Ervaringen van vrouwen met een keizersnede

Er zijn al langere tijd ontwikkelingen in de zorg voor vrouwen met een keizersnede. Maar we weten nog niet hoe vrouwen deze zorg ervaren. Patiëntenfederatie Nederland en Stichting Zelfbewustzwanger wilden daarom meer zicht krijgen op de ervaringen van vrouwen die bevallen zijn met een keizersnede. Een mooie aanleiding om deze ervaringen te delen was de herziening van een aantal richtlijnmodules over keizersnede van de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG).

Patiëntenfederatie Nederland en Stichting Zelfbewustzwanger werkten samen bij het uitvoeren van dit onderzoek. Er is een vragenlijst uitgezet om de ervaringen te bundelen van vrouwen die zijn bevallen via een keizersnede Deze vragenlijst is verspreid onder een selectie van het Zorgpanel van Patiëntenfederatie Nederland. En onder de achterban van verschillende patiëntenorganisaties binnen de geboortezorg. Van de Nederlandse Vereniging voor Ouders van Meerlingen (NVOM), Stichting Kind & Ziekenhuis, Care4Neo (voorheen VOC) en de Hellp Stichting.

Het onderzoek vond plaats in het najaar van 2020. In totaal hebben 327 vrouwen de vragenlijst ingevuld. Van deze vrouwen is 91% korter dan drie jaar geleden bevallen via een keizersnede. De antwoorden van deze groep vrouwen zijn gebruikt voor het maken van dit rapport.