- Ga naar homepage leden Leden
- Praktische hulp
- Wegwijzer voor leden
Wegwijzer voor leden
Algemeen
De Patiëntenfederatie deelt informatie met leden via deze kanalen:
- de website van de Patiëntenfederatie
- de ledennieuwsbrief (eens per maand), waarvoor leden ook kopij kunnen aanleveren en tussentijdse e-mails
- de wekelijkse update over lobby en belangenbehartiging (iedere maandag)
- het ledenberaad, 6 x per jaar een bijeenkomst met de directeuren of andere afgevaardigden
- de Algemene Leden Vergadering (ALV), 2x per jaar
De verenigingsmanager, Nancy de Boer, is de contactpersoon voor de leden.
Jouw formele zeggenschap
De Algemene Leden Vergadering (ALV) is het hoogste orgaan van de Patiëntenfederatie. Hier beslis je mee over strategie, beleid en financiën van de organisatie. Bestuursleden van de lidorganisaties of andere personen die bevoegd zijn om te stemmen nemen deel aan de ALV. Er is twee keer per jaar in mei/juni en november/december een ALV. Vooraf wordt een uitnodiging verzonden met de vergaderstukken.
Contactpersoon: Nancy de Boer, verenigingsmanager
Onze lobby
De Patiëntenfederatie is een belangenorganisatie en behartigt belangen van patiënten op generieke thema’s in de zorg zoals keuzerecht, beschikbaarheid en betaalbaarheid van de zorg. De leden zelf behartigen de belangen van hun eigen specifieke achterban op thema’s die aandoeningsspecifiek zijn. Belangenbehartiging vanuit de Patiëntenfederatie vindt enerzijds plaats aan beleidstafels zoals bij ministeries, zorgverzekeraars en andere stakeholders. Anderzijds vindt actieve lobby plaats richting leden van de Tweede Kamer en waar mogelijk ook de Eerste Kamer.
Communicatie en lobby
De afdeling communicatie van de Patiëntenfederatie agendeert diverse onderwerpen, door het naar buiten brengen van resultaten van onderzoek, meldacties, geconstateerde problemen in de zorg, of als reactie op maatschappelijke gebeurtenissen. Dat doen we via uitingen en publicaties op onze website, sociale mediakanalen en via de landelijke en regionale pers.
De adviseur public affairs binnen de afdeling communicatie coördineert de lobby richting de Tweede Kamer. Zij onderhoudt contacten met Kamerleden en zorgt dat ze op het juiste moment op de hoogte zijn van inhoudelijke informatie en standpunten van de Patiëntenfederatie. Bijvoorbeeld via brieven, gesprekken en contact voor, tijdens en na debatten. Brieven aan de Kamer worden gepubliceerd op deze website, je vindt ze hier.
Wil je zelf informatie, berichten of vacatures delen of contact leggen?
Dat kan op deze manieren:
- door een vacature te laten plaatsen op de website van de Patientenfederatie
- door een bericht te laten opnemen in de ledennieuwsbrief
- door de informatie te delen in het ledenberaad
Contactpersoon: Nancy de Boer, verenigingsmanager
Input van leden
Input en informatie van leden is belangrijk voor gezamenlijke standpuntbepaling en strategie. Ook is het voor de Patiëntenfederatie belangrijk om goed op de hoogte te zijn van uitingen en acties van leden. Zodat we waar mogelijk goed op elkaar kunnen aansluiten. We vragen leden in diverse overleggen, werkgroepen en commissies om ervaringen, kennis en meningen. Ook vragen we om medewerking aan gerichte acties in de media en/of politiek.
Iedere maandag sturen we via mail een update met daarin een overzicht van lobby-thema’s die spelen in de landelijke politiek. Daarin staat ook welke medewerker van de Patiëntenfederatie het inhoudelijke aanspreekpunt is. Met hem of haar kun je contact opnemen als het thema voor jouw organisatie van belang is en je inhoudelijke aandachtspunten of voorbeelden wil meegeven voor een eventuele brief aan Kamerleden, of om af te stemmen over wat jouw organisatie specifiek wil en kan oppakken in de lobby, media-uitingen enz.. Onze adviseur public affairs, kan daarbij op verzoek advies geven over procesmatige vragen over lobby en strategie.
Contact via e-mail.
Gedragscodes en reglementen
In het ledenberaad en de ALV hebben we afspraken gemaakt over hoe we met elkaar en met fondsenwerving en sponsoring omgaan. Dit is vastgelegd in twee gedragscodes: de interne gedragscode en de gedragscode fondsenwerving en sponsoring. Eens per drie jaar worden de gedragscodes herzien. Je kunt deze gedragscodes en de statuten van Patiëntenfederatie Nederland opvragen.
Contactpersoon: Nancy de Boer, verenigingsmanager