Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • 3 goede vragen: het helpt echt in de spreekkamer

3 goede vragen: het helpt echt in de spreekkamer

 

Je bent beter af als je in de spreekkamer of bij de voorbereiding van een bezoek aan een zorgverlener de 3 goede vragen gebruikt. Acht van elke tien mensen die dit middel gebruiken, zeggen dat ze de eigen medische situatie beter begrijpen en gemakkelijker kunnen praten over wat zij belangrijk vinden. Dat blijkt uit een onderzoek van Patientenfederatie Nederland.

Directeur Dianda Veldman is blij met de resultaten. “Je ziet dat het werkt. Mensen voeren echt een beter gesprek in de spreekkamer. Ze beslissen samen met de zorgverlener. Dit is winst voor patiënt en zorgverlener.”


Patiënt ook tevreden
vader en zoonOok patiënten zien duidelijk meerwaarde. “De vragen geven me het gevoel dat ik mag meedenken over mijn behandeling. Sommige dingen wil ik gewoon niet en dan kijken we samen naar een andere oplossing. Dat geeft me rust.”

De Patientenfederatie vroeg vorig jaar aan het eigen panel wie ervaring heeft met de 3 goede vragen in de spreekkamer. De vragen zijn: Wat zijn mijn mogelijkheden? Wat zijn de voordelen en nadelen daarvan? Wat betekent dat in mijn situatie?


Meer begrip
Aan het onderzoek deden bijna 300 mensen mee: 178 hadden de vragen al eens gebruikt en 120 deden dat na de oproep. De meeste gesprekken werden gevoerd bij huisarts, specialist of fysiotherapeut. Het overgrote deel van de patiënten zegt dat het stellen van de vragen heeft geholpen. Ze begrijpen de medische situatie beter, hebben heldere en duidelijke antwoorden gekregen, kregen soms een andere behandeling en hadden meer het gevoel dat ze zelf konden kiezen. Negen van elke tien raden andere patiënten het gebruik van de 3 goede vragen aan.


Niet klaar
Overigens betekent dit niet dat zorgverleners achterover kunnen leunen als de 3 goede vragen worden gebruikt. Dianda Veldman: “Als je echt samen wilt beslissen moet je daar de zorgverleners ook op trainen. Hoe praat je met je patiënt. Daar is nog wel wat werk aan de winkel.”

 

Rapport Patiëntervaringen met ‘3 goede vragen’ (pdf, 200kB) >>

 

 

In de media

Medicijntekorten door softwarestoring bij leverancier
Skipr
16 juni 2017

Verdwaald tussen de zorgloketten
Trouw
16 juni 2017

Softwareproblemen leiden tot lege schappen bij de apotheek
De Volkskrant
15 juni 2017

Dianda Veldman over leveringsproblemen apotheken
BNR Radio
15 juni 2017

Zoraya (22) wil niet gereanimeerd worden: 'De dood zou een soort cadeautje zijn'
RTL Nieuws
15 juni 2017

Stand.nl: ‘Naming en shaming’ van artsen die een fout maken, is doorgeslagen
Radio 1
14 juni 2017

Dianda Veldman over transparatie berisping artsen
NOS (vanaf 8.35 minuten)
14 juni 2017

Dianda Veldman over transparantie berisping artsen
BNR Radio
14 juni 2017

Artsen willen af van 'naming and shaming'
Telegraaf
13 juni 2017

Geen reanimatie voor Ria: 'Jaren van hulpeloosheid, ik moet er niet aan denken'
RTL Nieuws
13 juni 2017

MedMij in Groningen: veilig gezondheidsgegevens uitwisselen tussen patiënt en praktijk
SmarthHealth
8 juni 2017

De lange weg naar transparantie in de zorg

Skipr
7 juni 2017

Neutrale niet-reanimerenpenning beschikbaar

NOS
7 juni 2017

Patiëntenfederatie neemt uitgifte niet-reanimerenpenning over

Skipr
7 juni 2017

Patiënt moet uitslagen niet te snel kunnen inzien
Medisch Contact
1 juni 2017

MedMij geeft patiënt meer regie
Computable
31 mei 2017

Meer herstelbedden gewenst: vraag naar tijdelijke zorg voor ouderen stijgt snel

Volkskrant
23 mei 2017

In het 'herstelhotel' kunnen ouderen tijdelijk terecht
Volkskrant
23 mei 2017

Zorgverzekeraar om wachtlijstbemiddeling vragen loont
Nationale Zorggids
22 mei 2017

1 op de 2 ouderen en naasten ervaart knelpunten
De Taalstaat, NPO Radio 1
20 mei 2017

Ouderenzorg tergend traag
Telegraaf (voorpagina en pagina 4)
20 mei 2017

Ouderen hebben meer zorg nodig
Skipr
20 mei 2017

Patiëntenfederatie: Ouderen hebben meer zorg nodig
Algemeen Dagblad
20 mei 2017