Tips

Klachten over de zorg

Als u ontevreden bent over uw ziekenhuis of over uw behandeling, dan kunt u een klacht indienen. Dat is uw recht als patiënt. Hier leest u waarover u kunt klagen, hoe u een klacht indient en waar u terecht kunt met uw klacht.

Tips

Heeft u een klacht over de zorg? Hier vindt u tips waar u dan op kunt letten.

1. Bepaal uw doel

Uw doel bepaalt waar en bij wie u terecht kunt met uw klacht. Vraag u daarom eerst af wat u wilt bereiken, bijvoorbeeld: excuses, erkenning, verbetering van de kwaliteit, herstel van de behandeling of een maatregel tegen uw zorgverlener.

Bekijk de wegwijzer: wat wilt u bereiken met uw klacht? (PDF)

2. Praat met uw zorgverlener

Een eerste stap in het oplossen van uw klacht, is een gesprek met uw zorgverlener. Maak hiervoor een aparte afspraak, zodat u genoeg tijd heeft. De instelling of zorgverlener moet altijd ingaan op uw klacht en mag hiervoor geen kosten in rekening brengen.

3. Neem iemand mee bij gesprekken

Een gesprek over een klacht is lastig. Neem daarom een familielid of goede vriend mee om samen met u het gesprek te voeren. Hij of zij kan dan bijvoorbeeld aantekeningen maken of u helpen om uw punten goed te vertellen. U kunt ook een beroep doen op een vertrouwenspersoon of een bemiddelaar. Kijk voor meer informatie op de sites van:

4. Vraag onafhankelijk advies en steun

Een klacht indienen over de zorg is soms ingewikkeld. De procedures verschillen vaak per instelling. Er zijn verschillende instanties waar u een klacht kunt indienen of melden. Bijvoorbeeld een klachtencommissie van de instelling, het Tuchtcollege voor de gezondheidszorg, de rechter en de zorgverzekeraar.

Heeft u vragen of klachten over de diagnose of behandeling, dan kunt u een andere deskundige om zijn mening vragen. Meer hierover leest u in het dossier Second opinion.

5. Win juridisch advies in bij een schadeclaim

Als u een schadevergoeding wilt, dan moet u altijd de zorginstelling of de behandelaar schriftelijk aansprakelijk stellen en uw medisch dossier opvragen. Laat u ondersteunen door een advocaat die zich gespecialiseerd heeft in medische schade. U kunt ook eerst advies vragen bij Het Juridisch Loket of de letselschaderaad.

6. Alleen melden helpt ook

U kunt ook alleen melden wat er is misgegaan of wat bijna fout liep. Dit kan steeds vaker in het ziekenhuis of bij uw zorgverlener. Andere punten waar u melding kunt maken, zijn:

7. Vraag uw medisch dossier op

Wanneer er iets misgaat bij of na een behandeling, dan wordt dit in uw medisch dossier vastgelegd. U heeft het recht op inzage in uw medisch dossier. U hoeft niet bang te zijn dat uw klacht via uw medisch dossier bij andere zorgverleners terechtkomt. In uw dossier mag niet staan dat u een klacht heeft ingediend. Ook klachtbrieven, verslagen van gesprekken of andere stukken over uw klacht horen daar niet in thuis. 

Waar kunt u terecht met uw klacht? Lees het bij Handig>>

Panellid worden

Word nu ook lid van ons panel. Uw mening draagt bij aan een betere zorg. Deelname is gratis en nooit verplicht.

Aanmelden Inloggen

Vragen of klachten?

Neem contact op met het Nationale Zorgnummer. Bel 0900 2356780 (20ct/gesprek) of mail. Wij geven u onafhankelijk advies en betrouwbare informatie.

Zoek op trefwoord of thema in de Kennisbank. De meest uitgebreide Kennisbank van de zorg.

Zoek in de kennisbank