Onderzoek Wat is jouw ervaring met doktersassistenten

De Patiëntenfederatie was benieuwd naar je ervaring met doktersassistenten in de huisartsenpraktijk, het gezondheidscentrum of bij de huisartsenpost. De doktersassistent is degene achter de balie bij wie je een afspraak kan plannen met de huisarts en die zelf ook bepaalde medische handelingen doet. Heb je in de laatste twee jaar contact gehad met je doktersassistente in een huisartsenpraktijk, huisartsenpost of gezondheidscentrum? Dan kon je meedoen aan deze vragenlijst.

Patiënten geven de doktersassistent een dikke voldoende. In een onderzoek van de Patiëntenfederatie krijgt de doktersassistent(e) een ruime acht van driekwart van de deelnemers. De assistent is vriendelijk en duidelijk. Maar patiënten zijn niet alleen tevreden over de assistent. De bereikbaarheid laat nog wel eens te wensen over en ook de privacy aan de balie kan beter. Tevens geeft een op de vijf deelnemers aan dat ze het niet prettig vinden hun klacht met de assistente te moeten bespreken voor ze toegang hebben tot de dokter. Sommige deelnemers vinden dat een assistent niet zou moeten bepalen of er een afspraak met de huisarts plaats kan vinden. Aan het onderzoek deden 9.353 mensen mee.