- Ga naar homepage professionals Professionals
- Onderwerpen
- Patiëntveiligheid
- Patiëntveiligheid
Patiëntveiligheid
Veilige zorg betekent dat je geen onnodige risico’s loopt. Denk aan een verkeerde diagnose of fout medicijngebruik. Patiëntveiligheid gaat iedereen aan in de zorg. Zorgverleners volgen regels en werken volgens standaarden en ook de patiënt heeft een belangrijke rol in het voorkomen van fouten en ongelukken.

Onze visie
De Patiëntenfederatie wil dat zorg veilig is voor iedereen. Dankzij de inzet van zorgprofessionals, managers en bestuurders zijn de schade en sterfte door zorg de laatste jaren gedaald, maar het kan nog beter. Elk jaar sterven meer dan duizend patiënten in het ziekenhuis onnodig. En met nog meer protocollen, richtlijnen en regels maken we de zorg niet veiliger. Wat wel werkt: beter samenwerken en goede communicatie onderling, maar ook tussen zorgverlener en patiënt.
Het landelijk programma Tijd voor Verbinding (2020-2024) was hierop gericht. Patiëntenfederatie Nederland, FMS, NFU, NVZ, ZKN en V&VN brachten zorgverleners, ziekenhuizen, klinieken en patiënten samen om kennis en ervaringen te delen. Het programma is afgerond, maar de inzichten en verbeteringen blijven beschikbaar om de zorg iedere dag een stukje beter en veiliger te maken.
Veilige zorg: communicatie en vertrouwen
Onder veilige zorg verstaan patiënten zorg waarbij er tijd en aandacht is voor de patiënt en er goede communicatie is tussen zorgverleners onderling en tussen zorgverlener en patiënt. Bij veilige zorg heeft de patiënt vertrouwen in de deskundigheid van de zorgverlener en is de zorgverlener goed op de hoogte van het medisch dossier.
Gegevensuitwisseling
Uit een onderzoek van de Federatie Medisch Specialisten (FMS) blijkt dat 95% van de medisch specialisten last heeft van een gebrekkige gegevensuitwisseling. 97% is van mening dat de problemen hieromtrent de veiligheid van patiënten in gevaar brengt. Patiëntenfederatie Nederland vindt de uitkomsten van het onderzoek van de FMS erg zorgwekkend. Dat medisch specialisten vaak niet op het juiste moment over de juiste, essentiële patiëntgegevens beschikken, brengt de veiligheid en kwaliteit van zorg voor patiënten in gevaar.
Een kwart van de mensen die de afgelopen twee jaar een ziekenhuis of kliniek bezocht maakte mee dat er (bijna) iets mis ging.