Transparantie over de kwaliteit van zorg
Patiënten die zorg nodig hebben, vinden meestal weinig informatie over de kwaliteit van zorg die zorgaanbieders leveren. Dat geldt voor verschillende zorgsectoren. Patiëntenfederatie Nederland vindt dat dat anders kan. Zo moet iedereen zorginstellingen kunnen vergelijken en de instelling kiezen die het beste past bij zijn of haar wensen.
Met het openbaar en begrijpelijk maken van kwaliteitsinformatie hebben we drie doelen voor ogen: zorgverleners kunnen er van leren en hun zorg verbeteren (spiegelen), zorgverzekeraars kunnen met deze informatie beter hun zorg op kwaliteit inkopen en patiënten kunnen op basis van de informatie beter kiezen voor de zorg die ze willen.
-
Nieuws
Patiëntervaringen vanzelfsprekend
Iedereen moet een goede keuze kunnen maken voor de best passende zorg. Daarvoor is het belangrijk dat mensen weten wat deze zorg betekent voor hun leven. Medische uitkomsten zijn dan belangrijk. Maar ook informatie van andere patiënten: hoe ervaren zij hun leven na bepaalde zorg of een behandeling? De Patiëntenfederatie vindt dat deze patiëntervaringen vanzelfsprekend moeten zijn in de meting en monitoring van kwaliteit. En dat deze informatie teruggekoppeld wordt aan patiënten.
Zorgen voor nuttige indicatoren
Een indicator is ‘een graadmeter’ voor kwaliteit. Het is een meetbaar onderdeel van de zorg. Bijvoorbeeld bij medisch specialistische zorg: hoe vaak voert een ziekenhuis een bepaalde behandeling uit? Of: treden er vaak complicaties op? Bij verpleeghuiszorg: welke woonvormen heeft een instelling? Of: kan ik afspraken vastleggen over eten en drinken? Indicatoren die mensen belangrijk vinden bij de keuze voor zorg, verschillen dus per type zorg.
Witboek kwaliteitsregistraties en patiëntenparticipatie
Hoe meten we kwaliteit in de Medisch Specialistische Zorg en hoe betrekken we patiënten – de gebruikers van die zorg – bij het opstellen en beoordelen van kwaliteit? En wat voor soorten kwaliteitsregistraties zijn er en waar moeten ze aan voldoen? Dit soort vragen komt aan bod in een witboek over kwaliteitsregistraties van Patiëntenfederatie Nederland en een tiental aangesloten leden.
-
pdf, 423 kB
-
Wat zijn indicatorensets precies en waarin bieden ze inzicht? En wat kun je er als patiëntenorganisatie mee? Ons KIDZ e-book geeft informatie, voorbeelden, tips en tools voor patiëntenorganisaties die invloed willen uitoefenen op de ontwikkeling van indicatoren.
Keuzehulpen ontwikkelen
In keuzehulpen maken patiëntenorganisaties informatie toegankelijk die mensen belangrijk vinden voor hun keuze: ‘vind de zorginstelling die het beste bij u past’. Deze keuzehulpen geven een overzicht van drie zorginstellingen die het beste passen bij iemands wensen. En je kunt deze instellingen direct met elkaar of met andere zorginstellingen vergelijken.
-
Voor diverse aandoeningen hebben wij keuzehulpen gemaakt. In een keuzehulp geef je aan wat jouw wensen zijn. Daarna krijg je te zien welke ziekenhuizen en klinieken aan deze wensen voldoen en krijg je aanvullende informatie over bijvoorbeeld wachttijden en sterftecijfers.
Invloed op het ontwikkelen van PROMs
Het meten hoe patiënten het effect van de behandeling ervaren (PROMs), is sterk in opkomst. Patiënten krijgen hiervoor van hun zorgaanbieder vragenlijsten om hun gezondheid en kwaliteit van leven te beoordelen. Dat kan voor, tijdens en na de behandeling. Zo krijgt de zorgaanbieder duidelijkheid over het effect van een behandeling en kan daarop bijsturen. De vragen gaan over hoe de patiënt zijn gezondheid en kwaliteit van leven ervaart en beoordeelt: in het algemeen, fysiek, psychisch en sociaal. Kan de patiënt bijvoorbeeld na de behandeling weer traplopen? Voelt hij zich vermoeid? Heeft hij pijnklachten? Ervaart hij angst? Patiëntenfederatie Nederland vindt dat de PROMs die gemeten worden, moeten aansluiten bij wat patiënten belangrijk vinden. Daarom werken wij mee aan de ontwikkeling van PROMs en helpen wij patiëntenorganisaties dit ook te doen.
-
Hoe kan jouw organisatie ervoor zorgen dat PROMs patiënten ook wat opleveren in de spreekkamer? En dat de vragen gericht zijn op uitkomsten die er voor hen toe doen? Ons KIDZ e-book geeft informatie, voorbeelden, tips en tools voor patiëntenorganisaties die invloed willen uitoefenen op de ontwikkeling van PROMs.
PROMs en PREMs
PROMs (Patient Reported Outcome Measures) meten hoe een patiënt het effect van de behandeling ervaart. Vóór en na de behandeling vult een patiënt een korte vragenlijst met dezelfde vragen in. De vragen gaan over de beperkingen die de patiënt in het dagelijks leven ervaart door zijn of haar aandoening. Door de antwoorden te vergelijken van vóór en ná de operatie, wordt duidelijk of de patiënt geholpen is met de behandeling. Daarnaast kunnen zorgaanbieders met de resultaten van PROMs hun uitkomsten vergelijken met die van collega’s. Zo kunnen ze de kwaliteit van de zorg verbeteren. Medisch specialisten maken PROMs vaak in samenwerking met patiënten(organisaties) en zorgverzekeraars. Steeds vaker maken PROMs deel uit van aandoeningsspecifieke indicatorensets. Ook in de wijkverpleging werken we samen met professionals aan de ontwikkeling van een PROM.
PREMs (Patient Reported Experience Measures) zijn vragenlijsten die gaan over de ervaring en beleving van de patiënt met de zorgaanbieder. Bijvoorbeeld informatieverstrekking, bejegening, inspraak en nazorg. Op ZorgkaartNederland kunnen patiënten op basis van PREM-vragen een waardering over de wijkverpleging of hun ziekenhuis achterlaten.
Uitkomstinformatie gebruiken in de spreekkamer
Wij vinden het belangrijk dat de behandelaar de uitkomsten van de PROMs bespreekt met de patiënt. De uitkomsten kunnen ze gebruiken om samen doelen te stellen en samen te beslissen over de behandeling. Daarnaast zijn PROMs onmisbaar voor patiënten die moeten kiezen voor een behandeling. Eén van de doelstellingen van Patiëntenfederatie Nederland is het beschikbaar krijgen van dit type uitkomstinformatie voor verschillende aandoeningen en zorgsoorten.
Samen beslissen
Goede en heldere informatie over een aandoening is belangrijk. Inclusief de uitkomsten van behandelingen via PROMs en PREMs. Maar het beschikbaar komen van deze informatie neemt veel tijd in beslag. Patiëntenfederatie Nederland vindt het belangrijk dat de overheid en zorgverleners niet wachten met het betrekken van patiënten bij keuzes over hun zorg. En dat de informatie uit metingen op een begrijpelijke manier in te zien is door patiënten zodat ze beter kunnen kiezen voor een behandeling.
Samen beslissen is meer dan het bespreken van uitkomstinformatie. Als behandeleffecten niet helemaal duidelijk zijn, dan moet de expertise van professional én patiënt gelijkwaardig meetellen in beslissingen over iemands zorg. Maar we weten dat deze beslissingen nog teveel worden gestuurd vanuit aanbod van zorg en niet vanuit de voorkeuren of persoonlijke situatie van patiënten. Samen beslissen gaat over verandering in gedrag. Zorgverleners moeten ervoor open staan om dat wat patiënten belangrijk vinden, gelijkwaardig mee te laten tellen in behandelbeslissingen. Aan de andere kant moeten patiënten zich bewust zijn dat het belangrijk is om je voorkeuren, persoonlijke situatie en angsten te benoemen.
-
Patiëntenfederatie Nederland vindt dat samen beslissen de basis is van goede zorg. De patiënt en zorgverlener zoeken samen naar de best passende zorg.
-
Een goede behandeling past bij de persoonlijke situatie van een patiënt. En dat kan voor iedereen anders zijn. Zorgprofessional en patiënt horen samen te kunnen beslissen wat voor die persoon de beste behandeling is.
Ervaringen
Nieuwsberichten
-
Patiënten willen dat er informatie beschikbaar komt over de verschillen in kwaliteit tussen behandelingen van zorgaanbieders. Uit ons onderzoek blijkt dat 95% van de 11.000 deelnemers inzicht wil hebben in de kwaliteit die zorgaanbieders leveren, vooral bij risicovolle of complexe behandelingen. Veel van deze informatie is echter niet inzichtelijk voor patiënten.
-
De Tweede Kamer heeft vandaag een belangrijke stap gezet naar meer transparantie over kwaliteit in de zorg. Een motie van Kamerlid Van den Hil (VVD) die daartoe opriep werd met ruime meerderheid aangenomen. Patiëntenfederatie Nederland pleit er al heel lang voor dat patiënten beter inzicht moeten krijgen in kwaliteitsverschillen tussen aanbieders in de zorg.
-
Eens in de zoveel tijd ventileren huisartsen, specialisten of andere vertegenwoordigers van zorgaanbieders in de krant of op social media hun zorgen over het platform. Die zorgen willen wij graag wegnemen. Maar hun eenzijdige en soms ook onjuiste belichting van ons platform, verdient ook enige nuance en toelichting vanuit het perspectief van patiënten.
-
Waarom weten artsen wel wie het goed doen en patiënten niet? Deze cijfers maken de zorg beter voor de patiënt. En kunnen veel kosten in de zorg besparen.
-
Nieuws
Kamerbrieven en onderzoeken
-
Onderzoek
We wilden graag weten hoe jij denkt over het hebben van informatie over de kwaliteit van zorg in ziekenhuizen en klinieken. Uit onderzoeken blijkt dat er verschillen zijn tussen ziekenhuizen of klinieken in Nederland. Wil jij dat inzicht in de kwaliteit van een ziekenhuis of kliniek op het moment dat je daar zorg nodig hebt? En kun je deze informatie dan gemakkelijk vinden?
-
Onderzoek
Mensen die naar een ziekenhuis moeten, weten dat er verschillen zijn tussen ziekenhuizen en dat er dus iets te kiezen valt. Maar ze kunnen niet altijd de juiste (kwaliteits)informatie vinden. Dat blijkt uit onderzoek onder bijna 8.000 leden van het Zorgpanel.