‘Het CIP helpt bij het samen beslissen met de medisch specialist en werkgever’

‘Een werknemer met een langdurige of chronische ziekte komt bij een medisch specialist, de bedrijfsarts én hij heeft gesprekken met zijn werkgever. Het is dan belangrijk dat die werknemer tools heeft om zijn eigen regie te kunnen pakken en samen te kunnen beslissen. Er zijn namelijk besluiten in behandelingen die best veel effect kunnen hebben op iemands werk, toekomst en participatie. Wij willen de beschikbaarheid van kennis voor de patiënt daarom zo groot mogelijk maken.' Aan het woord is Marlo van den Kieboom, bedrijfsarts en projectleider bij de Nederlandse Vereniging van Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde, de NVAB.

Portretfoto van Marlo van den Kieboom, bedrijfsarts en projectleider NVAB
Marlo van den Kieboom, bedrijfsarts en projectleider NVAB

Bekijk hier hoe de NVAB de info van het CIP via hun site doorgeeft.

'Op onze website van de NVAB staan veel richtlijnen over chronisch ziek en werk. Er zijn links naar de website van de Patiëntenfederatie en Thuisarts.nl. En via onze themapagina Kanker en Werk verwijzen we naar websites van organisaties die betrouwbare informatie geven over wat je kunt als je langdurig ziek bent. Ook vind je tips over hoe je dat met je werkgever zou kunnen bespreken. Bij het Centraal Informatiepunt Chronisch ziek en Werk (CIP) komt alle informatie bij elkaar. Deze informatie helpt mensen om samen te beslissen met de medisch specialist en werkgever.

Bespreekbaar maken

Laatst sprak ik een cliënt. Zij heeft een tijdelijk contract bij haar werkgever en had last van haar pols. Ze moest geopereerd worden maar was bang dat ze haar baan kwijt zou raken als ze er een tijdje uit zou zijn. Ze vroeg aan de chirurg of er andere behandelingen mogelijk waren. Hij stelde een spalk voor. Daar werkt ze nu mee en dat gaat goed. Had zij haar werk niet zelf ter sprake gebracht, dan was de chirurg misschien niet met alternatieven gekomen. Voor de medisch specialist is het belangrijk om te weten wat belangrijk is voor jouw leven en jouw werk. Maak dat dus bespreekbaar!

Informatie nodig

Maar de patiënt moet dit wel weten en heeft informatie nodig. Deze informatie moet hij weten te vinden, zodat hij het gesprek aan kan gaan met de specialist. Dat geldt natuurlijk ook voor de specialist. Die moet vragen: wat voor werk doet u? En wat betekent deze operatie voor u? Als er bijvoorbeeld een stoma geplaatst moet worden: op welke hoogte doe je dat dan? Moet je voor je werk een strakke broek aan? Dan is het prettig als die stoma op een plek zit waar die niet klem zit. En iemand met diabetes die in vijf ploegen werkt, moet je anders instellen op medicatie dan iemand die overdag werkt.

Samen Beslissen

We geven onze bedrijfsartsen ook mee om cliënten te laten weten dat ze samen kunnen beslissen. Maar vaak vinden mensen dat moeilijk en denken: maar de dokter zegt dit en dan zal het wel zo zijn. Het helpt daarom dat er een platform is waar je daar informatie over kunt vinden. Met allerlei tools die helpen om de regie te nemen en samen te beslissen. En de patiënt moet zich ervan bewust worden dat Samen Beslissen écht kan.'

Kennisbank 'Werken met een chronische ziekte of aandoening'

Ook jouw organisatie kan deze info delen via je website, een app of via andere kanalen.

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!