Geef meer patiënten en cliënten toegang tot preventie in de zorg

Meer mensen moeten toegang krijgen tot preventieprogramma’s in de zorg. Want gerichte inzet van preventie heeft direct invloed op de kwaliteit van leven van mensen en kan het gebruik van zorg en de kosten van die zorg doen afnemen. Preventie in de zorg begint in de spreekkamer, maar slaagt pas als patiënten er ook mee aan de slag gaan.

Dat schrijven Patiëntenfederatie Nederland en Ieder(in) in een brief aan de Tweede Kamer. Die spreekt komende week over het basispakket in de zorgverzekering. Preventie en leefstijlprogramma’s zitten daar voor een deel ook in, maar volgens de beide organisaties is er meer nodig: een meerjarig programma gericht op leefstijl en preventie in de zorg, mede gedragen door patiëntenorganisaties en cliënten in de zorg.

Tegelijk doen de organisaties een beroep op de Kamer om te komen tot een betere en passende hulpmiddelenzorg. Nog te vaak krijgen mensen niet het juiste hulpmiddel of de kwaliteit die nodig is. Soms met verstrekkende gevolgen; mensen kunnen bijvoorbeeld het ziekenhuis niet uit omdat hun hulpmiddel niet op orde is. Dat moet snel beter, vinden de Patiëntenfederatie en Ieder(in).