Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Actie ‘Met wie heeft u een appeltje te schillen? van start

Actie ‘Met wie heeft u een appeltje te schillen? van start

 

Op 14 maart is de actie 'Met wie heeft u een appeltje te schillen' gestart van het Nationale Zorgnummer, dé advieslijn voor mensen die zorg of ondersteuning nodig hebben. De initiatiefnemers van het Nationale Zorgnummer Patiëntenfederatie Nederland, Ieder(in) en MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid, roepen met de actie mensen op hun ervaring en knelpunten te delen. ‘Hoe meer mensen ons laten weten met wie ze een appeltje te schillen hebben, hoe meer mensen we verder kunnen helpen. En door alle knelpunten en vragen over zorg en ondersteuning te verzamelen, hebben wij als belangenbehartigers beter in beeld wat ons te doen staat,’ aldus de initiatiefnemers.

Stel je hebt een fysieke of psychische aandoening en loopt daardoor tegen problemen aan bij je werkgever.  Of je bent het niet eens met de zorgverzekeraar over een vergoeding. Of je verschilt met je arts van mening over de behandeling. Wat doe je dan? Lang niet iedereen weet dat je met vragen of problemen op het gebied van zorg, ondersteuning en participatie terecht kunt bij het Nationale Zorgnummer. Daarom starten de organisaties achter het Nationale Zorgnummer een actie om het nummer breder onder de aandacht te brengen.

NZN appeltjeschillenOnder het motto: Met wie heeft u een appeltje te schillen? spoort het Nationale Zorgnummer mensen aan via de website of telefonisch 0900 23 56 780 hun ervaringen te delen. Wie belt of mailt krijgt een deskundig advies van een van de medewerkers. En informatie waarmee iemand direct zelf aan de slag kan. Alle vragen en meldingen die binnenkomen, worden door de organisaties achter het Nationale Zorgnummer ook gebruikt voor belangenbehartiging.

Land in
Daarnaast gaat een team van het Nationale Zorgnummer het land in om mensen naar hun ervaringen te vragen en – zo mogelijk - ter plekke verder te helpen. Dat doen ze bijvoorbeeld in winkelcentra, maar ook bij zorginstellingen.

Over het Nationale Zorgnummer
Het Nationale Zorgnummer is de gezamenlijke hulp- én meldlijn van Ieder(in), MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid en Patiëntenfederatie Nederland. Dit zijn de koepelorganisaties van patiënten-, cliënten- en familieorganisaties in heel Nederland. Samen met hun partnerorganisaties, geven zij mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben een stem én een steun in de rug.

In de media


Over de financiering van patiëntenorganisaties
NPORadio1 – 21 november - vanaf 35:30 als u het uur tussen 7 en 8 uur in de ochtend terugluistert.

Patiëntenfederatie, Actiz roepen achterban op deelname e-health week 2018
 
ICT&Health, 20 november

Sylvia van der Boom kreeg een boete omdat ze te ziek was om verpleegd te worden
Volkskrant, 17 november

Opvolger Elektronisch Patiëntdossier in de maak
Radio 1, 16 november

Na afblazen landelijk epd wordt aan vervanger gewerkt waarbij patiënt bepaalt welke informatie gedeeld wordt
Volkskrant, 15 november

Verzekeraars en ziekenhuizen willen zelfde zorgtarieven
Trouw, 15 november

ZN in reactie op uitzending EenVandaag: zorgverzekeraars geven veel informatie over zorgverzekering
ZN.nl, 13 november

Otwin van Dijk voorzitter raad van toezicht Patiëntenfederatie
Zorgvisie.nl, 10 november

Van Dijk naar Patiëntenfederatie Nederland
Regio8, 10 november

Otwin van Dijk voorzitter rvt Patiëntenfederatie Nederland 
Skipr.nl, 10 november

Start van het overstapseizoen zorgverzekeringen 
1Vandaag, 10 november

Wirwar van zorgverzekeringen leidt tot onverwachte kosten voor consument 
Independer.nl, 10 november

Directeur GGD Twente laakt btw-verhoging op groente en fruit – Skipr.nl, 8 november

Patiënten dolblij met de opkomst van de zelfstandige kliniek 
Noord-Hollands Dagblad - 8 november

PBLQ begeleidt Patiëntenfederatie bij uitgifte niet-reanimerenpenning
Consultancy.nl - 7 november

Het doel van ‘advance care planning’
ntvg.nl - 6 november