Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Passende hulp en hulpmiddelen niet voor iedereen bereikbaar

Passende hulp en hulpmiddelen niet voor iedereen bereikbaar

 

Eén op de drie mensen met een zorgvraag geeft aan dat zij niet beschikken over de hulp en/of hulpmiddelen die het beste bij hun situatie passen. Meest genoemde redenen? Zij hebben hier geen geld voor (41%) of komen er niet voor in aanmerking (37%). Dit blijkt uit een analyse van het programma Mijnkwaliteitvanleven.nl.

Ruim achttienduizend (d.d. augustus 2016) ouderen, mantelzorgers en mensen met een chronische aandoening of beperking namen deel aan het landelijke onderzoek dat tot 2019 loopt.

Onvindbaar, onbereikbaar of onbetaalbaar
“Wij constateren dat er voor een groot deel van de mensen een veel te hoge drempel is om passende hulp of hulpmiddelen te vinden. Zorg en ondersteuning is voor hen onvindbaar, onbereikbaar, onbetaalbaar, niet beschikbaar of niet passend”, zegt directeur Dianda Veldman van initiatiefnemer Patiëntenfederatie Nederland.

Geldgebrek is een groot probleem binnen de ondervraagde groep mensen die aangeven dat zij geen passende ondersteuning hebben. Dit heeft een negatief effect op hun kwaliteit van leven. Mensen met een zorgvraag in combinatie met financiële problemen geven gemiddeld een 5 als rapportcijfer voor hun dagelijks leven (Nederland: 6,4). Mensen met geldgebrek geven veel vaker aan zelf niet meer te weten hoe hun situatie beter kan. Hierdoor verliezen veel van deze mensen grip op hun leven. Ze zien geen oplossingen meer en kunnen niet het leven leiden dat ze zelf graag willen. Als dit op meerdere vlakken in het leven het geval is en de situatie uitzichtloos wordt, geven mensen hun kwaliteit van leven nog maar een 4.

Hollandse Hoogte - Sabine Joosten

Of zoals enkele deelnemers het zelf verwoorden:

  • “Omdat ik geen inkomen heb kan ik zaken niet betalen. Wat ik nodig heb is hulp bij het oplossen van mijn financiële problemen.”
  • “Het contact met de gemeente is moeizaam. Ik heb het gevoel dat ik niet gehoord word. Als ik een beter inkomen had zou ik alles zelf inkopen maar dat heb ik niet.”
  • “Ik raak de regie kwijt omdat ik afhankelijk ben van instanties die niet, te laat of niet adequaat reageren. Dat is best ernstig.”

Veldman: “Wij zien dat de bestaande ondersteuning voor een grote groep mensen niet toereikend is. Geldgebrek is niet de enige reden. Het gaat hier om de groep mensen die geen optimale hulp of hulpmiddelen hebben. Je hebt er niets aan als de hulp er misschien wel is, maar het jou niet lukt om het te regelen. Je eigenlijk iets anders nodig hebt of je het simpelweg niet kan betalen. Het is belangrijk dat de geboden hulp en ondersteuning aansluit bij wat mensen nodig hebben. Dit begint bij het gesprek met mensen over hun situatie, zorgvraag en eigen mogelijkheden. Als de oplossing onbetaalbaar, onbereikbaar of niet afdoende is voor mensen, dan moet het gesprek en de ondersteuning zich daarop richten.”

Over Mijnkwaliteitvanleven.nl
Mijnkwaliteitvanleven.nl is bestemd voor mensen met een chronische ziekte of beperking, mensen die door het ouder worden belemmeringen ervaren en hun mantelzorgers. Het programma is een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland in samenwerking met Mezzo, Per Saldo, Zorgbelang Nederland, PCOB en NOOM. Mensen vullen via www.mijnkwaliteitvanleven.nl de online vragenlijst in. Hierna ontvangen zij het persoonlijke overzicht, Mijn Kwaliteitsmeter. Zo gaan deelnemers goed voorbereid in gesprek met familie, de zorgverlener of de gemeente. Door de vragenlijst in te vullen, dragen deelnemers bij aan een grootschalig onderzoek om de zorg te verbeteren.

De resultaten van het onderzoek tot en met augustus 2016 zijn te lezen in de derde beleidsrapportage van Mijnkwaliteitvanleven.nl.

Foto: Hollandse Hoogte - Sabine Joosten

In de media

Patient cadeau
De Kwis, VARA (vanaf 34.33 minuten)
22 april 2017

Tweede Kamerleden krijgen hun eigen patiënt
Open Huis, Radio 5
19 april 2017

Een patient cadeau voor elk nieuw kamerlid
Omroep Brabant (vanaf 9:00)
19 april 2017

Patientenfederatie geeft patienten cadeau
De ochtend van vier, Radio 4 (vanaf 1'15''20''')
19 april 2017

Een patient cadeau
Radio 1 (vanaf 53.10)
19 april 2017 

Lilian Marijnissen krijgt chronisch zieke Lies cadeau
Pauw
19 april 2017

Een patiënt 'cadeau'
Hallo Nederland (vanaf 10.25 minuten)
19 april 2017

Kamerlid krijgt patiënt cadeau: een direct lijntje met het veld
NOS
19 april 2017

Hallo Kamerlid, luister eens: 'Er is zoveel te verbeteren in de zorg'
RTL Nieuws
19 april 2017

Kamerleden kregen vandaag een bijzonder cadeau: een echte patient
Hart van Nederland (vanaf 6.45 minuten)
19 april 2017

Kamerlid voor chronisch zieke
Telegraaf
19 april 2017

Kamerleden krijgen patiënt 'cadeau' om zorgpraktijk beter te begrijpen
Volkskrant
19 april 2017

Kamerleden krijgen patiënt cadeau
RTV Rijnmond
19 april 2017

Kamerleden krijgen patiënt cadeau
RTV Utrecht
19 april 2017

Leden Per Saldo cadeau gedaan aan woordvoerder zorg SP
PerSaldo
19 april 2017

Kamerleden krijgen patient cadeau
Zorgkrant
19 april 2017

Tweede Kamerleden met zorg in pakket krijgen patient cadeau
NOS (vanaf 47.24 min)
18 april 2017

Tweede Kamer woordvoerders krijgen patiënt cadeau
Tijd voor MAX Radio
18 april 2017

Kamerleden krijgen patiënt cadeau
Nieuwsuur (vanaf 47.29 minuten)
18 april 2017

Politici krijgen patiënt als raadgeverraadgever
Leids, Haarlems en Noord-HJollands Dagblad
15 april 2017