Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Vijf ziekenhuizen kans op titel 'meest patiëntvriendelijk 2016'

Vijf ziekenhuizen kans op titel 'meest patiëntvriendelijk 2016'

 

Welk ziekenhuis wordt volgens de gebruikers van ZorgkaartNederland het meest patiëntvriendelijke ziekenhuis van 2016? En volgt daarmee het Deventer ziekenhuis op dat de titel in 2015 binnenhaalde.

Vijf ziekenhuizen maken kans op de titel Meest patiëntvriendelijke ziekenhuis. Dat zijn in alfabetische volgorde: Deventer Ziekenhuis (Deventer), Gelre Ziekenhuis (Zutphen), Ikazia Ziekenhuis (Rotterdam), Slingeland Ziekenhuis (Doetinchem) en Streekziekenhuis Koningin Beatrix (Winterswijk).

Op dinsdag 13 december aanstaande wordt bekendgemaakt wie de titel dit jaar krijgt. Dan wordt ook bekend welke kliniek de titel meest patiëntvriendelijke kliniek krijgt. Daarvoor zijn ook vijf kanshebbers, opnieuw op basis van waarderingen op ZorgkaartNederland.

BANNER ZKNL PFNLklHet zijn: Gynaecologisch Centrum Dermout en Albicher (Alkmaar), Urologenkliniek (Vleuten), Visus Oogkliniek (Rotterdam), Vrouwenkliniek Zuidoost (Amsterdam) en Zipper Clinics Enschede (Enschede).

Naast de categorie ziekenhuizen en klinieken maken we ook dit jaar het ‘Meest cliëntvriendelijke verpleeg-/verzorgingshuis bekend en de ‘Meest Patiëntvriendelijke Zorgverlener’ (individuen). De verpleeghuizen die kans maken zijn: Schutse Zorg Tholen (Sint-Anneland), Stichting WarmThuis (Oterleek), Woonzorg Flevoland (Lelystad), WVO Zorg (Vlissingen) en Zorgspectrum Het Zand (Zwolle).

Totstandkoming nominaties
Om de patiëntvriendelijkheid van ziekenhuizen, klinieken, verpleeg-/verzorgingshuizen en zorgverleners te beoordelen, zijn de waarderingen op ZorgkaartNederland gebruikt. Met de waarderingen meten we verschillende onderdelen van patiëntvriendelijkheid, zoals de informatievoorziening, de bejegening, de behandeling en de accommodatie.

Alle ziekenhuizen in Nederland met meer dan 100 waarderingen, gemeten vanaf 15 oktober 2015, deden mee aan de verkiezing van ‘Meest patiëntvriendelijke ziekenhuis’. Hierbij tellen ook de waarderingen per specialist mee. Op basis hiervan is een top vijf met genomineerden samengesteld. Als een zorginstelling meerdere locaties heeft, dan worden al deze waarderingen bij elkaar opgeteld. De bovenstaande genomineerden hebben dus met de gehele organisatie een plek veroverd in de lijst met kanshebbers voor de prijs.

Voor klinieken en verpleeg-/verzorgingshuizen gelden iets andere criteria, namelijk een minimum van 30 waarderingen gemeten vanaf 15 oktober 2015. Voor verpleeg-/verzorgingshuizen die ook thuiszorg aanbieden, zijn de waarderingen van de thuiszorg niet meegenomen in de berekening. Het aantal waarderingen voor de zorgverlener is minimaal 9 vanaf 15 oktober 2015.
Deze eerste uitslag is vastgesteld in samenwerking met marktonderzoeksbureau SAMR.

Vervolgstap in de beoordeling van de winnaars
Dit jaar is er nog een extra stap in de beoordeling van de winnaars. De genomineerden dienen de komende weken te werken aan een dossier waarin zij verantwoorden waarom zij het meest patiëntvriendelijk zijn. In het dossier geven de genomineerden antwoord op een aantal vragen. Bijvoorbeeld over hoe zij de ervaringen van patiënten op ZorgkaartNederland inzetten om de kwaliteit te verbeteren, hoe zij dit proces borgen en hoe zij draagvlak creëren om medewerkers waarderingen te laten verzamelen. Deze dossiers worden beoordeeld door een vakjury o.l.v. Dianda Veldman (directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland).

Leden van de vakjury:

• Anja Prakken (Chronische patiënt en blogger ZorgkaartNederland)
• Jos Dekker (Voorzitter Dwarslaesievereniging)
• Josine Bensing (Hoogleraar Gezondheidspsychologie)
• Tineke Markus (Voorzitter Crohn en Colitis vereniging / CCUVN)

Voor de categorie zorgverleners kiezen we voor een andere wijze om de winnaar te bepalen. De genomineerden van deze categorie maken we bekend op 18 november. Omdat zij niet direct invloed uitoefenen op het beleid van de zorginstellingen, bepaalt de patiënt wie de meest patiëntvriendelijke zorgverlener is. Zij hoeven geen dossier aan te leveren, maar van hen maken we portretten in de vorm van een filmpje. Hierbij laten we een patiënt aan het woord die vertelt wat zijn of haar ervaring is met de desbetreffende zorgverlener. Deze filmpjes worden vervolgens verspreid via social media, zodat het publiek bepaalt wie de titel ‘Meest Patiëntvriendelijke Zorgverlener’ van Nederland krijgt. Om dit eerlijk te laten verlopen, moet men wel eerst lid worden van het Zorgpanel van Patiëntenfederatie Nederland. Op deze manier kunnen we verifiëren wie de stem heeft gegeven.

Prijsuitreiking Patiëntvriendelijkheidsprijzen
Wegens het 5-jarig jubileum van de prijsuitreiking, organiseren we dit jaar een ZorgkaartNederland Gala waar we de publieksprijzen uitreiken. Het ZorgkaartNederland Gala is op dinsdagavond 13 december en heeft plaats in Central Studios in Utrecht.

> Kijk voor meer info op ZorgkaartNederland.nl

In de media

Verzekeraars en VWS: zorgpremie staat nog niet vast
Skipr
4 augustus 2017

Nog maar weinig gebruik van e-consults
NPO Radio 1
2 augustus 2017

Aandacht voor sociale gevolgen van ziekte en beperking
Zorg+Welzijn
7 juli 2017

Dianda Veldman over wachtlijsten in de zorg
BNR Radio
6 juli 2017

Wachtlijsten zijn terug in de zorg: voor 8 van 24 specialismen wordt norm overschreden
De Volkskrant
6 juli 2017

Cliëntondersteuning vaak onvindbaar
Skipr
3 juli 2017

Veel mensen met thuiszorg weten niet af van gratis ondersteuning
nu.nl
30 juni 2017

Steun voor zieke mensen thuis weinig bekend
Telegraaf
30 juni 2017

‘Ik schaam me niet voor mijn alzheimer’
Nederlands Dagblad
29 juni 2017

Meer geld beschikbaar voor wijkverpleging
Skipr
28 juni 2017

VWS: 170 miljoen euro extra voor wijkverpleging
Zorgvisie
28 juni 2017

Dianda Veldman over onderzoek Radboudumc naar duur medicijn
Radio 4 (De Ochtend van 4, vanaf 15.00 minuten)
26 juni 2017

Clara Wichmann mag beroep aantekenen tegen integrale geboortezorg

Skipr
23 juni 2017

Medicijntekorten door softwarestoring bij leverancier
Skipr
16 juni 2017

Verdwaald tussen de zorgloketten
Trouw
16 juni 2017

Softwareproblemen leiden tot lege schappen bij de apotheek
De Volkskrant
15 juni 2017

Dianda Veldman over leveringsproblemen apotheken
BNR Radio
15 juni 2017

Zoraya (22) wil niet gereanimeerd worden: 'De dood zou een soort cadeautje zijn'
RTL Nieuws
15 juni 2017

Stand.nl: ‘Naming en shaming’ van artsen die een fout maken, is doorgeslagen
Radio 1
14 juni 2017

Dianda Veldman over transparatie berisping artsen
NOS (vanaf 8.35 minuten)
14 juni 2017

Dianda Veldman over transparantie berisping artsen
BNR Radio
14 juni 2017

Artsen willen af van 'naming and shaming'
Telegraaf
13 juni 2017

Geen reanimatie voor Ria: 'Jaren van hulpeloosheid, ik moet er niet aan denken'
RTL Nieuws
13 juni 2017

MedMij in Groningen: veilig gezondheidsgegevens uitwisselen tussen patiënt en praktijk
SmarthHealth
8 juni 2017

De lange weg naar transparantie in de zorg

Skipr
7 juni 2017

Neutrale niet-reanimerenpenning beschikbaar

NOS
7 juni 2017

Patiëntenfederatie neemt uitgifte niet-reanimerenpenning over

Skipr
7 juni 2017

Patiënt moet uitslagen niet te snel kunnen inzien
Medisch Contact
1 juni 2017

MedMij geeft patiënt meer regie
Computable
31 mei 2017

Meer herstelbedden gewenst: vraag naar tijdelijke zorg voor ouderen stijgt snel

Volkskrant
23 mei 2017

In het 'herstelhotel' kunnen ouderen tijdelijk terecht
Volkskrant
23 mei 2017

Zorgverzekeraar om wachtlijstbemiddeling vragen loont
Nationale Zorggids
22 mei 2017

1 op de 2 ouderen en naasten ervaart knelpunten
De Taalstaat, NPO Radio 1
20 mei 2017

Ouderenzorg tergend traag
Telegraaf (voorpagina en pagina 4)
20 mei 2017

Ouderen hebben meer zorg nodig
Skipr
20 mei 2017

Patiëntenfederatie: Ouderen hebben meer zorg nodig
Algemeen Dagblad
20 mei 2017