Zuinig met AWBZ-Zorg

Patiëntenfederatie NPCF onderzocht met deze meldactie of AWBZ-zorg, hulpmiddelen en woningaanpassingen volgens patiënten efficiënter ingezet kunnen worden.

Vragen die aan bod kwamen waren: vindt u dat er onnodige kosten worden gemaakt? Zouden vrijwilligers en naasten vaker kunnen worden ingezet? Vindt u dat er goed wordt omgegaan met geld en middelen? Wordt u gestimuleerd om zelf dingen aan te pakken? Gebruikt u technologische toepassingen die de zorg makkelijker en efficiënter kunnen maken of gebruikt u dat juist niet maar zou u dat graag willen?

Tijdens de meldactie werd tevens gepeild of mensen wel eens langer in een zorginstelling moesten verblijven omdat de zaken thuis nog niet geregeld waren. Patiëntenfederatie NPCF laat met de meldactie gebruikers van zorg meedenken over hoe de zorg beter kan en op welke manier de kosten beperkt zouden kunnen worden.

In november 2011 publiceerde de NPCF de resultaten van het eerste deel van de meldactie Zuinig met Zorg. De resultaten hadden betrekking op onder andere de ziekenhuiszorg, en geneesmiddelen.