Vijf ziekenhuizen kans op titel 'meest patiëntvriendelijk 2016'

Welk ziekenhuis wordt volgens de gebruikers van ZorgkaartNederland het meest patiëntvriendelijke ziekenhuis van 2016? En volgt daarmee het Deventer ziekenhuis op dat de titel in 2015 binnenhaalde.

Vijf ziekenhuizen maken kans op de titel Meest patiëntvriendelijke ziekenhuis. Dat zijn in alfabetische volgorde: Deventer Ziekenhuis (Deventer), Gelre Ziekenhuis (Zutphen), Ikazia Ziekenhuis (Rotterdam), Slingeland Ziekenhuis (Doetinchem) en Streekziekenhuis Koningin Beatrix (Winterswijk).

Op dinsdag 13 december aanstaande wordt bekendgemaakt wie de titel dit jaar krijgt. Dan wordt ook bekend welke kliniek de titel meest patiëntvriendelijke kliniek krijgt. Daarvoor zijn ook vijf kanshebbers, opnieuw op basis van waarderingen op ZorgkaartNederland.

Het zijn: Gynaecologisch Centrum Dermout en Albicher (Alkmaar), Urologenkliniek (Vleuten), Visus Oogkliniek (Rotterdam), Vrouwenkliniek Zuidoost (Amsterdam) en Zipper Clinics Enschede (Enschede).

Naast de categorie ziekenhuizen en klinieken maken we ook dit jaar het ‘Meest cliëntvriendelijke verpleeg-/verzorgingshuis bekend en de ‘Meest Patiëntvriendelijke Zorgverlener’ (individuen). De verpleeghuizen die kans maken zijn: Schutse Zorg Tholen (Sint-Anneland), Stichting WarmThuis (Oterleek), Woonzorg Flevoland (Lelystad), WVO Zorg (Vlissingen) en Zorgspectrum Het Zand (Zwolle).

Totstandkoming nominaties
Om de patiëntvriendelijkheid van ziekenhuizen, klinieken, verpleeg-/verzorgingshuizen en zorgverleners te beoordelen, zijn de waarderingen op ZorgkaartNederland gebruikt. Met de waarderingen meten we verschillende onderdelen van patiëntvriendelijkheid, zoals de informatievoorziening, de bejegening, de behandeling en de accommodatie.

Alle ziekenhuizen in Nederland met meer dan 100 waarderingen, gemeten vanaf 15 oktober 2015, deden mee aan de verkiezing van ‘Meest patiëntvriendelijke ziekenhuis’. Hierbij tellen ook de waarderingen per specialist mee. Op basis hiervan is een top vijf met genomineerden samengesteld. Als een zorginstelling meerdere locaties heeft, dan worden al deze waarderingen bij elkaar opgeteld. De bovenstaande genomineerden hebben dus met de gehele organisatie een plek veroverd in de lijst met kanshebbers voor de prijs.

Voor klinieken en verpleeg-/verzorgingshuizen gelden iets andere criteria, namelijk een minimum van 30 waarderingen gemeten vanaf 15 oktober 2015. Voor verpleeg-/verzorgingshuizen die ook thuiszorg aanbieden, zijn de waarderingen van de thuiszorg niet meegenomen in de berekening. Het aantal waarderingen voor de zorgverlener is minimaal 9 vanaf 15 oktober 2015.
Deze eerste uitslag is vastgesteld in samenwerking met marktonderzoeksbureau SAMR.

Vervolgstap in de beoordeling van de winnaars
Dit jaar is er nog een extra stap in de beoordeling van de winnaars. De genomineerden dienen de komende weken te werken aan een dossier waarin zij verantwoorden waarom zij het meest patiëntvriendelijk zijn. In het dossier geven de genomineerden antwoord op een aantal vragen. Bijvoorbeeld over hoe zij de ervaringen van patiënten op ZorgkaartNederland inzetten om de kwaliteit te verbeteren, hoe zij dit proces borgen en hoe zij draagvlak creëren om medewerkers waarderingen te laten verzamelen. Deze dossiers worden beoordeeld door een vakjury o.l.v. Dianda Veldman (directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland).

Leden van de vakjury:

• Anja Prakken (Chronische patiënt en blogger ZorgkaartNederland)
• Jos Dekker (Voorzitter Dwarslaesievereniging)
• Josine Bensing (Hoogleraar Gezondheidspsychologie)
• Tineke Markus (Voorzitter Crohn en Colitis vereniging / CCUVN)

Voor de categorie zorgverleners kiezen we voor een andere wijze om de winnaar te bepalen. De genomineerden van deze categorie maken we bekend op 18 november. Omdat zij niet direct invloed uitoefenen op het beleid van de zorginstellingen, bepaalt de patiënt wie de meest patiëntvriendelijke zorgverlener is. Zij hoeven geen dossier aan te leveren, maar van hen maken we portretten in de vorm van een filmpje. Hierbij laten we een patiënt aan het woord die vertelt wat zijn of haar ervaring is met de desbetreffende zorgverlener. Deze filmpjes worden vervolgens verspreid via social media, zodat het publiek bepaalt wie de titel ‘Meest Patiëntvriendelijke Zorgverlener’ van Nederland krijgt. Om dit eerlijk te laten verlopen, moet men wel eerst lid worden van het Zorgpanel van Patiëntenfederatie Nederland. Op deze manier kunnen we verifiëren wie de stem heeft gegeven.

Prijsuitreiking Patiëntvriendelijkheidsprijzen
Wegens het 5-jarig jubileum van de prijsuitreiking, organiseren we dit jaar een ZorgkaartNederland Gala waar we de publieksprijzen uitreiken. Het ZorgkaartNederland Gala is op dinsdagavond 13 december en heeft plaats in Central Studios in Utrecht.

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!