Coalitie Leefstijl in de Zorg

Het leven en de gezondheid van mensen met een ziekte of aandoening kan sterk verbeteren als het lukt meer te bewegen en te slapen, goed te eten en drinken, niet te roken en stress te verminderen. Om dit te bereiken zijn er al goede interventies beschikbaar, maar die worden in de zorg nog te weinig gebruikt. De Coalitie Leefstijl in de zorg wil dat leefstijl een vanzelfsprekend onderdeel wordt binnen de zorg.

Uitleg over het programma door de Patiëntenfederatie aan minister Kuipers
De Patiëntenfederatie gaat zich toeleggen op het informeren van patiënten over gezond(-er) leven voor hun eigen regie en hun behandelopties

Leefstijl integraal onderdeel van de reguliere zorg

In 2025 is leefstijl een integraal onderdeel van de reguliere zorg voor mensen met een gezondheidsklacht, aandoening of ziekte. Door het doen van onderzoek, het inventariseren van kansen en knelpunten op het gebied van financiering, richtlijnen, onderwijs en het ontwikkelen van (patiënten)voorlichting werken wij samen met zorgprofessionals als patiënten toe naar implementatie van leefstijl in de gezondheidzorg. Daar maakt de Coalitie Leefstijl in de Zorg, samen werk van.

Coalitiedeelnemers

De Coalitie Leefstijl in de Zorg bestaat uit een verzameling partijen die actief zijn in en om de zorg, in beleid, op het terrein van wetenschap en innovatie of op een andere manier betrokken zijn bij leefstijl in de zorg. De Patiëntenfederatie concentreert zich in dit programma het eerste jaar op het informeren van patiënten over leefstijl en voor hen zinvolle interventies en het stimuleren van het gesprek over leefstijl. Maar ook zaken als bekostiging en opleiding van zorgverleners krijgen in dit programma een plaats.

Een coalitie van en voor zorgprofessionals samen

De looptijd van de Coalitie Leefstijl in de Zorg is van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.

Tijdens die periode werkt de Coalitie aan:
• Kennis, richtlijnen, tools en best practices van en voor zorgprofessionals om in de praktijk in te zetten.
• Informatie en voorlichting voor patiënten voor hun zelfmanagement en hun behandelopties.
• Ontwikkeling van een ondersteunende kennisinfrastructuur om kennis te verbinden en te verdiepen en zo versnelde implementatie te realiseren.
• Kansen en knelpunten signaleren en oppakken in financiering, kosten en bekostiging van implementatie van leefstijl in de zorg.

Publicaties

De Patiëntenfederatie coördineert binnen de Coalitie drie teams: team Patiënten, team Praktijkimplementatie en Kwaliteit (PIEK) en team Richtlijnen. Publicaties die uit deze teams voortkomen, krijgen hier een plek.

Website en nieuwsbrief

De activiteiten van de Coalitie Leefstijl in de Zorg zijn te volgen op de website van de Coalitie. Meld je via de website aan voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, inzichten en instrumenten die zorgprofessionals, onderzoekers en patiënten kunnen gebruiken om leefstijl een prominente plek binnen de zorg te geven en Nederland duurzaam gezonder te maken. Volg de coalitie op social media met #coalitieleefstijlindezorg.

Meer informatie

Wil je meer weten over de coalitie en onze activiteiten daarbinnen? Neem dan contact op met de programmamanager:

Yvonne Spies
Programmamanager