Ga naar main content
  • Wachttijden

Wachttijden verkorten

Begin main content

Standpunt Patiëntenfederatie    

We zien dat te veel patiënten te lang en onnodig moeten wachten op zorg. Dat leidt tot verergering van klachten, minder (arbeids)participatie en soms zelfs blijvende gezondheidsschade. Het is vaak niet inzichtelijk of en waar patiënten eerder geholpen kunnen worden, en patiënten worden hier ook niet actief op gewezen. Door slimmer en beter samen te werken kunnen wachttijden worden verkort. Ook kan meer inzet op leefstijlpreventie voorkomen dat zorg überhaupt nodig is of zorgen dat patiënten goed voorbereid een operatie ingaan en sneller herstellen.

Het is voor patiënten nodig dat:

  • informatie over wachttijden en capaciteit van zorgaanbieders beter inzichtelijk wordt;
  • zorgaanbieders beter samenwerken en actief naar elkaar doorverwijzen;
  • zorgverzekeraars patiënten proactief bemiddelen naar zorgaanbieders waar eerder plek is. 

Wat zijn de ambities van politieke partijen?

De Patiëntenfederatie bekeek de zorgparagrafen uit de verkiezingsprogramma’s van 16 politieke partijen en zette hun standpunten en plannen op een rij.  

  • Patiënten hebben recht op beschikbare informatie over kwaliteit van zorg en de lengte van wachtlijsten. We verplichten zorgaanbieders daarom om kwaliteitsinformatie en informatie over wachtlijsten toegankelijk te maken voor onderzoeksinstellingen, toezichthouders en financiers. 

  • We investeren in goede zorg dicht in de buurt en zonder lange wachttijden.  
    We zorgen ervoor dat mensen die ouderenzorg nodig hebben eerder terecht kunnen in een verpleeghuis of zorgbuurthuis. 

  • Door specialisten uit het ziekenhuis in wijkposten te laten samenwerken met huisartsen kan veel relatief eenvoudige zorg snel en buiten het ziekenhuis geleverd worden. Zo voorkomen we onnodige wachttijden en wordt zorg toegankelijker. Bovendien scheelt het kosten. 

  • Om de zorgcapaciteit zo effectief mogelijk te benutten maken we het eenvoudiger om zorg in andere EU-landen te krijgen.
    Volt maakt van kwalitatieve, toegankelijke en betaalbare zorg een afdwingbaar recht voor elke EU-burger, verankerd in EU-wetgeving. Door de positie van burgers te versterken geven we hen de middelen om de in de EU vastgestelde kwaliteitsnormen lokaal af te dwingen. 

  • De zorg in Nederland staat onder druk door lange wachttijden en overbelaste zorgverleners. BBB wil dit veranderen door twee oorzaken aan te pakken. Ten eerste moeten managementlagen worden verminderd, zodat zorgprofessionals zelfsturend kunnen zijn in plaats van te worden aangestuurd. Ten tweede moeten we samen met de buurt en familie ondersteuning bieden om de patiënt te versterken. Hierdoor komt de menselijke maat weer centraal te staan in de zorg. 

  • We dringen de lange wachtlijsten voor verpleeghuisplekken terug door meer verpleeghuisplekken in de wijk te (ver)bouwen, en bieden voldoende faciliteiten voor dagbesteding voor hulpbehoevende ouderen. Dit organiseren we in de wijk om de verbinding met vrijwilligers, kinderen en ook andere voorzieningen te stimuleren.  

  • We zijn dankbaar dat Nederlanders gemiddeld steeds ouder worden. Tegelijkertijd kennen wij de moeilijkheden die ouderen, familie en naasten ook kunnen ondervinden in de laatste levensfase. Als straks meer mensen liefdevolle zorg nodig hebben, willen wij dat die beschikbaar is. Naast goede zorg in de wijk zijn er de komende twintig jaar meer structurele verpleeghuisplekken nodig.
    Het dreigend tekort aan huisartsen is een nijpend probleem als fundamentele schakel in de geneeskundige zorg. We maken er prioriteit van om de overnames van huisartsenpraktijken door investeringsmaatschappijen te stoppen.

  • We willen verpleeghuizen weer de mogelijkheid bieden om meer bedden vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) aan te bieden. De groei zal moeten aansluiten op de demografische ontwikkelingen. 

  • Goede zorg begint bij de huisarts. Toch staat de huisartsenzorg onder druk. Steeds meer mensen missen een vast gezicht of hebben zelfs helemaal geen huisarts meer. We maken het aantrekkelijker voor huisartsen om een praktijk te beginnen of praktijkhouder te blijven.  
    Als je niet meer thuis kunt blijven wonen, wil je dat er een plek is waar je fijn verzorgd wordt. De uitbreiding van verpleeghuisplekken zetten we door en we houden de kwaliteit scherp in de gaten. 

  • Forum voor Democratie wil een Nederland waar zorg altijd binnen bereik is voor iedereen die het nodig heeft. We houden verzorg- en verpleeghuizen in stand en breiden deze waar mogelijk uit, zodat ouderen dichtbij hun bestaande sociale omgeving goede zorg kunnen vinden. 

  • Onze ouderen, die altijd voor ons en ons land hebben gezorgd, verdienen het om goede zorg dicht bij huis te krijgen. Wij willen kleinschalige verzorgingshuizen en extra verpleeghuisplekken. 

  • De toegankelijkheid van medische zorg staat onder druk. Verzekeraars moeten meer doen om hun zorgplicht invulling te geven.  Naast het passend maken van woningen voor ouderen en het creëren van geclusterde woonvormen wil de SGP ook ruimte bieden voor meer verpleeghuisplekken. 

Wachttijden in de zorg kunnen grote gevolgen hebben voor jou en je naasten. Je kunt in deze periode pijn, onzekerheid en andere beperkingen in het dagelijks leven ervaren. In sommige gevallen verslechtert je gezondheid zelfs. Wij vinden dat jij erop moet kunnen rekenen dat je op tijd terechtkunt voor een afspraak, een onderzoek of een behandeling. Op deze pagina lees je wat wij doen en hoe jij kunt helpen.

Waarom is het belangrijk dat de wachtlijsten verkorten?

Toenemende wachttijden in de zorg, kan schadelijke gevolgen hebben voor jou als patiënt, cliënt, naaste en/of mantelzorger, zoals:
 

  • Aandoeningen en klachten die toenemen, waardoor je gezondheid achteruit gaat. 
  • Psychische klachten zoals angst, depressie en stress, omdat je je zorgen maakt over je gezondheid. 
  • Jouw kwaliteit van leven kan afnemen, omdat je je dagelijkse (sociale) activiteiten niet of minder kunt doen. 


Wij vinden dat je erop moet kunnen rekenen dat dit probleem wordt aangepakt, zodat je geen last hebt van de schadelijke gevolgen die de wachttijden jou kunnen opleveren. 

Wat is er nodig om de wachtlijsten te verkorten?

Het verkorten van de wachttijden in de zorg, vraagt om samenwerking tussen zorgaanbieders, zorgverzekeraars, beleidsmakers, toezichthouders en andere betrokken partijen. Wij blijven ons inzetten voor het verkorten van deze wachtlijsten. Om dit voor elkaar te krijgen, is het volgende nodig: 
 

  • Betere registratie van en inzicht in wachtlijstgegevens. 
  • Informeren van patiënten en cliënten over wachttijden en andere mogelijkheden bieden over waar jij terechtkunt.
  • Nakomen van de landelijke afspraken die zijn gemaakt over hoelang jij op een wachtlijst mag staan. Deze afspraken worden ‘Treeknormen’ genoemd. 

Hoe werken we aan het verkorten van de wachtlijsten?

We blijven het probleem van wachtlijsten onder de aandacht brengen bij alle partijen die hier invloed op hebben.

Hoe? 

  • We benadrukken de impact die de wachttijden in de zorg hebben op patiënten bij alle betrokken organisaties.
  • We voeren actieve lobby bij de landelijke politiek. 
  • We vragen er aandacht voor in de media.
  • We informeren jou wat je eventueel zelf kunt doen als je op een wachtlijst staat. Je kunt bijvoorbeeld je zorgverzekeraar vragen of je op een ander plek sneller geholpen terechtkunt en je kunt wachttijden vergelijken op ZorgkaartNederland en overleggen met je huisarts of specialist over andere mogelijkheden. 

Bekijk hier het verhaal van Harry

'Je voelt je als patiënt aan je lot overgelaten. Terwijl je juist op de gezondheidszorg moet kunnen vertrouwen'.

Harry Valkenier uit Haarlem heeft nierkanker en diabetes. Zeker voor die laatste aandoening is het belangrijk dat hij goed in conditie blijft. Daarom wandelt en hardloopt hij graag in de duinen. Tot het moment dat hij drie jaar geleden een liesbreuk krijgt waaraan hij geopereerd moet worden. Die operatie laat maar liefst meer dan een halfjaar op zich wachten, waardoor zijn kwaliteit van leven hard achteruit gaat. 
Wat Harry vooral vervelend vond was de manier waarop er met hem tijdens de wachttijd werd gecommuniceerd. Hij moest alles zelf uitzoeken en overal zelf achteraan bellen. Tips om op een andere plek wellicht eerder geholpen te worden kreeg hij al helemaal niet: “Je voelt je als patiënt aan je lot overgelaten.”

Deel je ervaring in de zorg

Wij werken niet alleen aan ons doel om de wachtlijsten te verkorten. Daar is jouw hulp bij nodig! Deel zelf je ervaringen met de zorg. Zo help je anderen én de zorg vooruit.