Ervaringen

Verpleeghuiszorg

Verpleeghuiszorg is verpleging, verzorging en/of begeleiding voor mensen die 24 uur per dag toezicht of zorg in de nabijheid nodig hebben. Verpleeghuiszorg wordt betaald uit de Wet Landurige Zorg (Wlz). Deze zorg wordt vaak geboden in verpleeghuizen. Maar ook thuis kunt u verpleeghuiszorg krijgen. Voor verpleeghuiszorg heeft u altijd een indicatie nodig.

Ervaringen

Ervaringen en wensen van cliënten en hun naasten zijn belangrijk als het gaat over kwaliteit en organisatie van verpleeghuiszorg. Daarom doet Patiëntenfederatie Nederland voortdurend onderzoek naar die ervaringen.



Kwaliteit verpleeghuiszorg, wat vinden bewoners en mantelzorgers belangrijk?


Dit rapport gaat over wat mensen die verpleeg(huis)zorg ontvangen belangrijk vinden. Wat verstaan zij onder kwaliteit? Enkele conclusies.

  • De zorg en ondersteuning moet aansluiten op wat cliënten belangrijk vinden en nodig hebben. De geboden zorg en ondersteuning moet bijdragen aan kwaliteit van leven. 
  • Alleen vanuit oprechte aandacht en omgang draagt zorg en ondersteuning bij aan kwaliteit van leven. 
  • Afspraken maken en nakomen is voor cliënten van groot belang. Bij ongeplande zorg willen zij een reactie dat ze gehoord zijn.
    Een prettige woonomgeving (locatie, eigen kamer en sfeer), lekkere maaltijden in een prettige sfeer en passende dagactiviteiten dragen ook veel bij aan kwaliteit.

Lees meer >>


Onderzoek naar patiëntenroutes

Dit uitgebreide rapport beschrijft welke routes mensen doorlopen als ze langdurige zorg nodig hebben (waaronder verpleeghuiszorg). Welke keuzemomenten zijn er en aan welke informatie en ondersteuning hebben mensen behoefte? Enkele conclusies voor het vinden van goede verpleeghuiszorg:

  • Ouderen en mantelzorgers hebben moeite met het vinden van (onafhankelijke) passende informatie en ondersteuning. Sommige ouderen/naasten ontvangen of vinden nagenoeg geen informatie. Anderen vinden wel partijen die informatie verstrekken, maar ontvangen vervolgens verkeerde of onvolledige informatie.
  • Veel ouderen en mantelzorgers hebben in het gehele traject behoefte aan iemand die ze ondersteunt bij het maken van keuzes.
  • Ouderen en mantelzorgers willen duidelijkheid over de mogelijkheden en hoe die te regelen.

Lees meer >>


De feiten op tafel

In 2016 hebben interviewteams ruim 22.000 mensen in verpleeghuizen gevraagd naar hun ervaringen voor ZorgkaartNederland.nl. Op basis van deze ervaringen is geanalyseerd wat cliënten zelf kwaliteit vinden. Daaruit blijkt dat cliënten blij worden van aandacht van medewerkers, een prettige kamer en lekkere maaltijden. Cliënten worden vooral droevig van personeelstekort/onderbezetting en van te laag opgeleid en tijdelijk personeel.

Naar het onderzoeksverslag (pdf) >>


Hygiëne en huiselijkheid in het verpleeghuis, wat vinden bewoners en naasten belangrijk?

Bij het Vrijthof in Tiel deden we 8 interviews en voerden we een groepsgesprek over deze vraag. Het onderzoeksrapport geeft een eerste indruk van hoe belangrijk cliënten en hun naasten hygiëne en huiselijkheid vinden en welke afwegingen ze hierin maken. 

Naar het onderzoeksverslag (pdf) >>


Filmpje over verpleeghuiszorg thuis

Hans en Maria Born willen het liefste thuis blijven wonen en krijgen verpleeghuiszorg thuis.

 

Boekje ‘Oud worden in Nederland’

Oud worden boekjeIn dit boekje leest u 6 verschillende verhalen van ouderen en de oplossingen die zij zoeken voor hun zorg. Verhalen van ouderen die in een verpleeghuis wonen, maar ook verhalen van ouderen die thuis wonen.

 

 

Panellid worden

Word nu ook lid van ons panel. Uw mening draagt bij aan een betere zorg. Deelname is gratis en nooit verplicht.

Aanmelden Inloggen

Vragen of klachten?

Neem contact op met het Nationale Zorgnummer. Bel 0900 2356780 (20ct/gesprek) of mail. Wij geven u onafhankelijk advies en betrouwbare informatie.

Zoek op trefwoord of thema in de Kennisbank. De meest uitgebreide Kennisbank van de zorg.

Zoek in de kennisbank