Direct naar:

Bonny: 'Ik hou rekening met toekomstige steunzolen of gehoorapparaat.'

Nadat het zorgstelsel in 2006 wijzigde, ben ik twaalf jaar lang verzekerd geweest onder het collectief FNV-Menzis. November 2018 kreeg ik het bericht dat dit collectief stopt. Op zich geen ramp, maar ik moet wel veel uitzoeken voor een nieuwe zorgverzekering. Ik merk dat er veel verschillende soorten en maten zijn. Momenteel heb ik de basisverzekering en de middelste aanvullende verzekering. Destijds slikte ik geen pillen, bezocht ik in geen jaren de huisarts en was ik zelden ziek. Nu gebruik ik medicijnen, gebruik ik af en toe de fysio en komen ouderdomsslijtages in beeld.

vrouw in apotheek

Steunzolen, gehoorapparaten of nieuwe gewrichten

Bij de nieuwe verzekering hou ik rekening met dat ik in de toekomst steunzolen, gehoorapparaten of nieuwe gewrichten nodig heb. Ik begreep dat hulpmiddelen vergoed krijgen bij de ene verzekeraar makkelijker gaat dan bij de andere. Een goede tandartsverkering wil ik ook, want ik heb altijd een slecht gebit gehad. Dat al mijn huidige behandelaars gecontracteerd zijn, vind ik een must. Ook wil ik makkelijk contact zoeken met de verzekeraar, dat de verzekeraar niet bureaucratisch is en ik makkelijk kan declareren. Ik wil bijvoorbeeld niet vaak DigiD nodig hebben, omdat er elke keer een nieuw wachtwoord nodig is. Uiteindelijk wil ik uitkomen op een verzekering die alle zorg vergoed die ik nodig heb zonder gedoe.

vrouw achter laptop

Grondig onderzoek

Eerst wil ik vergelijkingssites gebruiken en van daaruit een top drie samenstellen. Die drie verzekeraars bel ik op. Bij één van hen sluit ik een verzekering af. Gemak en balans is doorslaggevend. De verhouding ‘wat ik betaal voor de verzekering’ versus ‘welke zorg krijg ik er allemaal voor vergoed’ moet goed zijn. Ik doe grondig onderzoek, want ik wil de verzekering in principe voor vijf jaar gebruiken. Als ik dit jaar niet de keuze voor vijf jaar kan maken, kies ik een verzekering voor één jaar. Dat kan een pakket zijn die minder dekt, maar wel een gebruiksvriendelijk declaratiesysteem hanteert. Volgend jaar doe ik dan opnieuw grondig onderzoek.

vrouw zit voor gebouw

Geen verrassingen

Ik ben bang dat ik ‘gekeurd’ moet worden voordat ik een verzekering mag afsluiten. Of dat ik niet aangenomen wordt. Mij is verteld dat het wettelijk is bepaald dat iedereen direct toegang heeft tot de basisverzekering. Van welke verzekeraar die ook is. Ik zou het heel vervelend vinden als ik achteraf hoor ‘als u vooraf toestemming had gevraagd voor de operatie, hadden wij het vergoed’. Ik wil niet voor verrassingen staan. Voor mij is zorg krijgen die niet vergoed wordt pech. Voor anderen betekent het misschien wel dit jaar niet op vakantie gaan. Als een echtpaar met één pensioen twee collectiviteitskortingen mis loopt, gaat het ook om veel geld. Of als mensen per ongeluk gebruik maken van zorg die niet gecontracteerd wordt. Ik maak mij daar zorgen over.

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!