Patiënt moet beslissen over inzage in dossier

De Eerste Kamer moet minister Schippers ervan overtuigen dat zorgverzekeraars geen patiëntendossiers mogen inzien zonder dat de patiënt dat weet. Sterker nog: de patiënt moet vooraf toestemming geven, voordat de zorgverzekeraar bij fraude-onderzoek een dossier kan inzien.

Dat schrijft een brede coalitie van Patiëntenfederatie Nederland, de Landelijke Huisartsen Vereniging, de fysiotherapeuten (KNGF) en de cliëntenraden aan de Eerste Kamer.

Die behandelt begin november een wet van minister Schippers. Daarin wordt geregeld dat zorgverzekeraars drie maanden nadat ze een dossier hebben ingezien, dat moeten melden aan de verzekerde.

Patiëntenfederatie Nederland en de anderen vinden dat niet ver genoeg gaan. Het dossier is van de patiënt. Die moet daarom toestemming kunnen geven en weigeren bij eventueel fraude-onderzoek. De brief wijst erop dat patiënten voorstander zijn van fraudebestrijding in de zorg. Dat blijkt uit eerder onderzoek van de Patiëntenfederatie.