenge en bindende kwaliteitseisen komen voor spoedzorg. Die gegevens moeten ook worden omgezet naar informatie die voor patiënten beschikbaar en begrijpelijk is. We weten dat openheid over kwaliteit een enorme impuls geeft aan zorgaanbieders om het nog beter te gaan doen.

We zien dat de communicatie tussen zorgverleners nogal eens te wensen overlaat. Ook de bejegening kan beter. Vertel patiënten wat er gaat gebeuren en hoe lang ze eventueel moeten wachten. Onzekerheid weegt zwaar bij de beoordeling die de patiënt geeft aan de spoedzorg.

Het is ook van belang dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg hoge prioriteit toekent aan het monitoren van de kwaliteit van spoedzorg. Want mensen die in een spoedsituatie verkeren, hebben minder kans om vooraf een keuze te maken voor de juiste zorgaanbieder dan iemand die een knieoperatie moet ondergaan.

Patiëntenfederatie is voorstander van een integrale spoedpost. Dit is een combinatie van de spoedeisende hulp (SEH) van een ziekenhuis en een huisartsenpost (HAP).
De patiënt komt bij één loket. Bij dat loket bepaalt de zorgverlener of de patiënt ziekenhuiszorg (SEH) nodig heeft of huisartsenzorg (HAP). Als je met spoed zorg nodig hebt, dan hoef je niet na te denken en te kiezen waar je naar toe moet. Voor de herkenbaarheid is deze spoedpost bij voorkeur gevestigd in of bij een ziekenhuis.

Panellid worden

Word nu ook lid van ons panel. Uw mening draagt bij aan een betere zorg. Deelname is gratis en nooit verplicht.

Aanmelden Inloggen

Vragen of klachten?

Neem contact op met het Nationale Zorgnummer. Bel 0900 2356780 (20ct/gesprek) of mail. Wij geven u onafhankelijk advies en betrouwbare informatie.

Zoek op trefwoord of thema in de Kennisbank. De meest uitgebreide Kennisbank van de zorg.

Zoek in de kennisbank