Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • 3 goede vragen: het helpt echt in de spreekkamer

3 goede vragen: het helpt echt in de spreekkamer

 

Je bent beter af als je in de spreekkamer of bij de voorbereiding van een bezoek aan een zorgverlener de 3 goede vragen gebruikt. Acht van elke tien mensen die dit middel gebruiken, zeggen dat ze de eigen medische situatie beter begrijpen en gemakkelijker kunnen praten over wat zij belangrijk vinden. Dat blijkt uit een onderzoek van Patientenfederatie Nederland.

Directeur Dianda Veldman is blij met de resultaten. “Je ziet dat het werkt. Mensen voeren echt een beter gesprek in de spreekkamer. Ze beslissen samen met de zorgverlener. Dit is winst voor patiënt en zorgverlener.”


Patiënt ook tevreden
vader en zoonOok patiënten zien duidelijk meerwaarde. “De vragen geven me het gevoel dat ik mag meedenken over mijn behandeling. Sommige dingen wil ik gewoon niet en dan kijken we samen naar een andere oplossing. Dat geeft me rust.”

De Patientenfederatie vroeg vorig jaar aan het eigen panel wie ervaring heeft met de 3 goede vragen in de spreekkamer. De vragen zijn: Wat zijn mijn mogelijkheden? Wat zijn de voordelen en nadelen daarvan? Wat betekent dat in mijn situatie?


Meer begrip
Aan het onderzoek deden bijna 300 mensen mee: 178 hadden de vragen al eens gebruikt en 120 deden dat na de oproep. De meeste gesprekken werden gevoerd bij huisarts, specialist of fysiotherapeut. Het overgrote deel van de patiënten zegt dat het stellen van de vragen heeft geholpen. Ze begrijpen de medische situatie beter, hebben heldere en duidelijke antwoorden gekregen, kregen soms een andere behandeling en hadden meer het gevoel dat ze zelf konden kiezen. Negen van elke tien raden andere patiënten het gebruik van de 3 goede vragen aan.


Niet klaar
Overigens betekent dit niet dat zorgverleners achterover kunnen leunen als de 3 goede vragen worden gebruikt. Dianda Veldman: “Als je echt samen wilt beslissen moet je daar de zorgverleners ook op trainen. Hoe praat je met je patiënt. Daar is nog wel wat werk aan de winkel.”

 

Rapport Patiëntervaringen met ‘3 goede vragen’ (pdf, 200kB) >>