Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Actie ‘Met wie heeft u een appeltje te schillen? van start

Actie ‘Met wie heeft u een appeltje te schillen? van start

 

Op 14 maart is de actie 'Met wie heeft u een appeltje te schillen' gestart van het Nationale Zorgnummer, dé advieslijn voor mensen die zorg of ondersteuning nodig hebben. De initiatiefnemers van het Nationale Zorgnummer Patiëntenfederatie Nederland, Ieder(in) en MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid, roepen met de actie mensen op hun ervaring en knelpunten te delen. ‘Hoe meer mensen ons laten weten met wie ze een appeltje te schillen hebben, hoe meer mensen we verder kunnen helpen. En door alle knelpunten en vragen over zorg en ondersteuning te verzamelen, hebben wij als belangenbehartigers beter in beeld wat ons te doen staat,’ aldus de initiatiefnemers.

Stel je hebt een fysieke of psychische aandoening en loopt daardoor tegen problemen aan bij je werkgever.  Of je bent het niet eens met de zorgverzekeraar over een vergoeding. Of je verschilt met je arts van mening over de behandeling. Wat doe je dan? Lang niet iedereen weet dat je met vragen of problemen op het gebied van zorg, ondersteuning en participatie terecht kunt bij het Nationale Zorgnummer. Daarom starten de organisaties achter het Nationale Zorgnummer een actie om het nummer breder onder de aandacht te brengen.

NZN appeltjeschillenOnder het motto: Met wie heeft u een appeltje te schillen? spoort het Nationale Zorgnummer mensen aan via de website of telefonisch 0900 23 56 780 hun ervaringen te delen. Wie belt of mailt krijgt een deskundig advies van een van de medewerkers. En informatie waarmee iemand direct zelf aan de slag kan. Alle vragen en meldingen die binnenkomen, worden door de organisaties achter het Nationale Zorgnummer ook gebruikt voor belangenbehartiging.

Land in
Daarnaast gaat een team van het Nationale Zorgnummer het land in om mensen naar hun ervaringen te vragen en – zo mogelijk - ter plekke verder te helpen. Dat doen ze bijvoorbeeld in winkelcentra, maar ook bij zorginstellingen.

Over het Nationale Zorgnummer
Het Nationale Zorgnummer is de gezamenlijke hulp- én meldlijn van Ieder(in), MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid en Patiëntenfederatie Nederland. Dit zijn de koepelorganisaties van patiënten-, cliënten- en familieorganisaties in heel Nederland. Samen met hun partnerorganisaties, geven zij mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben een stem én een steun in de rug.

In de media

Zorgen bij patiënten om afzeggen onderzoek en behandeling 
De Ochtend van 4 – NPO-radio, 25 maart

Patiënten hebben zorgen over uitgestelde behandelingen
Skipr.nl, 24 maart

Patiënten hebben zorgen over uitgestelde behandelingen
Noordhollands Dagblad, 24 maart 

Zorgen om uitstel van operaties
Voorburgs Dagblad, 24 maart

Patiënten hebben zorgen over uitgestelde behandelingen
Nieuws.nl, 24 maart

Begrip bij patiënt voor afzeggen afspraak, maar zorgen om gevolgen gezondheid 
NOS, 21 maart

Zorgen over uitstel niet-corona zorg 
NOS/Nieuwsuur – 21 maart

Zorg voor coronapatiënten in ziekenhuizen gaat ten koste van de reguliere patiënten 
Met het Oog op Morgen; Radio 1 – item start op 14:50 , 21 maart

Kunnen apps je slaapkwaliteit meten?
EOSwetenschap.eu, 18 maart

Implementatieagenda Gepast Gebruik Zorg nu online 
ICT&Health, 13 maart 

Patiëntgegevens moeten straks digitaal uitgewisseld kunnen worden
Zorgkrant, 13 maart

Van verpleging tot huishoudelijke hulp: alles wat je wilt weten over thuiszorg in Nederland
Margriet.nl, 12 maart

Vaste ambulance blijft op Urk
Het Urkerland, 12 maart

Vind maar eens een huisarts in Alkmaar. Bijna alle praktijken zijn gesloten voor nieuwe inschrijvingen
Noordhollands Dagblad, 11 maart

Zorgfraude aanpakken met Fair Care App 
ICT & Health, 9 maart

Over Corona en de samenhang met de productie van medicijnen in China 
NPO Radio 4 – De ochtend van 4, 9 maart

Wonen, een mensenrecht, en wel zo normaal mogelijk
Platform31.nl, 5 maart

Au Pays-Bas, un système d'urgences efficace; hoe het werkt in de spoedzorg in Nederland
TV-France; Public Senat, 4 maart

Het is kunst- en vliegwerk voor Imre Damsma om de juiste medicatie te bemachtigen
FrieschDagblad.nl, 24 februari

Fabrikanten opereren onbevoegd op de OK
Argos, 22 februari

Patiënt niet over het hoofd zien bij financiering wijkverpleging
Zorgkrant, 21 februari

Flinke stap achteruit door wetsvoorstel ‘resultaatgericht beschikken’
Zorgkrant, 21 februari

Tekort aan dokters en assistenten: 'Je wordt er soms gewoon verdrietig van'
Radio1, 20 februari

Waarom is mijn ziekenhuisrekening zo hoog?
MAX, 21 februari