Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Actie ‘Met wie heeft u een appeltje te schillen? van start

Actie ‘Met wie heeft u een appeltje te schillen? van start

 

Op 14 maart is de actie 'Met wie heeft u een appeltje te schillen' gestart van het Nationale Zorgnummer, dé advieslijn voor mensen die zorg of ondersteuning nodig hebben. De initiatiefnemers van het Nationale Zorgnummer Patiëntenfederatie Nederland, Ieder(in) en MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid, roepen met de actie mensen op hun ervaring en knelpunten te delen. ‘Hoe meer mensen ons laten weten met wie ze een appeltje te schillen hebben, hoe meer mensen we verder kunnen helpen. En door alle knelpunten en vragen over zorg en ondersteuning te verzamelen, hebben wij als belangenbehartigers beter in beeld wat ons te doen staat,’ aldus de initiatiefnemers.

Stel je hebt een fysieke of psychische aandoening en loopt daardoor tegen problemen aan bij je werkgever.  Of je bent het niet eens met de zorgverzekeraar over een vergoeding. Of je verschilt met je arts van mening over de behandeling. Wat doe je dan? Lang niet iedereen weet dat je met vragen of problemen op het gebied van zorg, ondersteuning en participatie terecht kunt bij het Nationale Zorgnummer. Daarom starten de organisaties achter het Nationale Zorgnummer een actie om het nummer breder onder de aandacht te brengen.

NZN appeltjeschillenOnder het motto: Met wie heeft u een appeltje te schillen? spoort het Nationale Zorgnummer mensen aan via de website of telefonisch 0900 23 56 780 hun ervaringen te delen. Wie belt of mailt krijgt een deskundig advies van een van de medewerkers. En informatie waarmee iemand direct zelf aan de slag kan. Alle vragen en meldingen die binnenkomen, worden door de organisaties achter het Nationale Zorgnummer ook gebruikt voor belangenbehartiging.

Land in
Daarnaast gaat een team van het Nationale Zorgnummer het land in om mensen naar hun ervaringen te vragen en – zo mogelijk - ter plekke verder te helpen. Dat doen ze bijvoorbeeld in winkelcentra, maar ook bij zorginstellingen.

Over het Nationale Zorgnummer
Het Nationale Zorgnummer is de gezamenlijke hulp- én meldlijn van Ieder(in), MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid en Patiëntenfederatie Nederland. Dit zijn de koepelorganisaties van patiënten-, cliënten- en familieorganisaties in heel Nederland. Samen met hun partnerorganisaties, geven zij mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben een stem én een steun in de rug.

In de media

Reactie Dianda Veldman op uitslag Tweede Kamerverkiezingen
BNR Nieuwsradio (vanaf 1.58 minuten)
16 maart 2017

Meer gebruik van e-health in de zorg
NPO Radio 5, OpenHuis (vanaf 1:45:45)
14 maart 2017

Gemeente Rotterdam wil collectieve zorgverzekering voor iedereen
Max Vandaag
10 maart 2017

Gemeente wil zorgverzekering voor alle Rotterdammers
Binnenlands Bestuur
10 maart 2017

Reactie Dianda Veldman op 'Mensen met minimum inkomen betalen minder zorgkosten'
NOS Journaal Radio 1 (uitzending 8-9 uur, vanaf 11 min.)
8 maart 2017

Patiëntenfederatie: kijk ook naar eigen bijdrage in de zorg
NOS.nl
8 maart 2017

Thuiszorg onder druk in Eindhoven: wachtlijsten ingesteld
Eindhovens Dagblad
7 maart 2017

17 organisaties starten landelijk onderzoek problemen ouderenzorg
NOS Journaal Radio 1 (uitzending 7-8 uur, vanaf 51.10 min.)
4 maart 2017