Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Actie ‘Met wie heeft u een appeltje te schillen? van start

Actie ‘Met wie heeft u een appeltje te schillen? van start

 

Op 14 maart is de actie 'Met wie heeft u een appeltje te schillen' gestart van het Nationale Zorgnummer, dé advieslijn voor mensen die zorg of ondersteuning nodig hebben. De initiatiefnemers van het Nationale Zorgnummer Patiëntenfederatie Nederland, Ieder(in) en MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid, roepen met de actie mensen op hun ervaring en knelpunten te delen. ‘Hoe meer mensen ons laten weten met wie ze een appeltje te schillen hebben, hoe meer mensen we verder kunnen helpen. En door alle knelpunten en vragen over zorg en ondersteuning te verzamelen, hebben wij als belangenbehartigers beter in beeld wat ons te doen staat,’ aldus de initiatiefnemers.

Stel je hebt een fysieke of psychische aandoening en loopt daardoor tegen problemen aan bij je werkgever.  Of je bent het niet eens met de zorgverzekeraar over een vergoeding. Of je verschilt met je arts van mening over de behandeling. Wat doe je dan? Lang niet iedereen weet dat je met vragen of problemen op het gebied van zorg, ondersteuning en participatie terecht kunt bij het Nationale Zorgnummer. Daarom starten de organisaties achter het Nationale Zorgnummer een actie om het nummer breder onder de aandacht te brengen.

NZN appeltjeschillenOnder het motto: Met wie heeft u een appeltje te schillen? spoort het Nationale Zorgnummer mensen aan via de website of telefonisch 0900 23 56 780 hun ervaringen te delen. Wie belt of mailt krijgt een deskundig advies van een van de medewerkers. En informatie waarmee iemand direct zelf aan de slag kan. Alle vragen en meldingen die binnenkomen, worden door de organisaties achter het Nationale Zorgnummer ook gebruikt voor belangenbehartiging.

Land in
Daarnaast gaat een team van het Nationale Zorgnummer het land in om mensen naar hun ervaringen te vragen en – zo mogelijk - ter plekke verder te helpen. Dat doen ze bijvoorbeeld in winkelcentra, maar ook bij zorginstellingen.

Over het Nationale Zorgnummer
Het Nationale Zorgnummer is de gezamenlijke hulp- én meldlijn van Ieder(in), MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid en Patiëntenfederatie Nederland. Dit zijn de koepelorganisaties van patiënten-, cliënten- en familieorganisaties in heel Nederland. Samen met hun partnerorganisaties, geven zij mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben een stem én een steun in de rug.

In de media

Mensen met een beperking participeren minder in de maatschappij
ZorgKrant, 5 december

Nieuw digitaal informatiepunt voor chronisch zieken 
Telegraaf, 4 december

De ochtend van 4 met Dianda over vallen door ouderen 
Radio4, 4 december

Frankelandgroep in top10 Patiëntenfederatie 
Schiedam24.nl, 3 december  

Deventer Ziekenhuis een van de best gewaardeerde ziekenhuizen van Nederland 
RTV Oost, 3 december

SKB ‘beste ziekenhuis’ in ZorgkaartNederland Top 2019 
De Gelderlander, 3 december

De #Top2019 en #10jaarZorgkaartNL in nog veel meer lokale media
Bekijk hier de link

Informatie over palliatieve sedatie moet sneller
ZorgKrant, 27 november

Geld verdienen met sporten: verzekeraar geeft geld terug als je beweegt
RTL-Nieuws, 26 november

Geld verdienen met sporten: verzekeraar geeft geld terug als je beweegt
Bright.nl, 26 november

Thuisarts.nl biedt info over vermoeidheid bij kanker 
ICT&Health, 19 november

Lichaamsmateriaal meestal zonder toestemming gebruikt 
Skipr, 18 november

Delen medische data voor meeste patiënten geen punt 
Medisch Contact, 18 november

UMC deelt patiëntendata om zorg te verbeteren 
Radar, 18 november

Met keuzehulp een weloverwogen beslissing voor verpleeghuis maken 
Nationale Zorggids, 18 november

'Delen medische data voor meesten geen punt'
Leeuwarden Courant, 18 november

'Delen medische data voor meesten geen punt'
Nederlands Dagblad, 18 november

Parel voor zingeving in de palliatieve zorg voor project UMCG
Dagblad van het Noorden, 15 november

Nog veel mensen ontevreden over afhandeling klachten 
Zorgkrant, 8 november

Overstappen van zorgverzekering: hoe bespaar je maximaal? 
RTLZ, 8 november

Zorgverzekering 2020 kiezen? Let dan op deze 2 valkuilen bij de duurdere restitutiepolis 
Business Insider, 8 november