Direct naar:

Bonny: 'Ik hou rekening met toekomstige steunzolen of gehoorapparaat.'

Nadat het zorgstelsel in 2006 wijzigde, ben ik jarenlang verzekerd geweest onder het collectief FNV-Menzis. Toen kreeg ik in november 2018 het bericht dat dit collectief stopt. Op zich geen ramp, maar ik moet wel veel uitzoeken voor een nieuwe zorgverzekering. Ik merk dat er veel verschillende soorten en maten zijn. Eerst had ik de basisverzekering en de middelste aanvullende verzekering. Toen slikte ik geen pillen, bezocht ik in geen jaren de huisarts en was ik zelden ziek. Inmiddels gebruik ik medicijnen en af en toe de fysio en komen ouderdomsslijtages in beeld.

vrouw in apotheek

Steunzolen, gehoorapparaten of nieuwe gewrichten

Bij de nieuwe verzekering hou ik rekening met dat ik in de toekomst steunzolen, gehoorapparaten of nieuwe gewrichten nodig heb. Ik begreep dat hulpmiddelen vergoed krijgen bij de ene verzekeraar makkelijker gaat dan bij de andere. Een goede tandartsverkering wil ik ook, want ik heb altijd een slecht gebit gehad. Dat al mijn huidige behandelaars gecontracteerd zijn, vind ik een must. Ook wil ik makkelijk contact zoeken met de verzekeraar, dat de verzekeraar niet bureaucratisch is en ik makkelijk kan declareren. Ik wil bijvoorbeeld niet vaak DigiD nodig hebben, omdat er elke keer een nieuw wachtwoord nodig is. Uiteindelijk wil ik uitkomen op een verzekering die alle zorg vergoed die ik nodig heb zonder gedoe.

vrouw achter laptop

Grondig onderzoek

Ik ben begonnen vergelijkingssites te gebruiken en van daaruit heb ik een top drie samengesteld. Die drie verzekeraars heb ik gebeld en toen mijn keuze gemaakt. Gemak en balans was doorslaggevend. De verhouding ‘wat ik betaal voor de verzekering’ versus ‘welke zorg krijg ik er allemaal voor vergoed’ vond ik ook belangrijk. Dat kan dan voor een pakket zijn dat minder dekt maar wel een gebruiksvriendelijk declaratiesysteem hanteert. Ieder jaar doe ik nu een grondig onderzoek. Maar eigenlijk zou ik dat liever één keer in de vijf jaar doen.

vrouw zit voor gebouw

Geen verrassingen

Ik was bang dat ik ‘gekeurd’ moest worden voordat ik een verzekering mag afsluiten. Of dat ik niet aangenomen zou worden. Mij is verteld dat het wettelijk is bepaald dat iedereen direct toegang heeft tot de basisverzekering. Van welke verzekeraar die ook is. Ik zou het heel vervelend vinden als ik achteraf hoor ‘als u vooraf toestemming had gevraagd voor de operatie, hadden wij het vergoed’. Ik wil niet voor verrassingen staan. Voor mij is zorg krijgen die niet vergoed wordt pech. Voor anderen betekent het misschien wel dit jaar niet op vakantie gaan. Ik maak mij daar zorgen over.

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!