Laat patiënten niet dubbel betalen voor uitgestelde zorg

Bij veel patiënten is de behandeling uitgesteld door Corona. Voorkom dat zij daardoor twee keer het eigen risico moeten betalen voor dezelfde behandeling. Patiëntenfederatie Nederland pleit voor aandacht en oplossingen voor patiënten met extra zorgkosten als gevolg van uitstel door Corona.

Dat is de strekking van een brief van Patiëntenfederatie Nederland aan de Tweede Kamer. Die spreekt volgende week over medische zorg. De Patiëntenfederatie vraagt daarin ook aandacht voor geneesmiddelentekorten en de gevolgen voor patiënten. De Nederlandse overheid moet samen met andere Europese landen zorgen dat we voor grondstoffen niet langer afhankelijk zijn van één land of fabrikant. Vergroot de leveringszekerheid en haal geneesmiddelenproductie terug naar Europa.

Welke zorg is gecontracteerd?

Het is belangrijk dat mensen op tijd weten welke zorg gecontracteerd is. Als je een polis kiest dan moet die informatie op tijd beschikbaar zijn. Zorgverzekeraars en zorgaanbieders moeten hun uiterste best doen om er met elkaar op tijd uit te komen. Lukt dat niet, regel dan dat de gecontracteerde zorg voor de huidige polis, ook geldt voor de polis in het komende jaar. Zo wordt tenminste onzekerheid weggenomen bij patiënten die hun vertrouwde behandelaar willen behouden.

De Patiëntenfederatie pleit al langer voor het afschaffen van het vrijwillig eigen risico en het verlagen van het verplicht eigen risico. Dit komt de alleen de solidariteit tussen verzekerden, gezond en ziek, ten goede. En het voorkomt ook dat mensen kiezen voor een hoog vrijwillig eigen risico en zorg mijden omdat ze eigenlijk geen geld hebben om die zorg te betalen.

Er staan veel onderwerpen geagendeerd voor het Notaoverleg Cure volgende week. Patiëntenfederatie Nederland stuurde daarom een tweede brief met aandachtspunten voor de toekomst van het medisch zorglandschap.