- Ga naar homepage professionals Professionals
- Nieuws
- We zetten stappen om ZorgkaartNederland te verbeteren
We zetten stappen om ZorgkaartNederland te verbeteren
De afgelopen weken is er veel discussie geweest over ZorgkaartNederland. De zorgen en kritiek die we daarbij hoorden, laten ons niet koud. Terechte kritiek willen wij oplossen, evenals gefundeerde zorgen. Wij beraden ons daarom op verbetering van ZorgkaartNederland en onderzoeken welke stappen hiertoe gezet moeten worden. Dat doen we natuurlijk met input van patiënten en stakeholders.

Wie ziek wordt, komt plotseling in een wereld terecht die verwarrend en overweldigend is. Een wereld van wachtlijsten, medische termen en talloze behandelopties, waarin het lastig is om te weten waar je goed geholpen wordt. Informatie over transparantie van behandelresultaten, ervaringen met de zorg en verschillen tussen zorgaanbieders zijn nog lang niet vanzelfsprekend. Juist in die onduidelijkheid is betrouwbare keuze-informatie essentieel. Voor deze mensen is ZorgkaartNederland bedoeld. Als gids in een zorgsysteem waarin openheid en transparantie nog altijd niet de norm is.
Met wachttijdinformatie, keuzehulpen en ruim 1,5 miljoen ervaringen is het platform ZorgkaartNederland voor mensen een belangrijk hulpmiddel. De maandelijks 1 miljoen bezoekers bevestigen dat. We investeren daarom continu in de betrouwbaarheid en veiligheid van het platform. Dat is belangrijk voor patiënten en zorgverleners. Via technische checks, een gedragscode, zorgvuldige moderatie en steeds meer geverifieerde metingen zijn daarin al belangrijke stappen gezet. Wij zien echter ook dat dit werk nog niet af is en dat het op bepaalde punten beter kan.
Wij beraden ons op verandering om terechte kritiek en zorgen weg te nemen en zullen die verandering ook doorvoeren. Maar één principe staat voor ons vast: mensen moeten betrouwbare informatie kunnen vinden, waaronder patiëntervaringen, om goede keuzes te kunnen maken. Daar blijft ZorgkaartNederland altijd naar streven.