Vertel ons jouw ervaringen met een hulpmiddel

Wie een hulpmiddel heeft, weet helaas maar al te goed dat er nog wel eens wat mis gaat. Bijvoorbeeld bij het aanvragen, de levering, het onderhoud of bij een verhuizing, om maar een aantal voorbeelden te noemen. In 2021 hebben alle partijen die betrokken zijn bij hulpmiddelen afspraken gemaakt over hoe het beter kan en moet. Patiëntenorganisaties, gemeenten, zorgverzekeraars, zorgkantoren, het UWV en leveranciers hebben elkaar beloofd het leven voor mensen die van een hulpmiddel afhankelijk zijn gemakkelijker te maken. De betrokken patiëntorganisaties willen nog één keer kijken of de afspraken helpen. Worden ze nageleefd? Worden problemen snel opgepakt en verholpen?

Problemen met hulpmiddelen zijn nog steeds niet verholpen

Vier jaar geleden zijn er afspraken gemaakt met gebruikers, gemeenten, zorgverzekeraars en leveranciers om de dienstverlening op het gebied van hulpmiddelen te verbeteren. Deze afspraken worden nog steeds niet goed nageleefd. En dus lopen mensen nog altijd tegen veel problemen aan bij aanvraag, levering en reparatie van hulpmiddelen. Dit blijkt uit de eindrapportage van de Hulpmiddelenmonitor.
De Hulpmiddelenmonitor is een initiatief van Ieder(in), CP Nederland, DON, EMB Nederland, Per Saldo, Patiëntenfederatie Nederland en Spierziekten Nederland. In 2022 verscheen de eerste rapportage. De meting die nu is gedaan, is gebaseerd op 668 meldingen die zijn binnengekomen van 26 juli 2022 tot en met 31 juli 2023. Lees meer in het bericht hieronder en de rapportage.

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!