Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • 3 goede vragen: het helpt echt in de spreekkamer

3 goede vragen: het helpt echt in de spreekkamer

 

Je bent beter af als je in de spreekkamer of bij de voorbereiding van een bezoek aan een zorgverlener de 3 goede vragen gebruikt. Acht van elke tien mensen die dit middel gebruiken, zeggen dat ze de eigen medische situatie beter begrijpen en gemakkelijker kunnen praten over wat zij belangrijk vinden. Dat blijkt uit een onderzoek van Patientenfederatie Nederland.

Directeur Dianda Veldman is blij met de resultaten. “Je ziet dat het werkt. Mensen voeren echt een beter gesprek in de spreekkamer. Ze beslissen samen met de zorgverlener. Dit is winst voor patiënt en zorgverlener.”


Patiënt ook tevreden
vader en zoonOok patiënten zien duidelijk meerwaarde. “De vragen geven me het gevoel dat ik mag meedenken over mijn behandeling. Sommige dingen wil ik gewoon niet en dan kijken we samen naar een andere oplossing. Dat geeft me rust.”

De Patientenfederatie vroeg vorig jaar aan het eigen panel wie ervaring heeft met de 3 goede vragen in de spreekkamer. De vragen zijn: Wat zijn mijn mogelijkheden? Wat zijn de voordelen en nadelen daarvan? Wat betekent dat in mijn situatie?


Meer begrip
Aan het onderzoek deden bijna 300 mensen mee: 178 hadden de vragen al eens gebruikt en 120 deden dat na de oproep. De meeste gesprekken werden gevoerd bij huisarts, specialist of fysiotherapeut. Het overgrote deel van de patiënten zegt dat het stellen van de vragen heeft geholpen. Ze begrijpen de medische situatie beter, hebben heldere en duidelijke antwoorden gekregen, kregen soms een andere behandeling en hadden meer het gevoel dat ze zelf konden kiezen. Negen van elke tien raden andere patiënten het gebruik van de 3 goede vragen aan.


Niet klaar
Overigens betekent dit niet dat zorgverleners achterover kunnen leunen als de 3 goede vragen worden gebruikt. Dianda Veldman: “Als je echt samen wilt beslissen moet je daar de zorgverleners ook op trainen. Hoe praat je met je patiënt. Daar is nog wel wat werk aan de winkel.”

 

Rapport Patiëntervaringen met ‘3 goede vragen’ (pdf, 200kB) >>

 

 

In de media

Patient cadeau
De Kwis, VARA (vanaf 34.33 minuten)
22 april 2017

Tweede Kamerleden krijgen hun eigen patiënt
Open Huis, Radio 5
19 april 2017

Een patient cadeau voor elk nieuw kamerlid
Omroep Brabant (vanaf 9:00)
19 april 2017

Patientenfederatie geeft patienten cadeau
De ochtend van vier, Radio 4 (vanaf 1'15''20''')
19 april 2017

Een patient cadeau
Radio 1 (vanaf 53.10)
19 april 2017 

Lilian Marijnissen krijgt chronisch zieke Lies cadeau
Pauw
19 april 2017

Een patiënt 'cadeau'
Hallo Nederland (vanaf 10.25 minuten)
19 april 2017

Kamerlid krijgt patiënt cadeau: een direct lijntje met het veld
NOS
19 april 2017

Hallo Kamerlid, luister eens: 'Er is zoveel te verbeteren in de zorg'
RTL Nieuws
19 april 2017

Kamerleden kregen vandaag een bijzonder cadeau: een echte patient
Hart van Nederland (vanaf 6.45 minuten)
19 april 2017

Kamerlid voor chronisch zieke
Telegraaf
19 april 2017

Kamerleden krijgen patiënt 'cadeau' om zorgpraktijk beter te begrijpen
Volkskrant
19 april 2017

Kamerleden krijgen patiënt cadeau
RTV Rijnmond
19 april 2017

Kamerleden krijgen patiënt cadeau
RTV Utrecht
19 april 2017

Leden Per Saldo cadeau gedaan aan woordvoerder zorg SP
PerSaldo
19 april 2017

Kamerleden krijgen patient cadeau
Zorgkrant
19 april 2017

Tweede Kamerleden met zorg in pakket krijgen patient cadeau
NOS (vanaf 47.24 min)
18 april 2017

Tweede Kamer woordvoerders krijgen patiënt cadeau
Tijd voor MAX Radio
18 april 2017

Kamerleden krijgen patiënt cadeau
Nieuwsuur (vanaf 47.29 minuten)
18 april 2017

Politici krijgen patiënt als raadgeverraadgever
Leids, Haarlems en Noord-HJollands Dagblad
15 april 2017