Zie patiënt niet over het hoofd bij financiering wijkverpleging

Wat er ook voor nieuw betaalmodel komt in de wijkverpleging, het moet passend zijn voor patiënten. Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer.

Die praat begin maart over de manier hoe de wijkverpleging in de toekomst wordt gefinancierd. Dat gaat misschien aan de hand van cliëntprofielen.

Financiering wijkverpleging

De Patiëntenfederatie zegt dat in die profielen rekening moet worden gehouden met de wensen en behoeftes van mensen. En dat er ook moet worden gekeken naar de aan of afwezigheid van mantelzorg. Bovendien moet er altijd maatwerk komen voor mensen met wijkverpleging. En het nieuwe betaalmodel moet ook werkbaar zijn voor mensen met een persoonsgebonden budget.

In de brief zegt de Patiëntenfederatie dat de toegankelijkheid van wijkverpleging knelt voor mensen met een complexe zorgvraag. Daarom is het noodzakelijk dat het nieuwe bekostigingsmodel vooraf wordt getoetst op ongewenste gevolgen, aldus de strekking van de brief.